کد خبر: ۲۸۸۳۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از برترين ها؛ از نظر طب سنتي معمولا کساني که به سفيد شدن موي زودرس مبتلا مي شوند به مزاح اوليه خود توجه نداشته اند. اين افراد داراي مزاج سرد هستند و بايد از ابتداي زندگي با خوردن گرميجات عوارض سردي مزاج خود را از بين ببرندتا دچار سفيدي زودرس موها نشوند. با اينحال، اگر اين کار را انجام نداده ايد و حالا کار از کار گذشته است باز مي توانيد از ماسک هاي طبيعي و گياهي زير استفاده کنيد.

1- ماسک گياه مريم گلي

به جاي استفاده از رنگ موهاي شيميايي که دمار از روزگار بقيه موها هم درمي آورند سراغ گياهان طبيعي برويد. مريم گلي از آن دست گياهاني است که علاوه بر تقويت موها تارهاي سفيد و خاکستري را نيز مي پوشاند.

مواد لازم:

گياه مريم گلي يک ليوان
آب پنج ليوان

روش تهيه: آب را بجوشانيد و مريم گلي را داخل آن بريزيد. اجازه دهيد با شعله ملايم 15 دقيقه بجوشد. جوشانده را از روي حرارت برداريد و بگذاريد 5 تا 6 ساعت بماند تا حسابي رنگ پس بدهد. سپس محلول را صاف کنيد و داخل يک ظرف شيشه اي بريزيد. در آخرين مرحله شستشوي موهايتان محلول را روي سرتان بريزيد و ماساژ دهيد تا همه موهايتان آغشته شود. حدود 20 تا 30 دقيقه صبر کنيد سپس موهايتان را با دقت بشوييد. حواستان باشد رنگ به صورتتان نخورد چون امکان دارد علاوه بر موهايتان پوست تان را هم رنگ کنيد.

2- برگ درخت گردو براي پوشاندن موهاي خاکستري

همانطور که پوست سبز گردوي تازه دست ها را رنگي مي کند، جوشانده تهيه شده از برگ درخت گردو براي پنهان کردن اولين موهاي سفيد بسيار موثر است.

مواد لازم:
برگ درخت گردو يک مشت پروپيمان
آب يک ليتر

روش تهيه
: آب را بجوشانيد و برگ ها را داخل آن بريزيد. در ظرف را بگذاريد و اجازه دهيد 20 دقيقه بجوشد. سپس زير شعله را خاموش کنيد و بگذاريد کاملا خنک شود. مي توانيد محلول را صاف کنيد و يا اينکه با همان برگ ها استفاده کنيد. بعد از شستشوي موها ماسک را به آنها زده و بعد از 40 تا 45 دقيقه شستشو دهيد. هر هفته چهار بار اين کار را تکرار کنيد.

3- لوسيون برگ درخت انجير

از برگ درخت انجير و روغن بابونه استفاده کنيد چون به شکل طبيعي موهاي سفيد را مي پوشانند.

مواد لازم:

برگ درخت انجير 10 تا 15 برگ
روغن بابونه نصف ليوان

روش تهيه: برگ هاي درخت انجير را بکوبيد تا پودر شوند. نصف ليوان روغن بابونه را به آن اضافه کنيد، همه بزنيدو اجازه دهيد به مدت نصف روز بماند. سپس اين ترکيب را روي موهايتان بگذاريد و کمي صبر کنيد. وقتي متوجه شديد موهايتان رنگ گرفته اند آنها را شستشو دهيد.

4- قهوه يا چاي براي رنگ کردن موها
فقط کافيست قهوه يا چاي غليظ تهيه کنيد و روي موهايتان بريزيد.

مواد لازم:
قهوه يا چاي سياه يک تا دو مشت (بسته به حجم موهايتان)
آب يک ليوان

روش تهيه:
آب را بجوشانيد و روي قهوه يا چاي بريزيد و اجازه دهيددم بکشد. سپس بگذاريدبه مدت 15 دقيقه خنک شود. محلول را صاف کنيد و روي موهايتان بريزيد، 15 تا 20 دقيقه صبر کنيد سپس موهايتان را آب بکشيد. يک تا دو بار در هفته اين کار را تکرار کنيد.

نسخه طب سنتي هندي

طب سنتي هندي نيز براي درمان و پيشگيري از سفيد شدن زودرس موها راه حل دارد. به اعتقاد درمانگران طب هندي با مصرف زنجبيل مي توانيد اين روند را به تعويق بيندازيد. مصرف ترکيب يک حبه زنجبيل رنده شده با يک قاشق غذاخوري عسل در روز يکي از بهترين ترکيب هاي خوراکي است که مي تواند به پيشگيري از سفيد شدن تارهاي مو کمک کند.

نسخه طب سنتي چيني

در طب سنتي چيني گياهاني وجود دارند که به طور مستقيم موهاي سفيد را نشانه مي گيرند. يکي از رايج ترين اين گياهان «هي شو وو» نام دارد. استفاده از اين گياه براي همه مناسب نيست و بايد با توصيه متخصصان طب سنتي چيني مصرف شود.
در طب سنتي چيني گفته مي شود گوشت، نمک و محصولات ليني عملکرد کليه ها را ضعيف مي کنند که اين موضوع يکي از دلايل سفيد شدن زودهنگام موهاست. بنابراين طبق اين طب اگر مي خواهيد از سفيد شدن موها در امان بمانيد بهتر است از مصرف زياد اين مواد غذايي پرهيز کنيد. دانه کنجد سياه از جمله مغزهايي است که به گفته چيني ها عملکرد کليه ها و گردش خون را بهبود مي بخشد و به سلامت موها کمک مي کند.

باورهاي رايج درباره سفيد شدن موها کدامشان درست است و کدام غلط؟

کندن موهاي سفيد باعث افزايش آنها مي شود؟
درست نيست:
زندگي مو از سه مرحله آناژن (رشد)، کاتاژن (استراحت) و در نهايت تلوژن (ريزش) تشکيل شده است. موها در مرحله آناژن به رشد ادامه مي دهند و بعد وارد مراحل بعدي مي شوند. حدود 80 تا 90 درصد ريشه هاي مو در هر مقطع زماني در مرحله رشد هستند. در انتهاي مرحله تلوژن، در فوليکول و ريشه مو يک جوانه موي ديگري ظاهر شده سپس وارد مرحله آناژن مي شود و موي پير قبلي مي ريزد.
به همين دليل اگر روزي بين 100 تار مو بريزد، طبيعي است. اين باور وجودداردکه وقتي موي سفيد را مي کشيم، آن را از ريشه درمي آوريم اما پياز مو سر جايش است و با کندن يک مو، موي ديگري به جاي آن رشد مي کند. پس با کنده شدن يا کندن موهاي سفيد، تعدادشان زياد نمي شود.

يک شبه همه موهايش سفيد شدند
درست نيست:
ممکن است موهاي سياه فردي در اثر استرس خيلي شديد و سنگين بريزند اما موهاي سفيد باقي مي مانند؛ بنابراين فرد فکر مي کند که موهايش در اثر استرس شديدي که به او وارد شده به صورت ناگهاني سفيد شده اند.

موهاي سفيد ديگر نمي ريزند
درست نيست:
بيشتر افراد دل خوشي از موهاي سفيد ندارند و با پيدا شدن اولين موهاي سفيد سعي مي کنند با هر روشي آنها را از بين ببرند اما کساني هم هستند که از سفيد شدن آنها خوشحال مي شوند زيرا فکر مي کنند موهاي سفيد ديگر نمي ريزند. متخصصان پوست اين باور را رد مي کنند؛ «ريزش مو به عوامل مختلفي ارتباط دارد ولي سفيد شدن موها مانع از ريزش آنها نمي شود. موهاي سفيد و به طور کلي موهاي روشن ضخيم تر هستند و نسبت به ريزش مقاومت بيشتري دارند اما سفيدي مو به معني عدم ريزش نيست.»

رنگ کردن موها باعث سفيد شدن بيشتر آنها مي شود
درست است:
سلول هاي رنگساز مو در مجاورت سلول هاي زاينده مو قرار دارند؛ بنابراين هر آسيب شديد بدون توجه به عامل اصلي رخ دادنش مي تواند باعث آسيب ديدن سلول هاي رنگساز مو شود، در نتيجه ممکن است اين شرايط باعث رويش موهاي سفيد شود. آسيب هاي شديدتر ممکن است سلولهاي زاينده موها را از بين ببرند و حتي باعث ريزش شديد آنها شوند.
اين اتفاق چندان شايع نيست و حتي گاهي در پي انجام اقدام هاي درماني مانند برطرف کردن موهاي زائد توسط ليزر نيز ديده مي شود. مواد تشکيل دهنده رنگ موهاي شيميايي نيز مي توانند به ساقه و ريشه موها آسيب بزنند و باعث ريزش و سفيد درآمدن آنها شوند؛ بنابراين توصيه مي شود از رنگ کردن يا استفاده بيش از حد از مواد آرايشي شيميايي مو بپرهيزيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها