کد خبر: ۲۹۹۰۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۲۰ آذر ۱۳۹۰
با نگاهی به فعالیت دیوار گوشتی یعنی همان دلالان در عرصه اقتصادی ایران می توان گفت بیشترین سود نصیب ابن افراد شده است در حالی که کمترین فعالیت را در اقتصاد داشته اند.
به گزارش 598 ، بعد از آن که بانک مرکزی اعلام کرد که بازار سکه در ایران با حباب حدود ۸۰ هزار تومانی مواجه است و این بانک با اتخاذ تدابیری خواهان شکستن این حباب می باشد قیمت سکه در بانک های عامل ارائه کننده سکه پائین آمد ولی همچنان در بازار سکه همان قیمت های قبلی را شاهد هستیم.

نوسان سکه د‌‌‌‌‌ر مرز ۶۳۰ هزار تومان کماکان اد‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌ر نتیجه چند‌‌‌‌‌ روزی است که سکه بهار آزاد‌‌‌‌‌ی طرح قد‌‌‌‌‌یم آن سوی مرز ایستاد‌‌‌‌‌ه و نوع جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ بهار آزاد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ر این سوی مرز ۶۳۰ هزار تومان جا خوش کرد‌‌‌‌‌ه است. این موضوع در حالی است که علاوه بر بانک کارگشایی که در آن حراج روزانه سکه صورت می گیرد بانک مرکزی یکی دیگر از بانک های دولتی را مامور کرده است تا به فروش سکه بپردازد.

اما با توجه به اختلاف قیمت ۹۰ هزار تومانی که بین قیمت در بانک و بازار آزاد در فروش سکه وجود دارد مردم برای کسب این سود بادآورده از ساعت ۴ صبح در جلوی بانک ها صف کشیده و گاها به زد وخورد هم می پردازند تا سکه خریداری کرده و در بازار آزاد با قیمتی حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بالاتر به فروش برسانند.

بنابر این گزارش،جهان نوشت: با محاسبه سر انگشتی می توان دید فقط با چند ساعت معطلی در بانک ها می توان سود کلانی که حدود ۴۰۰ هزار تومان در هر روز می باشد را به جیب زد که این موضوع دیگر ربطی به دلالان نداشته و می توان گفت همه مردم به چنین سود بادآورده ای که فقط در اقتصاد رانتی ایران شاهد آن هستیم می توانند دست پیدا کنند.

با نگاهی به فعالیت دیوار گوشتی یعنی همان دلالان در عرصه اقتصادی ایران می توان گفت بیشترین سود نصیب ابن افراد شده است در حالی که کمترین فعالیت را در اقتصاد داشته اند. در حال حاضر با مقاومتی که این افراد در برابر تصمیمات مسئولان بانک مرکزی انجام می دهند نشان از قدرت این افراد برای ضربه زدن به سیاست های اقتصادی کشور که خلاف میل آنها باشد، دارد.

اما هم اکنون کار به جایی رسیده است که دلالان تعیین کننده قیمت بازار هستند و بانک مرکزی نه تنها توانایی در کنترل قیمت را ندارد بلکه دیگر توانی هم در مقابل این دیوار گوشتی برای کاهش قیمت سکه ندارد.

در موارد قبلی با اعلام بانک مرکزی مبنی بر عرضه بدون محدودیت سکه در بازار، قیمت ان بلافاصله شکسته شده و تفاوت اندکی بین نرخ بانکی و نرخ بازار آزاد سکه مشاهده می شد که در هفته های اخیر این موضوع صحت خود را از دست داده است و دیگر بانک مرکزی توان مقابله با دلالان را ندارد.

در همین زمینه می توان عنوان کرد که بانک مرکزی تنها وظیفه کنترل نرخ سکه رسمی را بر عهده ندارد؛ بلکه بازار غیر رسمی را نیز باید کنترل کند.

یکی از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود این است که قیمت طلا و سکه در ماه‌های گذشته نوسان فراوانی داشته است، متأسفانه از آنجا که در ایران سرمایه‌گذاری در بخش تولید توجیه اقتصادی ندارد، شاهد سوق یافتن سرمایه‌ها به سمت بازار سکه و طلا و تبعات ناشی از آن هستیم.

عدم افزایش نرخ سود بانکی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سکه در بازار است که باید گفت باعث سیلان نقدینگی از بانک ها به سمت بازارهای مختلف شده است که بازار سکه و ارز در ماه های اخیر شاهد نوسانات بیشتری در بین سایر بازارها بوده است.

اما نکته دیگری که می توان آن را مورد ارزیابی قرار داد سودی است که بانک مرکزی از این عدم کاهش قیمت به دست می اورد، می باشد. بانک کارگشایی به عنوان بانکی که مسئول حراج سکه در بسته های ۱۰۰ تایی می باشد که می تواند نقش تعیین کننده ای در کاهش قیمت ها داشته باشد اما به دلیل آن که مکانیزم موجود در این بانک به صورت حراج می باشد قیمت سکه در این بانک تفاوت چندانی با بازار آزاد سکه نداشته و از این طریق سود هنگفتی نصیب بانک مرکزی می شود.

به نظر می رسد بانک مرکزی باید فروش سکه با ۸۰ هزار تومان اختلاف در شعب بانک ملی را که سبب ایجاد رانت و فساد شده متوقف و عرضه‌ها را با همین قیمت در بانک کارگشایی متمرکز کند.
باید دید بازار به تحولات بازار طلای جهانی که در روزهای گذشته برای هر اونس طلا با ۳۱ دلار کاهش مواجه بوده است چه عکس العملی در امروز و فردا نشان می دهد.

لازم به ذکر است براساس سیاست‌های بانک مرکزی ، برای کاهش قیمت سکه بهار آزادی، قیمت تعیین شده هر قطعه سکه از سوی این بانک از مبلغ۵ میلیون و ۹۵۰هزار ریال در روز یکشنبه مورخ ۶/۹/۱۳۹۰ به مبلغ ۵ میلیون و ۱۵۰هزار ریال تا پایان روز سه شنبه مورخ ۸/۹/۱۳۹۰ کاهش یافته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها