کد خبر: ۲۸۵۲۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۰۸ آذر ۱۳۹۰

منابع غربي در حالي از طرح دولت آلمان براي تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا عليه كشورمان خبر مي‌دهند كه تاجران و فعالان بخش خصوصي اقتصاد آلمان به‌شدت به اين مسأله معترض هستند و لهستان نيز كه رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد، مي‌گويد هر گونه اقدام در زمينه نفت ايران، شوك‌هاي سنگيني به بازارهاي انرژي دنيا وارد خواهد كرد.

به گزارش رجانيوز، وزير اقتصاد لهستان كه معاون نخست وزير نيز هست و كشورش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد، در جريان سفر به روسيه به جمع خبرنگاران رفت و تأكيد كرد كه بازار جهاني نفت در شرايط فعلي به اندازه كافي متلاطم هست و در صورت اضافه شدن هر گونه شوك ديگري به آن، به بدترشدن اين وضعيت كمك مي كند.

وي افزود: بديهي است كه در چنين شرايطي اعمال هر گونه تحريم واردات نفت از ايران به افزايش شديد بهاي انرژي در بازارهاي بين المللي منجر مي شود.

معاون نخست‌وزير لهستان كه بيشتر با انگيزه دلجويي از روس‌ها در زمينه اختلاف‌هاي اخير بر سر سپر موشكي امريكا كه حتي موجب شد روسيه موشك‌هاي اسكندر خود را در مرز ليتواني مستقر كند، به اين مسكو سفر كرد، به‌وضوح نگراني كشورش و در واقع كشورهاي شرق اروپا را از افزايش بحران‌هاي اقتصادي كه فشار آن‌ها در درجه‌ي اول بر همين كشورهاي ضعيف‌تر اروپايي وارد مي‌شود، اعلام كرده است.

اين كشورها كه در واقع بحران‌هاي اقتصادي بيش از همه بر آن‌ها وارد مي‌شود، معتقد هستند كه نبايد هزينه ماجراجويي‌هاي امريكا، انگليس و فرانسه را مردم‌شان بدهند و در مقابل نسخه‌اي نيز براي برون رفت از وضعيت بحراني كه امروز در يونان، اسپانيا، پرتغال، ايرلند، مجارستان و حتي ايتاليا پديد آمده، وجود نداشته باشد.

نگراني اين كشورها از افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني و به‌تبع آن افزوده شدن بر حجم بحران اقتصادي‌شان در حالي است كه در طي روزهاي گذشته، صرف انتشار خبر احتمال تحريم واردات نفت ايران، موجب افزايش محسوس قيمت نفت شده است.

اما علاوه بر اين كشورهاي درجه دو اروپايي، حتي در آلمان نيز كه جزو قدرت‌مندترين كشورهاي اروپايي از حيث اقتصادي و صنعتي است، تاجران و فعالان بخش خصوصي از خودشيريني مقام‌هاي اين كشور براي تحريم ايران به‌شدت ناراضي هستند و مي‌گويند كه اين اقدام تنها موجب محروم شدن آن‌ها از بازار متنوع ايران مي‌شود و در شرايطي كه اراده‌اي براي تحريم ايران در شوراي امنيت سازمان ملل وجود ندارد، تحريم‌هاي يكجانبه تنها به سود رقيبان روسي و چيني خواهد بود. در عين حال، دولت آلمان مي‌گويد امكان تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت فعلاً وجود ندارد.

بر اساس گزارشي كه دويچه وله هفته گذشته منتشر كرد، آلمان در هشت ماهه اول سال ميلادي بيش از دو ميليارد و 500 ميليون يورو با ايران تبادل مالي داشته است.

با اين حال، آنچنانكه منابع غربي گزارش داده‌اند، مطابق طرحی که دولت آلمان تنظیم کرده است، در کنار توقف واردات نفت ایران، ارتباط‌های مستقیم بانکی میان جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی نیز قطع خواهد شد. آلمان پیشنهاد می‌کند فعالیت‌های بانک تجارت که شعبه‌ای در پاریس دارد نیز زیر نظر گرفته شود و مقدمات تحریم شرکت‌های فعال در صنایع خودروسازی و حمل و نقل که با ایران ارتباط دارند مورد بررسی قرار گیرد.

تصويب تحريم‌ها در اين سطح و با تبليغات فراوان در حالي است كه رئيس‌جمهور كشورمان دو شب قبل در گفت‌وگو با شبكه جام جم با يادآوري سطح 190 ميليارد دلاري مبادلات مالي ايران با كشورهاي خارجي، خبر داد كه از اين رقم، تنها 24 ميليارد دلار آن متعلق به اروپا است و چنانچه آن‌ها بخواهند خود را از تعامل با ملت ايران محروم كنند، كشورهاي زياد ديگري منتظر هستند تا بلافاصله اين جاي خالي را پر كنند.

نااميدي از تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل و انتقال آن به اتحاديه اروپا، در حالي است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، غير منصفانه‌ترين گزارش سال‌هاي اخيرش را در مورد ايران دو هفته قبل منتشر كرد و امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها نيز حجم انبوهي از فضاسازي رسانه‌اي و رواني مبني بر احتمال حمله نظامي به ايران را براي متقاعد كردن ساير كشورها به‌ويژه روسيه و چين به‌منظور موافقت با دور جديد تحريم‌ها عليه ايران به‌كار گرفتند اما اوباما در ديدار خود با رئيسان جمهور روسيه و چين در حاشيه اجلاس اپك بر اساس گزارش منابع غربي پاسخ سردي شنيد و نااميد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها