کد خبر: ۳۰۸۹۷۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۲۳ فروردين ۱۳۹۴

مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص موجود در قیمت نان طی ماههای اخیر  اظهار کرد: در دهم آذرماه سال گذشته موضوع اصلاح قیمت نان مطرح شده و مصوب شد که ۲۰ درصد نانوایی ها می توانند آزادپز شوند.

وی افزود: معنای این مصوبه این است که این ۲۰ درصد آرد یارانه ای نخواهند گرفت و خودشان براساس قیمت تمام شده آردشان را تامین می کنند.

دولت در قیمت گذاری نانوایی ها آزاد پز دخالت نمی کند

قائم مقام وزیر صنعت با تاکید بر اینکه دولت در قیمت نان برای نانوایی های آزاد پز دخالت نمی کند، خاطرنشان کرد: نانوایی های آزادپز خودشان براساس دستورالعمل ها و ضوابطی که سازمان حمایت اعلام می کند، قیمت تمام شده خود را مشخص می کنند و براساس یک سود عادلانه نان خود را به معرض فروش می گذارند.

خسروتاج گفت: سازمان حمایت براساس مصوبه هیات عالی نظارت تعیین کرده که در بخش های مختلف صنفی، هر واحد می تواند چه مقدار سود در نظر بگیرد.

قائم وزیر صنعت خاطرنشان کرد: در هر استان یک کارگروه نان وجود دارد، که با مسئولیت و ریاست استاندار تشکیل جلسه می دهد و با توجه به مصوبه های اعلام شده در خصوص آزادسازی نان و درخواستی که از طرف اتحادیه های و یا خود نانوایی ها می آید، رسیدگی تصمیم گیری می کنند.

تنها ۹ درصد از نانوایی های کشور آزاد پز شده اند

خسروتاج با بیان این مطلب که در کل کشور تاکنون از میان ۲۰ درصد سهم برای آزادپزی تنها ۹ درصد آزاد پز شده اند، خاطرنشان کرد: در بعضی از استان ها آزادپزی بسیار محدود است و در برخی از استان ها تا نزدیک ۲۰ درصد آزاد پز شده اند که در این میان ۲۰ درصد از نانوایی های استان تهران آزاد پز شده اند.

وی گفت: در برخی از استان های محروم به هیچ وجه آزادپزی نداشتیم که در این میان می توان به استان هرمزگان اشاره کرد، ولی براساس کل میانگین آراد یارانه ای که به نانواها داده می شود، می توان گفت ۹ درصد آزاد پز شده اند.

قائم مقام وزیر صنعت بیان کرد: چون آزاد پزی نانوایی ها یک حرکت تدریجی بوده است، پروسه آزاد پز شدن نانواها بیشتر به چشم مردم می آید ولی جالب اینجاست که تنها ۹ درصد از نانوایی های کل کشور را تشکیل می دهد.

خسروتاج با بیان این که آمار وزارت صنعت در خصوص نانوایی های آزاد پز شفاف است عنوان کرد: در حال حاضر در هر استان مشخص است، که چه تعداد نان سنگک، چه مقدار نان لواش، چه مقدار نانوایی بربری و چه مقداری از نانوایی ها تافتون آزادپز شده اند.

وی بر همین اساس گفت: بنابراین صراحتا اعلام می کنم که تعداد نانوایی های آزادپز در شهرهای مختلف به هیچ عنوان از ۲۰ درصد بالاتر نرفته است.

 

آزاد پز شدن ۶۰ درصد از نانوایی ها تا اردیبهشت ماه کذب است

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب اظهار نظر اخیر رئیس اتحادیه نان سنگک در خصوص افزایش تعداد نانوایی های آزاد پز تا میزان ۶۰ درصد تا اردیبهشت ماه تصریح کرد: این اظهار نظر شایعه است و رئیس اتحادیه فوق صحبت کذبی را مطرح کرده است زیرا تا به این لحظه چنین تصمیم گیری انجام نشده است.

وی در خصوص سایر نانوایی ها گفت: سایر نانوایی ها براساس تصمیم سال گذشته حداکثر یکبار تا سقف ۳۰ درصد می توانستند افزایش قیمت داشته باشند که این مسئله کاملا اجرایی شد، منتها چون برخی از نانوایی ها آزاد پز می شوند مردم فکر می کنند که آن ها افزایش قیمت داشته اند.

نانواهای آزاد پز تابلو نسب نکنند، سهمیه شان قطع می شود

خسروتاج تاکید کرد: نانوایی هایی که تابلوی آزادپزی درج نکنند با جریمه سختی رو به رو شده و سهمیه شان قطع خواهد شد و سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان بر روی آن ها نظارت دارند.

وی با اشاره به نانوایی هایی که آزادپز شده اند، اظهار کرد: عمده آزادپزی ها مربوط به نان های فانتزی و حجیم و صنعتی بوده است که از این ۹ درصد نانوایی آزاد پز از میانگین کل کشور ۷ درصد به آن ها اختصاص دارد و سایر نانوایی هایی که در کل کشور آزادپز شده اند، بنابراین میانگین نانوایی های آزادپز تنها ۲ درصد هستند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت با بیان اینکه افزایش قیمت نان در هراستانی با استان دیگر متفاوت است، تصریح کرد: در هراستانی هزینه کارگر، اجاره و دیگر هزینه ها با استان دیگر مختلف است، بنابراین ممکن است نان سنگک در یک استان مانند تهران ۸۰۰ تومان باشد و در استان دیگری این رقم به ۵۵۰ تومان برسد.

نانوایی ها حق ندارند به تولید نان کنجدی اولویت دهند

وی با انتقاد از عرضه زیاد نان کنجدی در برخی از نانوایی ها خاطرنشان کرد: هر نانوایی ابتدا موظف است که نان بدون کنجد که مورد نیاز مشتری را تامین کنند، سپس در مرحله بعد برای مشتریانی که نان کنجدی می خواهند، می توانند بهره مند شوند و  بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان بابت  کنجد از آن ها بیشتر دریافت کند ولی نان سنگک بدون کنجد در همه جای ایران حداکثر باید ۸۰۰ تومان باشد.

قائم مقام وزیر صنعت خاطرنشان کرد: یک نانویی نمی تواند هم نان با آرد آزاد تولید کند و هم نان با آرد یارانه ای، زیرا این مسئله تخلف است و نانوایی های آزادپز باید تابلو داشته باشند.

قیمت نان در محلات مختلف تهران یکسان است

خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که قیمت نان در برخی از محلات تهران با یکدیگر متفاوت است، بیان کرد: قیمت نان در نانوایی هایی که آرد یارانه ای دریافت می کنند، در تمام محلات تهران یکسان ایت و مردم قیمت نانوایی های آزادپز را با یارانه مقایسه می کنند که این به دلیل عدم درج تابلو در نانوایی های آزادپز است که باید با آن ها برخورد شود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها