کد خبر: ۳۰۵۱۷۷
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
با کاهش قیمت دلار این امیدواری وجود دارد که در صورت تثبیت شرایط موجود در آینده شاهد کاهش قیمت کالاهای اساسی هم باشیم.


به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ به دنبال کاهش قیمت دلار در یک دو روز گذشته، این انتظار می‌رود که در صورت تثبیت قیمت دلار شاهد تاثیر کاهش قیمت دلار بر برخی کالاهای مصرفی از جمله کالاهای اساسی باشیم که به نحوی با واردات در ارتباط هستند.

 
گرچه هنوز برای دیدن تاثیرات کاهش قیمت دلار بر قیمت کالاهای اساسی زود به نظر می‌رسد ولی این امیدواری در سخنان فعالان بازار وجود دارد که در آینده نه‌چندان دور تاثیر کاهش قیمت دلار در بازار مشاهده شود.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، درباره این موضوع اظهار کرد: کاهش قیمت دلار روی هزینه‌ای که مرغداران برای نهاده‌های مرغ می‌کنند تاثیر می‌گذارد. این نهادها از کشورهایی مانند برزیل، اوکراین و... وارد می‌شوند و در نهایت کاهش قیمت آنها، روی قیمت نهایی مرغ هم تاثیر گذار هستند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی همچنین گفت: این تاثیر نیز با کاهش یک شبه قیمت دلار اتفاق نمی‌افتد، چون تولید مرغ مصرفی بازار دو ماه قبل از مصرف آغاز می‌شود، برای اینکه شاهد تاثیر کاهش قیمت دلار بر قیمت مرغ باشیم باید چند ماه صبر کنیم.

همچنین محمد آقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، درباره تاثیر کاهش قیمت دلار بر مواد غذایی مانند برنج، شکر، چای و... توضیح داد: کاهش قیمت دلار در کوتاه مدت تاثیری بر روی اقلام اساسی مصرفی مردم ندارد و برای دیدن تاثیر کاهش قیمت دلار دست کم یک ماه باید صبر کرد. به گزارش اقتصادی نیوز، او افزود: مواد غذایی مانند طلا نیست که تاثیر دلار بر آن، به صورت آنی قابل مشاهده باشد، اگر با کاهش قیمت دلار طلا در لحظه کاهش پیدا می‌کند، برای کاهش قیمت مواد غذایی بر اثر کاهش قیمت دلار یک ماه زمان لازم است. 

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی بیان کرد: با این همه انتظار می‌رود که اگر قیمت دلار کاهش یافته و ثابت بماند، در آینده نزدیک شاهد کاهش یافتن قیمت کالاهایی مانند، برنج، عدس، شکر ، چای و... باشیم که از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند.

در همین مورد علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی نیز درباره تاثیر قیمت دلار بر قیمت گوشت گوسفند گفت: کاهش قیمت دلار بر قیمت گوشت گوسفندی فعلا تاثیری نگذاشته است. چون دام در داخل ایران تهیه می‌شود و به نظر می‌رسد که در نیمه اول سال هم تاثیر چشمگیری بر قیمت گوشت گوسفندی نگذارد.

او توضیح داد: به طور کلی در نیمه اول سال به دلیل سرسبز شدن مراتع و چراگاه‌ها، دام‌ها از صحرای ایرانی تغذیه می‌کنند و به نهاده نیازی ندارند ولی در نیمه دوم سال دام از نهاده وارداتی تغذیه می‌کند و قیمت دلار بر قیمت نهاده‌ها و در نتیجه در قیمت گوشت گوسفندی تاثیر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی بیان کرد: به طور کلی هر سال در نیمه اول سال، به دلیل سر سبز شدن مراتع، قیمت گوشت گوسفندی کاهش می‌یابد و طبعا این اتفاق در بهار امسال هم خواهد افتاد و این موضوع ربطی به قیمت دلار نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها