يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۵۴۳۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۰     ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
در بین بانک‌های خصوصی بانک آینده، بانک سرمایه و بانک ایران زمین بیشترین بدهکاری را به دولت دارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛  پارسینه با اعلام این خبر در ادامه می‌نویسد: در حالی که چندی پیش مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از رشد ۳۶۱ درصدی بدهی بانک‌های غیر دولتی به بانک مرکزی خبر داده بود، در بهمن ماه سال جاری گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی به بانک مرکزی تا پایان آذر ماه، ‌۷۷هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان بوده است.

گزارش سایت پارسینه حاکی از این است که علاوه بر بانک‌های رفاه و مسکن که در بین بانک‌های دولتی بیشترین بدهی را به بانک مرکزی دارند، در بین بانک‌های خصوصی بانک آینده، بانک سرمایه و بانک ایران زمین بیشترین بدهکاری را به دولت دارند.

بر اساس اطلاعات سایت پارسینه، تنها بدهی بانک آینده به بانک مرکزی به بیش از ۶۴ هزار میلیارد ریال می‌رسد. همچنین بانک ایران زمین بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال بدهی به بانک مرکزی دارد و رقم بدهی بانک سرمایه به بانک مرکزی هم بیش از بانک ایران زمین است.

بدهی‌های کلان بانک‌های غیردولتی به بانک مرکزی در حالی است که روزانه ۳۴ درصد مبلغ بدهی به عنوان جریمه به بدهی اضافه می‌شود اما این جریمه قابل توجه موجب نشده بانک‌ها هرچه سریعتر بدهی‌های خود به بانک مرکزی را تسویه کنند.

البته بانک مرکزی علاوه بر ابزار جریمه از ابزارهای دیگری برای مجاب کردن بانک‌های غیردولتی به پرداخت بدهی‌شان به بانک مرکزی نیز استفاده می‌کند؛ از جمله به موجب بیانیه بانک مرکزی بانک‌های دیگر چک‌های بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان را از بانک ‌های ایران زمین، آینده و سرمایه قبول نمی‌کنند. البته در مورد بانک آینده سخت‌گیری بیشتری وجود دارد و حتی چک‌های با مبلغ بیش از ۱۰ میلیون تومان نیز از این بانک مورد پذیرش بانک‌های دیگر قرار نمی‌گیرد.

به نظر می‌رسد فشار‌های وارده از سوی بانک مرکزی تاکنون نتوانسته این بانک‌ها را وادار به پرداخت بدهی‌شان به بانک مرکزی کند و جریمه پیش‌بینی شده در قانون برای بدهی به بانک مرکزی نیز تنها مبلغ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را به شکل صوری افزایش می‌دهد.

گفتنی است بانک‌هایی مثل پاسارگاد، پارسیان، اقتصاد نوین،‌سینا، حکمت ایرانیان،‌صنعت و معدن

و بانک تک شعبه‌ای ایران و ونزوئلا از جمله بانک‌های غیر دولتی هستند که عموما به بانک مرکزی بدهی ندارند و بدهی بانک ملت هم اگرچه گاهی تا ۶هزار میلیارد ریال می‌رسد اما این بانک به صورت روزانه بدهی‌های خود را تسویه می‌کند.

در حالی که مکررا خبرهایی از میزان بدهی‌های بدهکاران کلان بانکی منتشر می‌شود و فشارهایی از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی برای پرداخت این بدهی‌ها وجود دارد به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای جلب اعتماد عمومی باید ابتدا تکلیف خود را با بانک‌های بدهکار به خود که مجوزشان را از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند روشن کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها