کد خبر: ۳۰۵۱۵۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
نگاهی به قیمت نفت در یک سال گذشته نشان از نوسانات 52 دلاری قیمت نفت دارد؛ به طوری که این نرخ از 106 دلار در ابتدای سال 93 به 54 دلار در آخرین روزهای اسفند رسیده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ نگاهی به پیش‌بینی‌ها و نوساناتی که قیمت نفت در یک سال گذشته داشته، نشان از آن دارد که نوسانات قیمت نفت در شش ماه دوم سال بیشتر شده و در شش ماه اول هم بیشتر نوسانات به سمت کاهش بوده است.


بهار و تابستان امسال برای نفت بیشتر روند کاهشی را به دنبال داشت. تحلیل‌های بسیاری در مورد آن نیز مطرح می‌شد اما همگی حول محور عرضه و تقاضا بود. یعنی دلیل مهم و محوری که برای آن عنوان می‌کردند، مسئله به هم خوردن عرضه و تقاضا بود که در نهایت به کاهش قیمت نفت منجر شده بود.

این نوسانات همچنین خود را به سمت پاییز نیز کشاند و به غیر از چند مورد افزایش اندک، همچنان روند به سمت کاهش بود. اما نکته‌ای که نفت را به مهم‌ترین خوراک خبری رسانه‌ها تبدیل کرد، نوسانات متفاوت آن در زمستان بود.

در زمستان امسال، نوسانات مختلفی در بازار نفت ایجاد شد. در مقطعی این نرخ به سمت افزایش سیر کرد و در مقطعی دیگر به سمت کاهش رفت و همین مسئله سبب شد تا تحلیل‌های مختلفی برای آن اعلام شود.به گزارش اقتصادی نیوز، آنچه که بسیاری از کارشناسان در این رابطه اعلام کردند، مسئله عرضه نفت شیل از سوی آمریکا بود. در زمانی که نوسانات قیمت نفت کاهشی بود، بیشترین دلیلی که برای آن عنوان می‌شد مسئله عرضه و تقاضا بود. پیش از این علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران عنوان کرده بود : مسئله عرضه و تقاضا و افزایش تولید نفت روسیه سبب نوسانات کاهشی در نفت شده است.

با این حال، مسائل دیگری از جمله اضافه تولید نیز از سوی بسیاری کارشناسان به عنوان دلایل کاهشی عنوان می‌شد. محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، اضافه تولید یک تا دو میلیون بشکه نفت را دلیل اصلی این نوسانات می‌دانست.

در این میان برخی گزارش‌های رویترز نیز حاکی از همین تحلیل‌های ارائه شده بود، چرا که بسیاری از کارشناسان، به هم خوردن بازار عرضه و تقاضا را دلیل مهم نوسانات کاهشی می‌دانستند.

در عین حال، مسائل دیگری از قبیل کاهش سکوهای نفتی بخش شیل آمریکا نیز برای افزایش مقطعی قیمت نفت مطرح می‌شد.

با این حال، پیش‌بینی‌هایی که از نوسانات درازمدت قیمت نفت می‌شد، خوش‌بینانه‌تر بود. آن‌طور که بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کردند، قیمت نفت در درازمدت دوباره به قیمت‌های 100 دلار بازمی‌گردد. عباس ملک ثابت، کارشناس بازار نفت در این رابطه گفته بود: پیش‌بینی‌ها این بود که ذخایر نفت غیرمتعارف در آمریکا- که تقریبا تنها جایی است که این نوع نفت را تولید می‌کند- باید تا سال 2025 تمام شود. برهمین اساس اگر به این نکته توجه کنیم، باید بگوییم که تا سال 2025 نفت غیرمتعارف تمام شده و به نظر می‌رسد که قیمت‌ها دوباره به 100 دلار برسد.

در این میان، به نظر می‌رسد نوسات کاهشی 52 دلاری نفت در کل سال 93، منجر به تحلیل‌های مختلفی در بازار نفت شده است اما نکته مهم‌تر آنکه از حالا پیش‌بینی‌ها برای بازار بهاره نفت در حال انجام است که چشم‌انداز متفاوت‌تری از بازار را نشان می‌دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها