کد خبر: ۳۰۰۲۷۸
زمان انتشار: ۱۹:۰۶     ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
سه ماه پس از آنکه عربستان سعودی آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد قصد دارد قیمت نفت را پایین نگه‌دارد، حالا به‌نظر می‌رسد این کشور فاتح نبرد نفتی شده و سیاست‌هایش جواب داده‌است.


به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ سیاست‌های نفتی عربستان سعودی باعث شد فعالیت سکوهای نفتی این کشور کاملا بخوابد. همچنین طرح‌های سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها به حالت تعلیق درآمده و هزاران کارگر از کار بیکار شدند.

 تمامی این اتفاقات نشان می‌دهد چگونه تصمیمات 27 نوامبر عربستان سعودی و اوپک برای حفظ حجم تولید برای از دست ندادن سهم بازار، باعث شد تا آنها با رساندن قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح خود و تهدید صادرات نفتی آمریکا و سایر کشورهای غیر عضو اوپک، به هدف موردنظر خود دست‌یابند. بنابر اعلام برخی بانک‌های بزرگ جهان، عربستان سعودی، به‌عنوان قدرتمندترین عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تا اجلاس آتی این سازمان در ماه ژوئن، حجم تولید خود را در همین سطح نگه خواهد داشت.

«فرانسیسکو بلنچ»، رییس مرکز تحقیقات نفت در Bank of America، می‌گوید: سیاست قربانی کردن قیمت به نفع حفظ سهم بازار از سوی اوپک، به نظر می‌رسد جواب داده‌ و تأثیر مورد انتظار ما یعنی کاهش سرمایه‌گذاری و در نهایت کاهش تامین و تا اندازه‌ای افزایش تقاضا را به‌جای گذاشته‌ که به‌نظر می‌رسد این تغییرات دایمی باشد.

داده‌های منتشر شده در تاریخ 20 فوریه ازسوی مؤسسه بیکر هاگز نشان می‌دهد: هفته گذشته، تعداد حفاری‌های نفتی آمریکا با 37 مورد کاهش به 1019 مورد رسید که این رقم پایین‌ترین فعالیت حفاری نفتی در این کشور از جولای 2011 محسوب می‌شود. از تاریخ پنجم دسامبر، درمجموع 556 چاه نفتی از چرخه فعالیت خارج شده‌اند. به گزارش اقتصادی نیوز، همچنین، سرمایه‌گذاران بخش حفاری‌های نفتی نظیر «رویال داچ شل» و شرکت نفتی «شورون» اعلام کرده‌اند از اول نوامبر سال گذشته میلادی (2014) تاکنون 50 میلیارد دلار از میزان سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های حفاری-اکتشافاتی خود کاسته‌اند.

تنزل رتبه اعتباری شرکت ترنس اوشن
مؤسسه اعتبارسنجی مودیز، در تاریخ 25 فوریه، سطح اعتبارات شرکت «ترنس اوشن»، بزرگترین کمپانی حفاری نفت دریا در جهان را تا پایین‌ترین سطح یعنی junk (به معنای بنجل) کاهش داد. این اقدام مودیز به دلیل افزایش نگرانی‌ها ناشی از افزایش سطح بدهی‌های کمپانی «ترنس اوشن» و خوابیدن بازار حفاری‌های نفتی صورت گرفته‌است. این کمپانی هم‌اکنون 9 میلیارد دلار بدهی دارد.

از 29 ژانویه تاکنون، قیمت نفت در بازارهای نیویورک 12 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت به دنبال کاهش حفاری‌های نفتی در آمریکا رخ داده است. قیمت پایین نفت همچنین تقاضای خریداران برای خرید نفت را افزایش داده و برای نخستین بار از ژوئن 2014، سبب رشد ماهانه قیمت نفت برنت که شاخص قیمت نفت برای بیش از نیمی از نفت جهان به شمار می‌رود، شده‌است.

شاخص نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت برای تحویل در ماه آوریل نیز با یک دلار و 59 سنت افزایش، به 49 دلار و 76 سنت در هر بشکه رسیده است. همچنین قیمت نفت برنت در بازار بورس لندن با دو دلار و 53 سنت افزایش، به 62 دلار و 58 سنت رسیده است.

«علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان می‌گوید: تقاضا برای نفت در حال افزایش، و بازار درحال رسیدن به آرامش است. همچنین، «ماریوس مراتفتیس»، رییس دفتر موسسه مالی-اعتباری «استاندارد چارترد» در دبی می‌گوید: تولید نفت آمریکا پس از رشدی که در ماه آوریل داشت، به‌صورت ماهانه کاهش خواهد یافت زیرا تعداد چاه‌های نفتی فعال این کشور کاهش یافته‌است. 

کاهش خروجی تولیدات نفتی آمریکا
آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، در ماه فوریه، پیش بینی خود از میزان تولید نفت خام آمریکا در سال 2015 میلادی را از 9 میلیون و 420 هزار بشکه در روز، به 9 میلیون و 300 هزار بشکه کاهش داد. این آژانس پیش‌بینی کرد میزان خروجی صنعت نفت آمریکا، برای نخستین بار طی چهارسال اخیر، در سه‌ماهه سوم امسال کاهش یابد.

«هری چیلینگوریان» رئیس استراتژی بازار در بانک بی ان پی پاریباس لندن می‌گوید: استراتژی ماراتن بازی اوپک، جواب داده و این سازمان ضربه کوتاه مدت مالی را به قیمت بدست‌آوردن یک سود بلند مدت به جان خریده‌ که البته برای اوپک هزینه‌هایی نیز به همراه داشته‌است. 

بنابر اعلام آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، این خودزنی موقت اوپک، سود این سازمان را سالانه 37 درصد کاهش می‌دهد و درآمد صادراتی 11 عضو از 12 عضو اوپک به‌غیر از ایران، از رقم 703 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی به رقم 446 میلیارد دلار در سال 2015 میلادی، کاهش می‌یابد. 

دولت عربستان سعودی در تاریخ 25 دسامبر پیش‌بینی کرده بود بودجه این کشور در سال 2015 میلادی با 145 میلیارد دلار کسری مواجه شود. این رقم در سال گذشته (2014 میلادی)، 54 میلیارد دلار بود.

با این حال این سیاست‌های دولت عربستان سعودی با انتقاد کشورهای دیگر نیز مواجه شده‌است. ونزوئلا که بنابر پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF)، با انقباض هفت درصدی اقتصاد مواجه خواهد شد، و ایران که بنابر اعلام IMF، ظرف دوسال 48 میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را از دست خواهد داد، به انتقاد از سیاست‌های نفتی عربستان سعودی پرداخته‌اند. 

این درحالی است که «دیزانی آلیسون مادوکه»، وزیر نفت نیجریه و رییس دوره‌ای اوپک در تاریخ 23 فوریه از احتمال برگزاری یک اجلاس اضطراری در اوپک خبر داده‌بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها