کد خبر: ۳۰۴۶۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۲۳ آذر ۱۳۹۰
پس از دستاورد نظامی کشورمان در شناسایی و در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی آمریکا، مقامات این کشور در سیاستی متناقض از سخنان روز گذشته اوباما مبنی بر درخواست بازگرداندن پرنده جاسوسی با تکرار اتهامات گذشته علیه کشورمان بر ضرورت فشار سیاسی علیه کشورمان تاکید کردند.
به گزارش جهان، پس از آنکه باراک اوباما در یک کنفراس مطبوعاتی از ایران خواست تا پرنده جاسوسی این کشور را بازگردانند، در اقدامی متعارض هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، در ديدار با همتای بريتانيايی خود که با هدف هماهنگ کردن سياست های لندن و واشنگتن انجام شد، گفت: جمهوری اسلامی ايران راه خطرناکی را برای خود و منطقه در پيش گرفته، و آمريکا و متحدانش نمی توانند در اين مورد بی تفاوت باقی بمانند.
کلينتون در کنفرانس خبری وزرای امور خارجه آمريکا و بريتانيا بازهم از اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران گفت اما بیان داشت که به نوع و زمان آغاز این تحریم‌ها فعلا اشاره ای نخواهیم کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار اتهامات گذشته علیه کشورمان بیان داشته است که « بنظر می رسد که ايران با ادامه برنامه های اتمی اش، راه پرمخاطره ای را برای خود و منطقه در پيش گرفته، و حمايت عمدی تهران از تروريسم، جهان را وادار به عکس العمل می‌کند.»
کلینتون درحالی ایران را به حمایت از تروریست متهم کرده است که چندی پیش هواپیمای تجسسی آمریکا برای جاسوسی از مراکز هسته‌ای و دیگر مراکز مهم کشورمان تا عمق ۲۵۰ کیلومتری خاک ایران نفوذ کرده بود که هشیاری متخصصان جنگ الکترونیک کشورمان ماموریت این پرنده جاسوسی را ناتمام و آمریکایی ها در این زمینه ناکام گذاشتند.
ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، نيز گفت: ما فشار صلح آميز و مشروع بر ايران را افزايش خواهيم داد. از نظر ما اين مقابله خصمانه نيست، بلکه پاسخی است در برابر بی اعتنايی تهران به خواست جامعه بين الملل برای متوقف کردن فعاليت های اتمی اش.
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد، اعضای یک هیئت متشکل از دو نهاد قانونگذاری در آمریکا می‌گویند که با وجود تردیدهای دولت باراک اوباما در مورد اعمال تحریم علیه بانک مرکزی ایران، این هیئت روز دوشنبه موفق شد در مورد اعمال چنین تحریمی به توافق برسد.
بنابراین گزارش، مذاکره‌کنندگان هیئتی متشکل از اعضای مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده با اعلام این توافق، ابراز امیدواری کردند که بتوانند لایحه مربوطه را طی هفته جاری به تصویب برسانند اما بر طبق سخنان کلینتون اعمال این تحریم‌ها فعلا برای آمریکایی‌ها مقدور نیست.
به نظر می‌رسد که عدم کارایی سیاست‌ فشار مضاعف علیه ایران که با چندین سناریو آمریکا از جمله اتهام واهی ترور سفیر عربستان در آمریکا، گزارش آمانو علیه برنامه هسته ای کشورمان، فرستادن احمد شهید، مامور ویژه حقوق بشر به ایران و ... همراه بود و دست آخر شکست ماموریت مخفی این کشور برای جاسوسی از مراکز مهم ایران، کاخ سفید را در موضعی منفعلانه در برابر کشورمان قرار داده است؛ چراکه مقامات این کشورانتظار داشتند که بسته فشار علیه ایران محیط داخلی و همچنین مواضع خارجی کشورمان را با چالش و مشکل روبرو سازد که این امر با مقاومت جمهوری اسلامی و شکست سیاستهای آمریکا روبرو شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها