کد خبر: ۲۹۱۹۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
اپراتور دوم اعلام کرد که شبکه گسترده نسل چهارم يا 4G به صورت رسمي و تجاري مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايرنا، اپراتور دوم اعلام کرد که شبکه گسترده نسل چهارم يا 4G به صورت رسمي و تجاري مورد بهره برداري قرار گرفت. براساس گزارش کارشناسان فناوري هاي ارتباطي اين شبکه به عنوان تازه ترين فناوري ارتباطي در دنيا مطرح است.

تفاوت 3G و 4G چيست؟

**فناوري 3G يا نسل سوم شبکه هاي تلفن همراه ( Third Generation Networks )

فناوري بيسيم 3G جايگزين تکنولوژي ماقبل خودبيسيم تلفن همراه به نام 2G شد. مهمترين مزيت اين شبکه نسبت به نسل قبل سرعتي بالغ بر 200 کيلوبيت بر ثانيه به هنگام برقراري ارتباط همزمان صدا و ديتا ( داده ) و چند مگابيت بر ثانيه به هنگام برقراري ارتباطات صدا است.

** فناوري 4G يا نسل چهارم شبکه هاي تلفن همراه ( Fourth Generation Networks )

اولين مزيت شبکه هاي 4G نرخ داده يا data rate با سرعت بسيار مي باشد. در ارتباطات موبايلي در حال حرکت، شبکه نسل چهارم با سرعتي بالغ بر 100 مگابيت بر ثانيه فعاليت دارد.

بسياري از کارشناسان از اين شبکه به عنوان جديدترين فناوري موبايلي ياد مي کنند. شبکه هاي 4G مي توانند تمامي ارتباطات اينترنتي را با سرعت خيلي زيادي براي گوشي هاي هوشمند ، تبلت ها و ساير فناوري هاي هوشمند متحرک فراهم سازند. درحال حاضر بيشترين کاربران شبکه 4G در آمريکا و اروپا هستند.

**شهرهاي تحت پوشش اين فناوري درايران

9براساس اطلاعات ارائه شده روابط عمومي اپراتور دوم شهر اروميه، بابل، تبريز، تهران، قزوين، قم، کرج، مشهد مقدس و همدان با 50 درصد پوشش جمعيتي تحت پوشش شبکه نسل چهارم تلفن همراه اپراتور دورم قرار گرفتند و تا پايان سال جاري پوشش 4G تمام مرکز استان هاي کشور تکميل مي شود و اين درحالي است که طبق تعهدات سال اول پروانه نسل چهارم اين اپراتور، بايد پنج مرکز استان با حداقل پوشش جغرافيايي 10 درصدي شهرهاي تحت پوشش و حداقل پوشش جمعيتي پنج درصد در کشور تحت پوشش 4G قرار بگيرند.

** روند تکامل فناوري نسل 4

در سال 2004 شرکت NTT DOCOMO ژاپن، LTE را به عنوان يک استاندارد بين المللي در حوزه ارتباطات راديويي پيشنهاد داد و در سال 2007 شرکت اريکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO ژاپن، به ترتيب سرعت هاي 144 مگابيت بر ثانيه و 200 مگابيت بر ثانيه با استفاده از LTE را مورد آزمايش قرار دادند.

در سال 2008 بخش ارتباطات راديويي اتحاديه بين المللي مخابرات ITU، ملزومات استاندارد سيستم هاي نسل4 را تعريف کرد و در سال 2009 شرکت هاي نوکيا زيمنس و LG با مشارکت يکديگر اولين تست کامل عملکرد LTE را با موفقيت انجام دادند.

به گفته وي، نخستين شبکه LTE در دسترس عموم در جهان، در سال 2009 توسط Teliasonera به عنوان اپراتور پيشرو در شهرهاي استکهلم و اسلو راه اندازي شد و نخستين سرويس GPRS نيز به صورت تجاري، پيش از اين در سال 2000 توسط همين اپراتور ارايه شده بود.

در سال 2010 خدمات LTE توسط Verizon Wireless براي اولين بار در 38 شهر آمريکا و با سرعت دانلود 5 تا 12 مگابيت برثانيه، در سال 2011، اولين شبکه LTE در کره جنوبي توسط LG U+ و SK Telecom در شهر سئول، در سال 2012 اولين شبکه LTE در خاورميانه توسط Etisalat در امارات متحده عربي، در سال 2013، اولين شبکه نسل چهارم (LTE)در فرانسه توسط Orange و در سال2014 اولين شبکه نسل چهارم (LTE) در ايران توسط اپراتوردوم راه اندازي شدند.

LTE نسل چهارم فناوري شبکه هاي موبايل است. برخي از مهم ترين مزاياي اين فناوري شامل موارد ذيل است :

پهناي باند بيشتر که امکان انتقال فابل هاي حجيم تر و پرمحتواتر را در مدت زمان کمتري ميسر مي سازد، بهبود مدت زمان پاسخگويي شبکه که اجازه ارتباطات در لحظه را مي دهد و بهبود عملکرد شبکه که امکان برقراري و حفظ ارتباط در حين حرکت سريع را فراهم مي سازد.

نسل چهارم، کيفيت متمايزي از خدمات ديتا را در اختيار کاربران قرار مي دهد بطوريکه در اين شبکه سرعت دانلود بين 10 تا 40 مگابيت بر ثانيه، سرعت آپلود يک تا 15 مگابيت بر ثانيه و مدت زمان پاسخگويي 50 تا 150 ميلي ثانيه است و دامنه کاربرد گسترده تري را در اختيار کاربران قرار مي دهد که از جمله آنها حوزه هاي آموزش، حمل و نقل، خدمات مبتني بر مکان، سرگرمي و سلامت هستند.

درحال حاضر 331 شبکه LTE در 112 کشور جهان و 603 شبکه نسل سوم در 216 کشور جهان به صورت تجاري راه اندازي شده است.

** روند جهاني ديتاي همراه در جهان

در سال 2018 ميزان ترافيک ماهانه ديتاي همراه 15 اگزابايت برآورد شده است که از سال 2013 تا 2018 افزايش 11 برابري ترافيک پيش بيني شده است.

تعداد وسايل الکترونيکي که تا سال 2018 با استفاده از فناوري هاي همراه با يکديگر در ارتباطات هستند شامل دستگاه هاي متصل به هم يا M2M به 10 ميليارد دستگاه مي رسد و رشد تجمعي مصرف ديتاي همراه در منطقه خاورميانه و آفريقا تا سال 2018، 70 درصد افزايش خواهد يافت.

**از ملزومات توسعه پهن باند

طبق اين گزارش با توجه به تغييرات رفتاري کاربران و تقاضاي روزافزون براي استفاده از خدمات مبتني بر داده، نياز به سرعت و کيفيت بيشتر در انتقال داده ها، نياز به دسترسي دائمي به خدمات ديتا، از رده خارج شدن فناوري هاي نسل دوم و وايمکس و توقف توليد تجهيزات و ارايه پشتيباني از سوي تامين کنندگان تجهيزات و رشد، توسعه شبکه ملي اطلاعات و تکامل فناوري هاي پهن باند همراه (نسل 3 و 4) به عنوان راهکار پايدار دسترسي يکپارچه به خدمات ديتا از ملزومات توسعه اينترنت پهن باند است.

درحال حاضر بيش از 100 ميليارد برنامه کاربردي در سال در سطح دنيا دانلود مي شود و اقتصاد برنامه اي کاربردي بيش از 10 ميليارد يورو در سال تنها در اروپا درآمد ايجاد مي کند و در سال 2013، نزديک به 1٫8 ميليون شغل تنها در بخش توليد محتوا و برنامه هاي کاربردي در جهان ايجاد شده است.

سرعت انتقال داده در نسل چهارم اينترنت پهن باند درحال حاضر به طور متوسط 15 برابر نسل قبلي است .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها