کد خبر: ۳۱۳۴۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۳     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
امروز در دادگاه های مختلف بسیارند افرادی که در هنگام خرید مسکن، پیش‌ خرید آن، در معامله خودرو و در سایر معاملات تجاری همین توصیه های اسلامی را رعایت ننمودند و حالا سرشان کلاه رفته و گرفتار شده اند.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از تراز ؛  انسان موجودی است اجتماعی و داشتن روابط با همنوعان یک ضرورت انکارناپذیر برای او به شمار می رود. این ارتباط می تواند در قالب های مختلفی بروز و ظهور پیدا کند از جمله دوستی، شراکت، همکاری، همسایگی و غیره. قطع رابطه با مردم مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت زیرا همه انسانها به یکدیگر نیازمندند. لذا گفته اند:
درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد
نهال دشمني بركن كه رنج بي شمار آرد
از طرفی در شکل دهی هر گدام از ارتباطات فوق باید اصول و ضوابطی را رعایت کرد وگرنه با خسران روبرو خواهیم شد. فراوانند کساني که بخاطر داشتن دوستان نا اهل و کم خرد دچار خسارتهاي جبران ناپذير شده اند و بالعکس چه انسانهايي که در اثر همنشيني با دوستان پاک و صادق و دانا از انحراف و فساد نجات يافته اند.
یکی از روابطی که در روایات مختلف به اهمیت آن و دقت بر انتخاب طرف مقابل اشاره شده است رابطه با شریک و طرف قرارداد و معامله و همکار است. زیرا اگر انسان در این کار دقت لازم را به خرج ندهد چه بسا با ضرر مالی روبرو شود و سرش کلاه بگذارند.
حضرت جواد الائمه عليه السلام در همین زمینه می فرمایند:
«مَنِ انقَادَ إلَى الطُّمأ نينَةِ قَبلَ الخُبَرةِ فَقَد عَرَضَ نَفسَهُ لِلهَلَكَةِ و العاقِبَةِ المُتعِبَةِ.»
«هر كه پيش از آزمودن، به كسى اطمينان كند، خود را در معرض هلاكت و فرجامى رنج آور قرار داده است.» (بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۶۴)
                                                                                                                          *****
سه نکته:
* با چه کسانی معامله کنیم؟
در آیات و روایات مختلف به افراد مورد اعتماد برای دوستی و شراکت اشاره شده است. برای نمونه در روایات از معامله و ازدواج با افراد شرابخوار و سفیهان و همچنین افراد پست نهی شده است. قرآن کریم بهترین افراد برای دوستی و شراکت  را نيکوکاران (آل عمران /۱۳۴)،  پرهيزگاران (آل عمران /۷۶)،  شکيبايان (آل عمران /۱۴۶)،  توکّل کنندگان به خدا (آل عمران /۱۵۹) و... معرفی می نماید. همچنین بدترین افراد را ستمکاران (بقره /۵۷)،  فسادکنندگان (مائده /۶۴)،  خيانتکاران (انفال /۵۸)،  گردن کشان (نحل /۲۳)،  اسراف کنندگان (اعراف /۳۱) و... بیان می فرماید.

** چه گروهی دعایشان مستجاب نمی شود؟
امام صادق (ع) می فرمایند: چهار گروه هستند که در طول زندگی دعا و خواهش آنان پذیرفته نمی شوند که یکی از آنها مردی است که مال و ثروتی داشته باشد و آن را بدون شاهد قرض دهد (و بعد قرض او را پس ندهند، و بگوید: خداوندا؛ کمکم کن)، پس به او گفته می شود: آیا به تو دستور ندادم که در هنگام قرض دادن شاهدی انتخاب کن؟ لذا دعای او نیز مستجاب و قبول نمی شود.

*** دادگاه هایی پر از مالباختگان
امروز در دادگاه های مختلف بسیارند افرادی که در هنگام خرید مسکن، پیش‌ خرید آن، در معامله خودرو و در سایر معاملات تجاری همین توصیه های اسلامی را رعایت ننمودند و حالا سرشان کلاه رفته و گرفتار شده اند. مطابق فرمایش امام جواد و امام صادق علیهم السلام این افراد ابتدا باید خودشان را سرزنش کنند و دعایشان هم مقبول درگاه الهی واقع نمی شود. بلندترین آیه قرآن در سوره بقره نسبت به همین محکم کاری ها در تجارت تذکر می دهد که ای بندگان خدا معاملات خود را با مکتوب کردن و گرفتن شاهد محکم کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها