کد خبر: ۲۹۸۶۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۲۰ آذر ۱۳۹۰
نگاهي به خبر به غنيمت گرفتن يك فروند هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي آمريكا توسط نيرو‌هاي مسلح ايران طي روزهاي گذشته سبب شده تا توان نظامي و امنيتي نيروهاي مسلح كشورمان بار ديگر مورد توجه جهانيان قرارگرفته و آنان ناباورانه به نظاره پيشرفتهاي نظامي كشورمان در پس تحريمها بنشينند.

به گزارش تهران امروز، بايد گفت سرنگوني هواپيماي جاسوسي آمريكا تنها يكي از چندين نمونه اقداماتي است كه نيروهاي مسلح كشورمان اعم از ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درچند سال گذشته انجام داده و به جهانيان ثابت كرده‌اند كه توانسته‌اند با دانش بومي خود و بدون كمك خارجي حتي پيشرفته‌ترين وسايل الكترونيكي و جاسوسي بيگانه را در اختيار گرفته يا ساقط كنند.

طي سال‌هاي اخير خبرهاي خوبي از فعاليتهاي نظامي و امنيتي كشورمان به گوش مي‌رسد كه به دست آوردن پهپاد آمريكايي يكي از آنهاست. چند روز پيش نيز خبرهايي مبني بر تصويربرداري سپاه از مدرن‌ترين ناو هواپيمابر آمريكايي منتشر شد كه با ديدن تصاوير آن مي‌توان به قدرت بخشي از توان دفاعي ايران يعني پهپادها پي برد.

تمام پيشرفت‌هاي نظامي و دفاعي كشورمان پس از انقلاب اسلامي در حالي صورت گرفت كه پيش از آن اكثر صنايع ما از خارج به كشور گسيل مي‌شد و آمريكايي‌ها حق هرگونه ابتکار و خلاقیت را از نیروهای داخلی سلب کرده و اداره امور ارتش را راساً بر عهده گرفته بودند. از لحاظ صنایع دفاعی آنچه قبل از انقلاب تولید می شد، صرفا تولید سلاحها و مهمات سبک بود که نهایتا تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تولید فشنگهای سبک و نیمه سنگین تیربار ژ3، اسلحه ژ3‌ و فشنگ سلاح های کمری محدود می شد. در امور خدماتی و تعمیر و نگهداری نیز ما حق هیچ گونه دخالتی نداشتیم و با توجه به زیر ساختهای موجود فقط آمریکایی‌ها حق فعالیت در این امور را داشتند.

اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي شرایط متحول شد و تحولات چشمگیری خصوصا در مقطع دفاع مقدس پدید آمد، جنگ تحمیلی واقعیتهایی را تحمیل می‌کرد که نتیجه آن شکل گیری صنایع دفاعی بود. بسیاری از سلاحهایی را که قبل از انقلاب نه تولید می شد و نه اجازه تولید آن را می دادند از رهگذر جنگ و تحریم اقتصادی و با طراحی مهندسی معکوس در داخل شکل گرفت.

بعد از پیروزی انقلاب هر قدر فشارها بیشتر شد خودباوری صنعت دفاعی بیشتر متبلور شد به گونه‌اي كه هم اکنون جمهوری اسلامی از بزرگ‌ترین توان و قدرت بازدارندگی موشکی برخوردار است که از یک طرف تماما بومی و از سوی دیگر تحت اختیار نیروهای داخلی قرار دارد. مجاهدت‌هاي نيروهاي مسلح كشورمان پس از جنگ تحميلي درعرصه صنعت دفاعی پس از پایان جنگ، زير سخت‌ترين فشارها و تحريم‌ها تداوم یافت و جايگاه بي‌نظيري را براي صنايع دفاعي ايران در دنيا به ارمغان آورد و سبب شد پیشرفت‌ها و نوآوری‌های مستمر صنعتگران ايراني اکنون به یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار کشور، ‌بالندگی و پویایی سایر علوم و فن‌آوری‌ها‌ ‌و الگویی برای سایر کشور‌ها تبدیل شود. از پيشرفت‌هاي متخصصين كشورمان در عرصه موشكي و هوايي مي‌توان به عنوان يكي از صدها و هزاران موفقيتي كه در سالهاي اخير سبب اعتلاي جايگاه كشورمان ميان كشورهاي داراي تسليحات نظامي شده ياد كرد. پيشرفتي كه سبب شد هفته گذشته پيشرفته‌ترين هواپيماي جاسوسي آمريكا به دست غيور مردان ايراني بيفتد. بايد گفت صنایع و توان موشکی ایران در شرایطی شکل گرفت و تکامل یافت که امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی در معرض تهدید قرار گرفته بود. در واقع از همان زمانی که موشک‌هایی از سوی رژیم بعثی به سوی شهرهای کشورمان سرازیر شد این حس در متخصصان صنایع دفاعی کشور پدید آمد تا با بومي‌سازي صنايع دفاعي گام‌هاي موثري را در جهت خودكفايي كشور در عرصه نظامي بردارند و به لحاظ اينكه اين تجهيزات تماماً به صورت بومي تهيه شده، غربي‌ها كمتر اطلاعاتي از صنايع ما در اختيار دارند.

نيروهاي مسلح كشورمان اعم از ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران در سالهاي گذشته گام‌هاي موثري جهت تحول صنايع دفاعي كشورو استقلال و خودكفايي و حتي صدور تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته به دیگر کشورهای جهان برداشته‌اند كه نتيجه آن تقویت قدرت بازدارندگی کشور بوده است. در رهگيري و به غنيمت گرفتن پهپاد آمريكايي نيز همكاري ارتش و سپاه سبب شد اين هواپيماي جاسوسي با كمترين خسارت ممكن به دست نيروهاي مسلح كشورمان بيفتد تا متخصصين ايراني بتوانند با دانش خود اين هواپيماي

فوق پيشرفته را نيز بومي‌سازي كنند. در اين ميان مي‌توان به نقش بسزاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در به غنيمت گرفتن پهپاد آمريكايي اشاره كرد هرچند پیروزی‌های فراوان دیگری نیز در پرونده سپاه پاسداران و در عرصه‌های مهم امنیتی، نظامی، حملات سایبری و جنگ نرم علیه دشمنان ایران اسلامی وجود دارد كه سرنگوني هواپيماي جاسوسي يكي از آنهاست. پيشرفت‌هاي فزاينده نيروهاي مسلح كشورمان در عرصه‌هاي نظامي- امنيتي و سايبري در سال‌هاي اخير سبب شده تا كشورهاي غربي با انواع تهديدات و تحريم‌ها بخواهند مانع موفقيت‌هاي چشمگير صنايع دفاعي كشورمان شوند و هر از چند گاهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يا ارتش جمهوري اسلامي را در ليست تحريم‌هايشان قرار داده يا سرداران آنها را در ليست ترور قرار دهند. اما موفقيت‌هاي چند سال اخير نشان مي‌دهد كه سرداران و سربازان گمنام ايراني بي‌توجه به اين تحريم‌ها تنها به فكر بالندگي كشور بوده و تنها هدفشان استقلال صنايع دفاعي كشور و بومي‌سازي آن است. از سوي ديگر اين تحريم‌ها و سوء قصدها نشان از مستاصل شدن كشورهاي غربي داشته و نشان مي‌دهد كه توانمندي متخصصين ايراني آنها را گيج كرده و ديگر جايي براي منطقي انديشيدن نگذاشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها