کد خبر: ۳۰۷۰۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از واحد مرکزي خبر/ ابراهيم الجعفري، وزير امور خارجه عراق در گفتگو با روزنامه الاهرام درباره واقعيت حضور ايران در عراق گفت: از نظر جغرافيايي، ايران، همسايه ماست و ما منافع تجاري مشترکي با آن داريم. وقتي موصل هدف حمله داعش قرار گرفت، قبل از اينکه جامعه جهاني اقدامي انجام دهد، ايران در کنار ما ايستاد اما اين مسئله باعث نمي‌شود ايران بر حاکميت عراق سايه افکند، حاکميت عراق، فقط براي عراقي هاست.
وي درباره ماهيت روابط عراق و عربستان گفت:‌ عربستان، همسايه ماست و روابطي با ما دارد که به تقويت آنها چشم دوخته ايم. خودم شنيدم که ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان، دستور بازگشايي سفارت عراق را در رياض داد و داعش را دشمن درجه يک دانست. ما ايمان داريم، هر قدر اين روابط توسعه يابد، قدرت ما بيشتر مي‌شود.
وزير امور خارجه عراق درباره درخواست عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهور مصر، براي حمايت از عراق و تاسيس قدرت عربي مشترک گفت:‌ اين درخواست رئيس جمهور مصر، قابل احترام و مايه آرامش ماست. مصر، به وحدت عراق اهميت مي‌دهد همانگونه عراق به وحدت مصر اهميت مي‌دهد. اما درباره تاسيس يک قدرت عربي مشترک بايد بگويم اين مسئله به بررسي هاي بسيار افراد متخصص نياز دارد و بعد از بررسي هاي دقيق مي‌توان آن را اجرا کرد.
وي درباره انتظارت عراق از مصر گفت: ما انتظار داريم مصر، به عنوان بزرگترين کشور عربي، نقش خود را ايفا کند. توانايي حمايت نظامي از آن داريم اما نه به اين معني که دخالت نظامي کند بلکه مي‌خواهيم از تجربه هاي ارتش مصر در زمينه آموزش نيروها استفاده کنيم. همچنين از کميته مشترک مصر و عراق مي‌خواهيم فرصت هاي بيشتري براي سرمايه گذاري عراق در مصر ايجاد کند.
وزير امور خارجه عراق درباره تعهد اربيل به جدول زماني نفت با دولت مرکزي عراق گفت: در حال حاضر مشکلي وجود ندارد اما همکاري و گفتگوي بيشتر طرف هاي عراقي را براي غلبه بر مشکلات احتمالي خواستاريم.
وزير امور خارجه عراق با اشاره به ويراني هاي داعش در اين کشور گفت: مقدار نفتي که داعش مي‌فروشد، زياد نيست حتي مناطقي که تحت کنترل داعش قرار دارد، نفت بسيار توليد نمي‌کنند. ما يک کشور توليد کننده نفت هستيم، ماده اي که قيمت آن در نهايت به ميزان عرضه و تقاضا بستگي دارد. البته عوامل ديگر مانند اوضاع امنيتي و اقتصادي نيز بر قيمت نفت تاثير مي‌گذارد.
ابراهيم الجعفري در پاسخ به اين سوال که آيا حضور داعش بخشي از طرح خاورميانه جديد است يا خير گفت: داعش، از اوضاع امنيتي متشنج منطقه سوء استفاده مي‌کند؛ منطقه اي که از موقعيتي راهبردي برخوردار است و دو سوم نفت کل جهان را در اختيار دارد. همه اينها از اهميت منطقه حکايت دارد. علاوه بر اين، برخي طرف ها نمي‌خواهند که منطقه متحد باشد، به همين سبب از سازمان ملل مي‌خواهيم نقش خود را ايفا و خواست ملت ها را بيان کند، اين ملت ها نيستند که با هم مي‌جنگند بلکه حکومت ها هستند.
وي درباره اينکه چگونه مي‌توان در مقابل گروه هاي تروريستي ايستاد گفت: ايستادگي بايد شامل چند محور باشد، اول اينکه بايد زمينه شکل گيري اين گروه ها از بين برود و قدرت هاي بين المللي نيز بايد با قاطعيت در برابر آنها بايستند. افزايش قدرت داعش در عراق به سبب درنگ سازمان ملل و نيروهاي بين المللي بود. آنها بايد زودتر دخالت مي‌کردند. در مرحله دوم بايد افکار عمومي، بر ضد اين گروه ها بسيج شوند و به کشورهايي که تروريسم به زير ساخت هاي آنها ضرر زده است، خسارت پرداخت شود. محور سوم، فرهنگ است، داعش فقط به فرهنگ خونريزي ايمان دارد ما بايد با اين فرهنگ مقابله و فرهنگي جايگزين را ايجاد کنيم که بر پايه اسلام درست قرار دارد.
وزير امور خارجه عراق درباره اوضاع ميداني اين کشور و پيشروي ارتش عراق در برابر داعش گفت: در حال حاضر، اوضاع خيلي بهتر از گذشته است. در سه ماهه آخر سال دوهزار و چهارده و بعد از سيطره داعش بر موصل، عراق با خلاء امنيتي بزرگي مواجه بود. دولت عراق در زمينه سياسي، امنيتي و ديني به اقداماتي دست زد و از شهروندان خواست از طريق ارتش در بسيج مردمي شرکت کنند. اين مسئله باعث شد نيروهاي عراقي پيشروي هايي داشته باشند، به خصوص بعد از ملحق شدن نيروهاي پيشمرگه و دخالت هوايي نيروهاي ائتلاف. حضور عشاير از استان هاي مختلف عراق نيز در پيشروي نيروهاي اين کشور دخيل بود. در نهايت داعش در برخي مناطق که مهمترين آنها عبارتند از سامرا و دياله، کاملا عقب نشيني کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها