کد خبر: ۲۹۷۲۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۱۹ آذر ۱۳۹۰

جهان: یکی از موضوعاتی که حتی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مورد توجه محافل سیاسی و رسانه ای غرب قرار داشت، دیدگاه امام خمینی(ره) درباره رابطه با غرب بویژه آمریکا و انگلیس بود.

موضع امام امت اما مانند همیشه قاطع و روشنگر بود. ایشان حتی برای خوشایند غرب و انگلیس و کاستن از بدبینی آنان به حکومت پس از رژیم پهلوی، حاضر به کوتاه آمدن تاکتیکی از اصول و مواضع انقلابی خود و مردم نشدند.

نمونه بارز و جالب آن گفتگوی امام با "راسل كر"، نماينده پارلمان انگليس و عضو حزب كارگر، درباره روابط ايران و انگليس بود. گفت وگویی که در آبان ماه سال ۵۷ در پاریس انجام شد.

امام خمینی در این گفت وگو در پاسخ به اینکه "درباره دولت انگليس چه نظرى داريد؟" تصریح کردند: نظريات ما، بدبختي هاى شرق عمدتاً- و ايران خصوصاً- از اين سه دولت امريكا، انگليس و شوروى است؛ و اينها هستند كه رضا خان و محمد رضا را بر مامسلط كردند؛ و ما مى‏خواهيم از زير سلطه آنها بيرون بياييم. ملت قيام كرده است براى خروج از سلطه. چيزى را كه يك ملت خواست، عملى خواهد كرد.

سوال دوم راسل كر این بود که "اگرپيروز بشويد روابط شما با انگليس چگونه خواهد بود؟" پاسخ امام(ره) مشروط و هوشمندانه بود: امام: ما جنگى با ملت انگليس نداشته و نداريم. اين دولتها متعدى هستند. اگر باحُسن نيت و احترام با ما رفتار كنند، ما هم همين قسم با آنها رفتار خواهيم كرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها