کد خبر: ۳۰۴۸۱۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
با افزايش حجم پيامک‌هاي تبليغاتي علاوه بر آن‌که مسائلي چون حفظ حريم شخصي مشترکان در ارسال چنين پيامک‌هايي مطرح شد، بازار کلاهبرداري از اين راه نيز روز به روز رونق بيشتري گرفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا، اگر به هر دليلي تاکنون کد لغو دريافت پيامک‌هاي تبليغاتي را نفرستاده باشيد، احتمالا هر روزه ده‌ها پيامک با مضامين مختلف تبليغاتي دريافت مي‌کنيد که برخي از آن‌ها وعده برنده‌ شدن در قرعه‌کشي و دريافت جايزه نقدي را مي‌دهند.

با افزايش حجم پيامک‌هاي تبليغاتي علاوه بر آن‌که مسائلي چون حفظ حريم شخصي مشترکان در ارسال چنين پيامک‌هايي مطرح شد، بازار کلاهبرداري از اين راه نيز روز به روز رونق بيشتري گرفت.

مشکلاتي از اين دست و البته نارضايتي روزافزون صاحبان موبايل از اين مزاحمان پيامکي باعث شد مديران اپراتورها و پس از آن مسئولان مرتبط در وزارت ارتباطات راه حل‌هايي را براي اين مشکل مدرن پيدا کنند.

طرح وارد کردن کدهاي لغو پيامک‌هاي تبليغاتي با توجه به اينکه باعث مسدود شدن دريافت پيامک از برخي فرستنده‌ها مانند برخي بانک‌ها مي‌شد از سوي برخي از کاربران موبايل مورد استقبال قرار نگرفت. اما بعدها اپراتورها براي اين مشکل هم راه حلي انديشيده و اعلام کردند که با ورود کد تنها پيامهاي تبليغاتي مسدود مي‌شوند.

براي عدم دريافت پيامک‌هاي تبليغاتي، مشترکين همراه اول مي توانند عدد «۱» را به «۸۹۹۹» ارسال کنند يا کد دستوري *۸۹۹۹# را شماره گيري کرده و با مرکز اطلاع رساني ۹۹۹۰ تماس بگيرند.

براي ثبت درخواست عدم دريافت پيامک‌هاي تبليغاتي در ايرانسل بايد عدد ۲ را به شماره ۵۰۰۵ ارسال کرد و يا مي‌توان از طريق خط ايرانسل خود با شماره ۷۰۰ تماس گرفته و پس از برقراري ارتباط با اپراتور درخواست خود را مبني بر عدم دريافت پيامک‌هاي تبليغاتي بيان کنند.

راه‌اندازي سامانه‌اي براي دريافت شکايت از محتواي برخي پيامک‌هاي تبليغاتي از سوي مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال از جمله اولين راه‌حل‌ها براي نظارت بر آنچه که با نام تبليغ به دست مشترک مي‌رسد بود.

بعد از آن نيز بارها مسئله لزوم نظارت بر محتواي پيامک‌هاي تبليغاتي مطرح شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وظيفه اين نظارت را بر عهده گرفت تا جايي که چندي پيش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرد که کميته‌اي با حضور 10 دستگاه مختلف به رياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با هدف نظارت بر محتواي پيامکها و ساماندهي آنها تشکيل شده‌ است.

کلاهبرداران پيامکي

واعظي در ادامه اعلام اين خبر موضع‌گيري روشني در رابطه با پيامکهايي که گاهي براي مشترکان فرستاده و در قبال آنها هزينه‌اي براي کاربر در نظر گرفته مي‌شد، داشت و تاکيد کرد که هيچ شرکتي حق ندارد بدون رضايت مشترک پيامکي را براي او فرستاده و از کاربر هزينه دريافت کند.

اما قضيه اين دست کلاهبرداريها به اينجا ختم نشد، چراکه برخي از پيامک‌هاي به اصطلاح تبليغاتي با فرستادن مضموني مبني بر اين‌که گيرنده در قرعه‌کشي خوش حسابي برنده شده‌ است، مشترک را تشويق به ارسال اطلاعات حساب بانکي براي دريافت جايزه مذکور مي‌کنند.

برخي از اين پيامک‌ها با بهره‌بردن از نام شرکت‌هاي بزرگ، شبکه‌هاي تلويزيوني، وزارت خانه‌ها، برندهاي معتبر بازار و حتي نهادهاي نظارتي عمل مي‌کنند.

در اين رابطه وزارت ارتباطات با اخطار نسبت به عدم ارائه اطلاعاتي چون شماره حساب يا رمز کارتهاي اعتباري به فرستندگان اين دست پيامک‌ها اعلام کرد اين پيامکها با اهداف سودجويانه و فرصت طلبانه ارسال شده و کلاهبرداري محض است.

رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات با اشاره به اينکه برخي از مشترکان تلفن همراه پيامک هايي با محتواهايي همچون "مشترک گرامي شما برنده جايزه نقدي شده‌ايد " دريافت کرده‌اند که هيچ گونه ارتباطي با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ندارد تصريح کرد که سايت رسمي وزارت www.ict.gov.ir است که بعضا در برخي پيامک‌ها سايت‌هايي با نام‌هاي ديگر به عنوان سايت وزارت معرفي مي شوند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها