کد خبر: ۲۹۴۵۰۹
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
در امتداد مرزهای سوریه و لبنان، حزب الله در حال آماده شدن برای یک جنگ تمام عیار با جبهه النصره و داعش است.
محمد، یک رزمنده حزب الله که در نبرد القصیر شرکت کرده، می گوید «القصیر خیلی جنگ سختی بود. این برای اولین بار بود که ما در داخل یک شهر و علیه شبه نظامیانی می جنگیدیم که در طول سه سال گذشته مواضع خود را در این شهر تقویت کرده بودند.» وی خاطر نشان کرد که در « در طول 25 سال گذشته ما در محیط باز جنگیده ایم نه در داخل شهرها»

پس از چند ماه محمد و سایر همرزمانش به صورت موفقیت آمیزی خود را با جنگ شهری تطبیق دادند و نیروهای مخالف را از این شهر بیرون راندند. قصیر ارزش استراتژیک برای هر دو طرف جنگ سوریه دارد. این شهر از سمت غرب به دره بقاع لبنان و از شمال شرقی به حمص نزدیک است. قصیر همچنین یک مسیر کلیدی برای شبه نظامیان سنی برای ورود و خروج به لبنان و سوریه محسوب می شود. برای حزب الله هر گونه پایگاه مخالفان در این منطقه تهدید واقعی برای مراکز این جنبش در بقاع است و دسترسی حزب الله به شهرهای دمشق، لاذقیه، طرطوس و حمص سوریه را در معرض خطر قرار می دهد.

یک منبع سیاسی لبنان آشنا به حزب الله گفت که «بقاع صرفا حیات خلوت حزب الله نیست بلکه این منطقه خود حزب الله است. آنها نیاز دارند رگ های مخالفان سوری را در لبنان قطع کنند.»

خط مقدم جنگ قصیر در حال حاضر از جنوب به رشته کوه های قلمون واقع در مرز سوریه و لبنان تغییر کرده است. جنگجویانی از گروه های مختلف مسلح اقدام به ایجاد مراکزی برای خود در این منطقه کرده اند و حزب الله و ارتش سوریه در طول یک سال و نیم گذشته تلاش کرده اند این منطقه را پاکسازی کنند. آنها شبه نظامیان را از سه محور محاصره کرده اند، وقتی زمستان تمام شود دو طرف احتمالا جنگی دیگری را شروع خواهند کرد.

قلمون با کوه های صعب العبور، دره های عمیق و دشت های باز محیط دشواری دارد. تسلط بر این منطقه به شبه نظامیان که از گروه های مختلفی از جمله داعش، جبهه النصره و ارتش ازاد سوریه تشکیل شده اند، اجازه می دهد یک  مسیر ارتباطی از شهر طرابلس لبنان تا بیابان های شرقی سوریه را امن کنند. در همین حال حزب الله نباید به دشمنان خود اجازه ایجاد پایگاهی در این مناطق بدهد تا از مراکز خود در دره بقاع و همچنین دسترسی خود به دمشق محافظت کند.

برای محمد نبرد برای قلمون فرصت ها و چالش های متفاوتی نسبت به جنگ قصیر ایجاد می کند. او می گوید در حالی که حزب الله هم اکنون از تجهیزات تکنولوژیکی پیشرفته تر استفاده می کند به دنبال آن است برای عقب راندن شورشیان از نیروی انسانی کم تری نسبت به جنگ قبلی استفاده کند. محمد گفت: « ما پهپاد داریم  که کمک می کند تا شبه نظامیان را تحت نظر داشته باشیم چیزی که ما در جنگ قصیر نداشتیم. در آنجا احتمالا 5 هزار رزمنده از جمله نیروهای پشتیبانی و پزشکی مستقر شده بودند که فقط نزدیک به 500 نفر از آنها می جنگیدند در حالی که در قلمون ما فقط چند صد نفر هستیم.»

در حالی که غیرممکن است تعداد نیروهای حزب الله را مشخص و تایید کرد اما منابع امنیتی و سیاسی لبنان تعداد تلفات حزب الله در جنگ قصیر را که به مدت شش هفته طول کشید، نزدیک به 140 نفر برآورده کرده اند. همین منابع می گویند تعداد تلفات این گروه در منطقه قلمون تاکنون کمتر از 100 نفر است. نزدیک به 800 رزمنده حزب الله همچنین در امتداد مرزهای لبنان مستقر شده اند تا در کنار سایر گروه های مسلح از جمله «گردان های مقاومت» و حزب «سوشیال ناسیونالیست سوریه» مانع از حملات و نفوذ شبه نظامیان از سوریه به داخل خاک لبنان شوند.

بنابر گفته محمد در هر دیده بانی حزب الله در منطقه قلمون که با فاصله دو مایلی از یکدیگر قرار دارند حدود 30 نفر مستقرهستند. او اذعان کرد که نیروهای دشمن نسبت به قبل قوی تر شده اند. او گفت: « آنها توسط خارجی ها آموزش دیده اند، استراتژی آنها بهتر است و آنها می دانند چگونه هنگام حملات موشکی جنگ کنند.»

با وجود این، به نظر می رسید که او نسبت به توانایی های حزب الله در شکست دادن دشمنانش اطمینان دارد. محمد گفت: « شبه نظامیان در شرایط بدی قرار دارند وقتی آنها بر روی موج های رادیویی ما می آیند از ما عاجزانه غذا می خواهند [اما] ما غذای گرم و تعداد زیادی رزمنده آموزش دیده و اماده داریم»

هم اکنون مناطق تحت کنترل مخالفان در قلمون در قسمت لبنان قرار دارد... بعضی تحلیلگران که اوضاع را از نزدیک تحت نظر دارند معقتدند حزب الله دست برتر را دارد حسام ماتر تحلیلگر لبنانی گفت: «حزب الله و ارتش سوریه شبه نظامیان را محاصره کرده و آنها را در شرایط سختی قرار داده اند...» با این اوصاف، جنگ بزرگ بین حزب الله و شبه نظامیان اجتناب ناپذیر است. این گروه شیعی قبلا برای همچین روزی آماده شده، محمد گفت: « زمانی که بارش برف تمام شود قطعا جنگ بزرگی رخ خواهد داد.»

منبع فارن پالسی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها