کد خبر: ۲۹۵۲۸
زمان انتشار: ۲۰:۰۸     ۱۶ آذر ۱۳۹۰
وزیر امورخارجه ایران در گفتگو با یک روزنامه المانی گفت رفتار زشت انگلستان بر علیه کشور ما خشم و عصبانیت ملت ایران را بر افروخت.

به گزارش 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی طولانی و اختصاصی خود با آندراس روس، خبرنگار روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه، ایران را به مثابه شاگرد ممتاز آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیف کرد.

صالحی در پاسخ به نخستین سئوال خبرنگار این روزنامه که پرسید چه کسانی، حمله اخیر به سفارت انگلستان در تهران را سازماندهی کردند، اظهار داشت: مدتی پیش از آنروز، ما درخواستی از دانشجویان را در وزارت امور خارجه ایران دریافت کردیم که خواستار برپایی تظاهرات در مقابل سفارت انگلستان در تهران بودند. وی ضمن حمایت از این درخواست ادامه داد: پس از آن، موضوع برای هماهنگی به وزارت کشور ایران ارجاع و به پلیس و حتی سفارت انگلستان در تهران نیز اطلاع رسانی شد.

علی اکبر صالحی با یادآوری اینکه پیشتر نیز دانشجویان ایرانی، رنجش و آزردگی خود را از دولت انگلیس ابراز کرده بودند، تصریح کرد: با اینحال تظاهرات اخیر از مسیر اصلی خود خارج شد.

او در واکنش به این سئوال که چرا پلیس، جلوی خشونت طلبان را نگرفت، خاطر نشان کرد: اما پلیس، بهترین خدمت رسانی را انجام داد. حتی سه تن از آنها نیز زخمی شدند.

صالحی در پاسخ به اینکه چطور شما از مساله حمله به سفارت انگلستان در تهران مطلع شدید، گفت: من در آنموقع در عربستان سعودی بودم که به من تلفن زدند. وی اضافه کرد: به همکارانم و همچنین رئیس پلیس (تهران) اعلام کردم هر چه سریعتر این قائله را ختم کنند.

او در واکنش به این سئوال که آیا شما با وزیر خارجه انگلستان تماس نگرفتید، گفت: ویلیام هیگ (وزیر خارجه انگلستان)، خودش با من تماس گرفت و ما نیم ساعتی را با هم صحبت و از پیش آمدن این واقعه، ابراز تاسف کردیم. با اینحال من دلائل (احتمالا منظور دلائل حمله است) را برای او توضیح دادم. چون هیچ علت و انگیزه ای وجود ندارد که انگلیسی ها (برای تحریم ایران، اصطلاحا) کاتولیک تر از پاپ بشوند.

صالحی با اشاره به اینکه انگلستان با رفتار و ژستی که (بتازگی) در مورد ایران گرفته است، خشم و عصبانیت ملت ایران را برافروخت، ابراز داشت: هر چند مناسبات با این کشور به چند سده قبل باز می گردد اما خاطره خوبی از این مناسبات وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه من بعنوان وزیر امور خارجه (ایران)، خواستار روابطی خوب و حسنه با کلیه کشورها هستم، خاطر نشان کرد: با اینحال زمانی که اقدامات بی ثمر و اشتباه (دولتی نظیر انگلستان)، خشم ملتی را بر می افروزاند، دیگر، چه کاری از دست من ساخته است؟

صالحی در واکنش به این سئوال که اما مگر کنفرانس (بین المللی افغانستان در شهر) بن آلمان، یک فرصت عذرخواهی شخصی از هیگ، همتای انگلیسی اتان را برای شما فراهم نکرد، گفت: دیگر، معذرت خواهی چرا؟ من که تاسف خود را ابراز کرده بودم.

او در واکنش به این سئوال که آیا این احتمال وجود دارد که یک گروه سیاسی، تظاهرات اخیر، مقابل سفارت انگلستان در تهران را هدایت و سازماندهی کرده باشد، اظهار داشت: بحثی که پیشتر مطرح شده بود آن بود که قطعنامه تحریم انگلیس به لحاظ سیاسی، بشدت و سرسختانه، محکوم شود.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: آن چه مطرح می‌شود مربوط به "مطالعات ادعایی" است.

وی هم‌چنین اظهار کرد که آژانس باید به راستی آزمایی برنامه‌های هسته‌یی دولت‌ها بپردازد اما صنعت موشکی به آژانس ارتباطی ندارد.

صالحی هم‌چنین تاکید کرد که ایران به توافقش با آژانس متعهد است و از حقوقش برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی بهره می‌برد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: ما شاگرد ممتاز آژانس هستیم. جنبش غیرمتعهدها همواره از ما حمایت می‌کند.

وی درباره احتمال تشدید تحریم‌های ایران گفت: ما تاریخی سه هزار ساله داریم بنابراین شاید محدودیت‌هایی 20 یا 30 ساله پیش آید. اما اگر کشوری تصمیم بگیرد که نوکر قدرت‌های خارجی نباشد باید بهای آن را بپردازد. ما از هشت سال جنگ با صدام جان سالم به در بردیم. می‌دانید که چه کسی تسلیحات شیمیایی در اختیار آن‌ها قرار می‌داد.

صالحی در پاسخ به این سوال که در صورت اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌یی ایران چه خواهید کرد؟ گفت: ما خواستار جنگ و ماجراجویی نیستیم. ما کشوری محتاط و عاقل هستیم. در صورت وقوع چنین اقدامی ما همان‌طور که در برابر عراق ـ که اتحاد جماهیر شوروی و کل غرب در کنارش بودند ـ‌ از خود دفاع کردیم، دفاع خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سوریه گفت: ما پاسخی اساسی برای همه ناآرامی‌ها یا انقلاب‌های مردمی در منطقه داریم و آن این است که دولت‌ها باید به مطالبات مشروع مردم‌شان توجه کنند.

صالحی درباره این که مطالبات مشروع سوری‌ها چیست؟ گفت: دولت به مردم اطمینان دهد که در قانون اساسی تجدیدنظر می‌شود.

او در این‌باره که آیا باید باور کنند که بشار اسد به قولش عمل کند؟ گفت: چرا که نه؟ باید به آن‌ها فرصت داد.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که هزاران تن در سوریه کشته شده‌اند؟ گفت: آیا در یمن و بحرین مردم کشته نشدند؟ آیا در دیگر بخش‌های جهان عده زیادی کشته نشده‌اند؟ علت این تمرکز بر سوریه را درک نمی‌کنم.

صالحی در پاسخ به این سوال که منابع امنیتی غرب می‌گویند ایران در توافق با پاکستان از دشمنان دولت افغانستان و ناتو حمایت می‌کند؛ آیا چنین چیزی درست است؟ گفت: خیر، ما 10 سال قبل از بانفوذترین نیروهایی بودیم که این دولت را به قدرت رساند چرا اکنون باید با آن‌ها بجنگیم.

وی در پاسخ به این سوال که شاید ایران بخواهد با تامین مالی و آموزشی آن‌ها از وقوع آن چه در عراق توسط آمریکا رخ داده است جلوگیری کند؟ گفت: رییس‌جمهور کرزای یک تبعه خوب افغانستان است که توسط مردمش برگزیده شده است. مادامی که مردم به او اعتماد داشته باشند ما هم همین‌کار را خواهیم کرد.

صالحی در پایان این گفت‌وگو در اظهاراتی انتقادی گفت که احتمالا اگر جایی در دنیا سونامی رخ دهد یا زمین لرزه‌ای به وقوع بپیوندد، ایران مسوول آن خواهد بود، چرا که غرب این‌طور فکر می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها