کد خبر: ۳۱۳۳۸۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
توافق نظامی «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در آمریکا و تعیین راهبرد لازم برای کمک نظامی به توکیو در صورت حمله احتمالی کشورهای مجاور، نگرانی هایی را از هم اکنون برای چین ایجاد کرده است.
ژاپن و آمریکا هفته گذشته در خصوص نوعی از همکاری جدید نظامی با یکدیگر به توافق رسیدند که بسیاری از کارشناسان سیاسی آن را تلاش جدید آمریکا برای محدود کردن حوزه اختیارات چین در جنوب شرق آسیا و اولین بروزرسانی رهنمودهای همکاری نظامی دو کشور از سال 1997 عنوان می کنند.

به باور کارشناسان، آمریکا تلاش دارد با این کار خود علاوه بر شرق و جنوب شرق آسیا، در منطقه اقیانوس آرام نیز به مقابله با چین برخیزد و هر نقطه ای که پکن حضور و نفوذ دارد واشنگتن نیز رایزنی با کشورهای آن منطقه را در دستور کار قرار می دهد.

توافقنامه دفاعی توکیو و واشنگتن از نگاه چین، تلاش جدید آمریکا برای نفوذ بیشتر این کشور در منطقه شرق آسیا است و همین موضوع باعث شده پکن با ابراز نگرانی از آن، دستور کارهای نظامی اخیر دو طرف را که در سفر «شینزو آبه» به آمریکا اجرایی شد، برای کل منطقه خطرناک توصیف کند.

هفته گذشته و در جریان سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به آمریکا، سران دو کشور توافق کردند به نیروهای نظامی ژاپن، اختیارات بیشتری در عملیات های برون مرزی داده شود.

بر اساس این توافق، ژاپن می تواند موشک هایی که به سوی آمریکا شلیک می شود را سرنگون کند و اجازه داشته باشد در صورتی که برای امنیت ملی اش نیاز شود، با کشورهای دیگر ائتلاف نظامی تشکیل دهد.

از سوی دیگر این توافقنامه نظامی می تواند دست ژاپن را در بخش های مهمی از شرق آسیا از جمله دریای شرقی بازتر کند که مورد منازعه پکن و توکیو است.

این موضوع باعث شده در هفته اخیر وزارت امور خارجه چین با انتشار اعلامیه و دولتمردان این کشور نیز با بیان سخنانی، نگرانی های خود را در این خصوص به اشکال مختلف بیان کنند.

چین پیشتر نیز نگرانی های خود را از حضور پررنگ نظامی آمریکا در منطقه اعلام کرده و تلاش این کشور در افزایش شمار نظامیان، تجهیزات و تسلیحات به منطقه به خصوص در کشورهای همسایه خود را یکی از عوامل اصلی بی ثباتی در منطقه دانسته بود.

این موضوع حتی باعث شد در یک هفته گذشته تقریبا همه رسانه های دولتی چین با انتشار اخبار و گزارش هایی به انتقادهای گسترده از آمریکا و ژاپن پرداخته و آن را مورد نکوهش قرار دهند.

به باور رسانه های چینی، واشنگتن و توکیو قصد دارند ابتکار عمل را در دریای شرقی به دست گرفته و از آنچه توسعه نظامی چین در منطقه خوانده اند، ممانعت کنند.

تلویزیون چین در گزارشی اعلام کرد که آمریکا قصد دارد تا حد امکان از فاصله پکن و توکیو بهره گرفته و دو طرف را از هم دور نگاه دارد.

این گزارش اضافه می کند، ژاپن و آمریکا همچنین مشکلاتی را در منطقه ایجاد می کنند که قبل از این می گفتند چین باعث آن است، اما آنها با دستان خود در حال بر هم زدن نظم منطقه ای هستند.

خبرگزاری شین هوا نیز در واکنشی، اقدام اخیر کاخ سفید را «خودزنی» توصیف کرد و یادآور شد که روند در پیش گرفته شده اقیانوس آرام غربی را به خطر می اندازد.

در این گزارش آمده است: اتحاد توکیو - واشنگتن خلاف آنچه گفته می شود، پیام آور صلح نیست، بلکه خود عامل اصلی تنش و بروز مشکلات است.

روزنامه «گلوبال تایمز» وابسته به حزب حاکم چین نیز اعتقاد دارد که پیمان جدید، فقط برای مهار چین نیست، بلکه اجرای آن آسیای شرقی و ثبات آن را به مخاطره می اندازد.

تارنمای «چاینا ارگ» نیز نوشت: ژاپن و آمریکا چه بخواهند و چه نخواهند نظم منطقه در آینده توسط چین شکل خواهد گرفت، نظمی که بخشی از آن در حال شکل گیری است.

این پایگاه اطلاع رسانی تاکید می کند که ژاپن و آمریکا می خواهند چین را در پشت درهای بسته نگه دارند، غافل از اینکه آنها در درون یک نظم جدید آسیایی درگیر شده‎ اند و افزایش همکاری های نظامی آنها نیز روندی شکننده دارد.

با این حال اتحاد نظامی شکل گرفته، از نگاه چین مفهومی کهنه و مربوط به قرن بیستم است که در قرن حاضر جایی برای آن وجود ندارد.

به باور چین، این اتحاد بیشتر از آنکه مشوقی برای ایجاد ثبات منطقه ای و جهانی باشد، در حال تبدیل شدن به مانعی جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه است.

موضوع توافق جدید میان ژاپن و آمریکا حتی باعث نگرانی کره جنوبی نیز شد که خود میزبان بیش از 28 هزار نیروی نظامی آمریکایی است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد که سئول از آمریکا و ژاپن انتظار دارد تا توافق خود را به گونه ای اجرا کنند که به صلح و ثبات منطقه کمک کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها