کد خبر: ۲۸۵۵۰۵
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۲۲ دی ۱۳۹۳
کارشناس مسائل خانواده با اشاره به ویژگی­های متضاد زوجین نسبت به یکدیگر، نداشتن تفاهم را یکی از مشکلات زندگی­های امروزی دانست و گفت: تفاهم درک متقابل زوجین از ویژگی­های یکدیگر است که هرچه این درک بیشتر باشد، کیفیت زندگی و رضایتمندی بالاتر خواهد رفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا، حجت­الاسلام حسین دهنوی، کارشناس مسائل خانواده عصر روز گذشته در جلسه هفتگی هیأت آل یاسین قم به سخنرانی با موضوع شناخت زوایای روحی زن و مرد پرداخت.

تأثیر آگاهی زوجین از ویژگی­های همسر خود

این کارشناس دینی اظهار داشت: هر زن و مردی جایگاه، رسالت و ویژگی­هایی دارد و ویژگی­های آن­ها متفاوت و متضاد است و زوجین باید از ویژگی‌های منحصر به فرد همسر خود اطلاع داشته تا بتوانند برخورد مناسب داشته باشند.

وی نداشتن تفاهم را یکی از مشکلات زندگی­های امروزی دانست و گفت: تفاهم درک متقابل زوجین از ویژگی­های همسر خود است و هر چه اطلاعاتمان از زندگی بیشتر باشد، کیفیت زندگی و رضایت زوجین از یکدیگر بالاتر خواهد رفت.

تأثیر نقش عنصر عاطفه در تربیت فرزندان

این کارشناس مسائل خانواده به ویژگی­های متضاد زوجین نسبت به یکدیگر اشاره کرد و ابراز داشت: خانم­ها شدت عواطف و مردها کم­رنگی عاطفه دارند؛ خداوند زنان را با شدت عواطف آفرید تا بتوانند در جایگاه مادری خود موفق باشند؛ چرا که عنصر عاطفه نقش بسزایی در تربیت فرزندان دارد.

حجت­الاسلام دهنوی با اشاره تأثیر عاطفه در تربیت فرزندان، خاطرنشان کرد: طبق بررسی­های انجام شده فرزندانی که از لحاظ روحی، روانی، معنوی و علمی رشد و ارتقا می­یابند، مادران عاطفی داشته­اند و فرزندان مجرم، بزهکار و در معرض آسیب­های اجتماعی و انحرافات اخلاقی، مادرانی یخچالی داشته­اند؛ داشتن مادران یخچالی یعنی مادرانی که نمی­توانند به فرزندان خود عاطفه کنند و همه کارهای خداوند متعال بر اساس حکمت است.

خانم­ها بایستی شدت عواطف خود را مدیریت کنند

این کارشناس دینی خطاب به زنان درباره مدریریت شدت عواطف، اظهار داشت: با توجه به این که مردها شدت عواطف زنان را درک نمی­کنند، اما گاهی اوقات زنان رفتارهایی از خود بروز می­دهند که همسرشان برداشت­های اشتباهی از این رفتار همسر خود می­کند و خانم­ها بایستی شدت عواطف خود را مدیریت کنند.

وی با بیان این‌که زنان بایستی نسبت به همسر خود شدت عواطف داشته باشند، ابراز داشت: گاهی اوقات زنان در مقابل همسر خود، نسبت به خانواده­شان علاقه و عواطف بسیار خرج کرده و محبت و حمایت می­کنند و با توجه به اینکه زنان شدت عواطف داشته و مردان کم رنگی عاطفه دارند، آقایان این ویژگی را درک نکرده و گمان می­کنند که همسرشان، پدر و مادرش را به او ترجیح می­دهد و زنان باید به این نکته دقت کنند و در مقابل همسرشان نسبت به خانواده خود شدت عواطف نداشته باشند.

شدت عواطف عاملی در زیاد صحبت کردن زنان

این کارشناس مسائل خانواده خطاب به مردان ابراز داشت: مردها نباید به شدت عواطف همسرشان نسبت به خانواده خود عکس­العمل منفی نشان دهند؛ زیاد صحبت­کردن زنان به دلیل شدت عواطف آن­هاست.

حجت­الاسلام دهنوی به یکی دیگر از زوایای روحی زنان و مردان اشاره و خاطرنشان کرد: زنان عشق­ورز و مردان عشق­باز هستند، به این معنی که زن نیاز به محبت دارد و دوست دارد که همسرش به او و فرزندش محبت کند و عشق باز بودن مردان به این معنا است که غریزه برای مردها در اولویت است.

تمامی کارهای خدا از روی حکمت است/ تأثیر ابراز محبت مرد به همسرش

این کارشناس دینی با اشاره به اولویت بودن غریزه برای مردان گفت: علت اینکه خداوند مردان را عشق باز قرار داده، این است که به زیر بار مسؤولیت بروند و خداوند مسؤولیت تام را به مردها داده است و عنصری مثل غریزه را برای مردان در اولویت قرار داده است تا ازدواج کنند؛ تمامی کارهای خدا با حکمت است.

وی با بیان این‌که مردان نسبت به همسر خود ابراز محبت کند، اظهار داشت: مرد نسبت به همسر خود با بر زبان آوردن کلمه دوستت دارم، ابراز محبت کند و این نکته بسیار مهمی است و در روایتی آمده است که اگر مرد به همسر خود بگوید دوستت دارم، هیچ گاه از دل او بیرون نخواهد رفت.

خلأ عاطفی، عاملی برای کشانده شدن زنان شوهردار به بی­راهه

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به این­که ابراز محبت مرد به همسر خود به منزله اکسیژن برای حیات است، خاطرنشان کرد: ثابت شده است که 80 درصد زنان شوهرداری که به خطا رفته­اند، بخاطر بی­توجهی مردان نسبت به ویژگی عشق­ورزی همسران خود بوده است؛ خلأ عاطفی، عاملی برای کشانده شدن زنان شوهردار به بی­راهه می­باشد.

ابراز محبت مرد نسبت به همسر خود، راهی برای تأمین نیاز غریزی مرد

حجت­الاسلام دهنوی با توصیه­ای به مردان گفت: خدا مرد را عشق­باز آفرید و غریزه برای مردها در اولویت است و دوست دارد نیاز غریزی او به بهترین نحو برآورده شود؛ عشق­ورزی و ابراز محبت مردان نسبت به زنان، خود راهی برای تأمین نیاز غریزی مردان به شمار می­رود.

این کارشناس دینی به اشتباه زنان درباره ابراز محبت نکردن همسرشان اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که مردان عشق باز هستند، ابراز نکردن محبت مرد نسبت به همسرش به این دلیل است که نیاز غریزی در مقایسه با نیاز عاطفی برای مردان در اولویت است و ابراز نکردن محبت مرد از طریق زبان، دلیلی بر دوست نداشتن همسرش نیست.

سردمزاجی زوجین نسبت به همسر خود دلیلی بر بیماری و اختلال

وی افزود: مرد از راه کارکردن و تأمین نیاز مادی زندگی، پیام عشق را مخابره می­کند و از طریق زبان ابراز نمی­کند و بهتر است که مردها کلمه دوستت دارم را برای همسران خود به زبان جاری کنند.

این کارشناس مسائل خانواده با توصیه به زنان اظهار داشت: نیاز عاطفی برای زنان مهم است، اما نیاز غریزی برای مردها اهمیت دارد؛ سردمزاجی زوجین نسبت به همسر خود، دلیلی بر بیماری و اختلال در جسم یا روح و یا هورمون است و درمان‌پذیر است؛ برای درمان بیماری جسمی باید به اورولوژیست مراجعه کرد و برای بیماری روحی به سکستراپیست و برای بیماری هورمونی بایستی به متخصص غدد مراجعه شود.

برخورد مناسب مرد با همسرش راهی برای تأمین نیاز جنسی

حجت­الاسلام دهنوی خاطرنشان کرد: اکثر سردمزاجی زنان بیشتر روحی ـ روانی است و مربوط به برخورد مرد با همسرش است؛ برخورد بد مرد با همسرش فشار روحی برای زن می­آرود و فشار روحی، هورمون­های جنسی را فروکش و کاهش می­دهد و برخورد مناسب مرد با همسرش، راهی برای تأمین و برآورده­شدن نیاز جنسی است.

این کارشناس دین با بیان روایتی گفت: پیامبر گرامی اسلام فرمودند بهترین زنان شما زنان عفیفه و قلمه هستند؛ عفیفه یعنی پاکدامن­بودن نسبت به نامحرم و قلمه یعنی گرم­بودن با همسرش است.

وی به یکی دیگر از زوایای روحی زنان و مردان اشاره و اظهار داشت: مردها اهل سکوت و زن­ها اهل کلام هستند؛ چرا که زن باید اهل کلام باشد تا نسبت به تربیت و عواطف فرزندان خود موفق باشد و اهل سکوت بودن مردان به این دلیل است که به طور مستقیم متولی تربیت فرزندان هستند.

اثر منفی صحبت نکردن زوجین با یکدیگر

این کارشناس خانواده با اشاره به اثرات منفی صحبت نکردن مردان با همسر خود پرداخت و ابراز داشت: مرد بایستی با همسر خود صحبت کند؛ طبق بررسی­های صورت گرفته 80 درصد زنان شوهرداری که به دام مزاحم تلفنی افتاده­اند، زنانی بوده­اند که شوهرانشان با آنها صحبت نمی­کرده­اند و صحبت نکردن مردها با همسران خود، اثرات منفی را در پی خواهد داشت.

حجت­الاسلام دهنوی افزود: مردان به صحبت کردن و همدردی با همسر خود اهمیت بدهند؛ زنان ثبات عاطفی نداشته و تزلزل عاطفی دارند.

این کارشناس دینی با اشاره به یکی دیگر از زوایای روحی زنان و مردان گفت: مردان کل نگر و زنان جز نگر هستند؛ خدا زن را جز نگر آفرید؛ چرا که قرار است مادر شوند.

زنان نبایستی وارد جزئیات شغل و مسائل مالی همسرشان شوند

وی خطاب به زنان اظهار داشت: درست است که خدا زنان را جز نگر آفرید، اما به رغم میل باطنی نبایستی وارد جزئیات شغل و مسائل مالی همسرشان شوند و نباید جزئیات بدرفتاری همسر خود را ببینند.

این کارشناس خانواده اظهار داشت: درست است که مردان کل نگر هستند، اما باید به جزئیات زندگی اهمیت بدهند؛ به عنوان مثال تاریخ تولد همسر و تاریخ ازدواج را در ذهن خود بسپارند و در مواقع مورد نظر تبریک گفته و اهمیت دهند.

اهمیت دادن به خاطرات تلخ زندگی آفتی بزرگ است

حجت­الاسلام دهنوی اظهار داشت: حافظه بلندمدت زنان قوی و مردان ضعیف است، خانم­ها نباید به خاطرات تلخ در طول زندگی خود اهمیت دهند که این کار خطرناک است و اهمیت دادن به این خاطرات، یکی از بزرگ‌ترین آفت­های زندگی مشترک به حساب می­آید و اولیای الهی فرموده­اند که از طریق اذکار، استغفار و استعاذه با خاطرات تلخ زندگی مقابله کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها