کد خبر: ۳۰۲۳۸۴
زمان انتشار: ۱۷:۴۶     ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و منابع بلوکه شده نفتی آزاد شود آیا باید در انتظار رونق اقتصادی باشیم؟ این سوالی است که جواب برخی کارشناسان به آن مثبت است و رشد اقتصاد را در گرو نتیجه مذاکرات می‌دانند اما حسن سبحانی نظر دیگری در این مورد دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ حسن سبحانی، اقتصاددان در گفت‌وگویی در مورد تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد ایران می‌گوید: اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها برطرف شود ما رونق مقطعی خواهیم داشت و برای یک دوره اقتصاد بهبود می‌یابد. نمی‌توان نقش ارتباط با دنیا خارج را هم کتمان کنیم. اما تصور اینکه مشکل ما فقط مشکل ارتباط با خارج است تصور صحیحی نیست. 


سبحانی همچنین در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده نفتی ایران اضافه می‌کند: این منابع بلوکه شده متعلق به دولت نیست که روی آن حساب باز کند. اینها ذخایر بانک مرکزی است و به دولت ربطی ندارد. گیرم آزاد شود. دولت چه نفعی می‌برد. این برای اقتصاد ملی خوب است اما لزوما برای اقتصاد دولت نمی‌تواند راه چاره باشد. مگر اینکه نفت بیشتری بفروشیم که درآمد بیشتری کسب کنیم. در این حالت اقتصاد دولت نفس می‌کشد اما این به معنای نفس کشیدن اقتصاد ملی نیست، آنچه ما را نجات می‌دهد این است که اقتصاد ملی جان بگیرد و نفس بکشند.

روز گذشته هم سخنگوی دولت در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران گفته است حتی یک ریال از منابع پیش‌بینی شده ارتباطی به نتایج مذاکره جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ ندارد، یعنی حتی یک سنت از این بودجه بر اساس اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد، پیش‌بینی نشده است. همچنین نوبخت اعلام کرده وابستگی منابع درآمدی به نفت در عمل به یک سوم کاهش یافته است. این اولین باری نیست که کاهش وابستگی به نفت در بودجه سال آینده از سوی دولت به‌عنوان یک دستاورد مطرح و گفته می‌شود بودجه به جای نفت به مالیات متکی شده است. 

اما حسن سبحانی، اقتصاددان معتقد است وابستگی بودجه به مالیات عملی است اما در بلندمدت نه بلکه در کوتاه مدت. به گزارش اقتصادی نیوز، به گفته وی، یک اقتصاد که سیستم آن خوب کار کند، حداقل 15 سال زمان نیاز دارد که اقتصادش مالیات‌محور شود. وی در پاسخ این سوال که آیا چرخه اقتصاد ایران خوب کار می‌کند؟ می‌گوید: نه! گواه آن هم این است که قرار بود بر اساس برنامه چهارم توسعه وابستگی اقتصاد ایران به نفت قطع شود. این برنامه در سال 84 پایان گرفت و نزدیک یک دهه از آن زمان می‌گذرد. این موضوع در برنامه پنجم هم مطرح شد و ما در آستانه تدوین برنامه ششم هستیم. الان هم زمانی که ما بودجه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که 50 تا 60 درصد اقتصاد وابسته به نفت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
تحلیل گر سیاسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
۰
۰
شما کی را می خواهید گول بزنید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها