کد خبر: ۲۹۰۲۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۱۲ آذر ۱۳۹۰
یك عضو كميته تربيت بدني كميسيون فرهنگي مجلس ضمن دادن هوشياري در مورد وجود احتمال تحريم و تعليق فوتبال ايران به دليل طرفداري از بن همام در انتخابات فيفا، از امكان تصويب قانوني براي الزام وزير ورزش و امور جوانان به دخالت نكردن در امور ورزش به خصوص فوتبال خبر داد.
به گزارش 598 به نقل از ایسنا ،حجت‌الاسلام سيدجلال يحيي‌زاده با اشاره به كاهش سهميه‌ي فوتبال باشگاه‌هاي ايران در آسيا از عدم توجه باشگاه‌هاي ليگ برتر به هشدارهاي مسئولان سازمان ليگ در اين رابطه انتقاد كرد و گفت: در حالي كه چند روز قبل از اعلام سهميه باشگاه‌هاي ايران در آسيا برخي از مسئولان فدراسيون بر اين اعتقاد بودند كه قطعا چهار سهميه امسال را مي‌توانند بگيرند مشخص شد كه چنين اتفاقي به دليل وجود برخي مشكلات بسيار ساده و قابل اصلاح اتفاق نيفتاد.

اين عضو فراكسيون ورزش در ادامه يادآور شد: اتفاق جالب اين است كه چند روز قبل از اعلام سهميه باشگاه‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا قرار بود عزيزمحمدي و كفاشيان به صورت قاطعانه و مستدل در مالزي صحبت كرده و به هيچ وجه اجازه كاهش سهميه را ندهند. حتي آنها تاكيد داشتند كه در صورتي كه AFC‌ دنبال كاهش سهميه ما باشد بازي‌ها را تحريم مي‌كنند. نه تنها هيچ كدام از اين اتفاق‌ها نيفتاد بلكه مجبور به پذيرش شرايط و تسليم شدن برابر كاهش سهميه شديم.

وي وجود برخي مشكلات همچون ورود و خروج جداگانه خبرنگاران و تماشاگران در برخي ورزشگاه‌ها، نداشتن جاي مناسب براي برگزاري مصاحبه بعد از مسابقه و برگزاري كنفرانس خبري يك روز قبل از مسابقه را از جمله دلايل افت امتياز باشگاه‌هاي ايران در آسيا برشمرد.

يحيي‌زاده در ادامه ضمن ابراز نگراني و دادن هشدار نسبت به برخي دخالت‌هاي وزارت ورزش و دولت در امر فدراسيون‌ها به خصوص فدراسيون فوتبال گفت: با توجه به حمايت كشورمان از بن‌همام درانتخابات فيفا و همچنين نارضايتي فيفا از بن‌همام به نظر مي‌رسد كه AFC‌ به دنبال بهانه‌اي براي تحريم و تعليق فوتبال ايران است.

يك عضو كميته تربيت بدني كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: با توجه به اينكه بحرين در آستانه حذف از مرحله انتخابي جام جهاني است بايد به صورت جدي امور فوتبال را دنبال كرد چرا كه در صورت بي‌احتياطي و تعلل در كارها ممكن است اتفاق تلخ تحريم و تعليق فوتبال رخ دهد يا اينكه تلخي‌هاي گذشته در بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا در مورد سپاهان يا تيم ملي اميد تكرار شود.

وي در ادامه در توضيح چگونگي ورود مجلس به موضوع كاهش سهميه باشگاه‌هاي فوتبال ايران در آسيا گفت: مجلس در اين زمينه نمي‌تواند به صورت مستقيم ورود پيدا كند ولي مي‌تواند با استفاده از اهرم‌هاي نظارتي، وزير ورزش و امور جوانان را ملزم به اين امر كند كه در مواردي كه ورزش به صورت NGO‌ و غيردولتي اداره مي‌شود دخالتي نداشته باشد و كار را به مسئولان مربوطه واگذار كند، مطمئنا در اين صورت شاهد تكرار چنين مسائلي نخواهيم بود.

يحيي‌زاده همچنين از دخالت دولت و وزارت ورزش و امور جوانان در ورزش به ويژه فوتبال انتقاد و اين موضوع را برخلاف اساسنامه فيفا و ارگان‌هاي بين‌المللي در رابطه با رشته‌هاي ورزشي عنوان كرد.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه با اين تعبير كه تاكنون از تشكيل وزارت ورزش و امور جوانان ثمره شيريني حاصل نشده است، تاكيد كرد: با توجه به دخالت‌هاي دولت در امور ورزش ممكن است به اين نتيجه برسيم كه قانوني را تصويب كرده و بر اساس آن برخي از مشكلات موجود در امور ورزش همچون فوتبال برطرف شود.

وي در عين حال اظهار كرد: تصور مجلس بر اين بود كه با تغيير ساختار و وزارتي شدن امور ورزش و به تبع آن اعمال نظارت قوي و عميق‌تر، موفق به رسيدن به بسياري از اهداف خواهيم شد كه متاسفانه در اين زمينه موفقيتي حاصل نشده و اين موضوع مجلس را به سمت تصويب قانون‌هاي جديد سوق مي‌دهد.

يحيي‌زاده با رد برخي انتقادات مبني بر اينكه مجلس اهتمامي براي حمايت از فوتبال ندارد، گفت: چنين اظهارنظري درست نيست چرا كه ما در مقابل، متهم هستيم كه براي فوتبال بسيار انرژي و وقت و حتي بودجه گذاشته‌ايم.

اين عضو فراكسيون ورزش با اشاره به اقدام اخير مجلس براي استفاده ورزش حرفه‌اي از بودجه گفت: با نامه‌نگاري‌هاي اخير وزير ورزش با رياست مجلس مشكل كمك مالي به باشگاه‌ها برطرف شد و بر اين اساس باشگاه‌ها مي‌توانند با توجه به استفساريه اخير از بودجه براي ورزش حرفه‌اي استفاده كنند.

به گفته وي، مشكل فوتبال ربطي به مجلس ندارد و به جاهاي ديگري برمي‌گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها