کد خبر: ۳۱۳۷۱۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه سرانه توليد گوشت قرمز در دنيا ۱۴ كيلوگرم است، گفت: اين رقم در كشور حدود ۱۰ كيلوگرم است و سال گذشته حدود ۷۷۳ هزار تن گوشت قرمز در كشور توليد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محمدرضا ملاصالحي رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي گفت: سال گذشته، 773 هزار تن گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گاوميش، گوسفند، بز و شتر در كشور توليد كه  نيمي از آن از دام سنگين و نيمي ديگر هم از دام سبك به دست آمده است.

* پيش‌بيني توليد 785 هزار تن گوشت قرمز در سال جاري

وي افزود: برآورد وزارت جهاد كشاورزي از ميزان توليد گوشت قرمز طي سال جاري حدود 785 هزار تن است.

ملاصالحي در مورد برنامه‌ وزارت جهاد براي افزايش توليد گوشت قرمز و كاهش واردات آن، گفت: برنامه‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در راستاي افزايش توليد گوشت قرمز و به منظور ارتقاي ميانگين مصرف سرانه آن در كشور در دو بخش دام سنگين و سبك سازماندهي شده است.

رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي اظهار داشت: در اين برنامه‌ها چون عمدتا از دام سنگيني مثل گاو براي توليد شير استفاده مي‌شود، بنابراين تمركز ما هم در درجه اول بر روي اين دام در راستاي افزايش توليد شير و سپس افزايش توليد گوشت قرمز است.

وي افزود: براي افزايش توليد گوشت قرمز پرورش گاو صرفا گوشتي به دليل محدوديت مراتع كشور مثل كشورهاي اروپايي يا آمريكاي جنوبي امكان‌پذير نيست و به همين دليل براي افزايش توليد گوشت قرمز و شير بايد به سمت افزايش جمعيت گاوهاي دو منظوره حركت كنيم.

رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي بيان داشت: گاوهاي دو منظوره (شيري - گوشتي) ضمن اينكه روند افزايش توليد شير در كشور را محقق مي‌كنند، تا حدودي باعث افزايش توليد گوشت قرمز از لحاظ كمي و كيفي مي‌شوند، چرا كه اين دام‌ها ضمن افزايش توليد كيفي شير به لحاظ چربي و پروتئين، گوشتي با كيفيت توليد مي‌كنند.

ملاصالحي با بيان اينكه پيش‌بيني ما در بخش دام سنگين افزايش 15 درصدي جمعيت دام اصيل دو منظوره طي برنامه ششم است، گفت: نژاد گاو سمينتال  يكي از نژادهاي دو منظوره است كه در واحدهاي صنعتي و نيمه‌صنعتي برنامه‌هايي را براي افزايش و توسعه اين دام به اجرا در آورده‌ايم.

وي با بيان اينكه بخشي از شير و گوشت مصرف داخلي از گاوهاي آميخته به دست مي‌آيد، افزود: اين گاوها عموما در واحدهاي نيمه صنعتي، سنتي و روستايي نگهداري مي‌شوند كه اولويت توليد شير دارند، اما از همين گاوها حجم قابل توجهي گوشت به دست مي‌آيد، بنابراين يكي از برنامه‌هاي آتي وزارت جهاد كشاورزي سوق دادن گاوهاي آميخته به سمت نژادهاي دو منظوره است.

رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي، با بيان اينكه برنامه اصلي سازمان جهاد كشاورزي در سال‌هاي آينده براي افزايش توليد گوشت قرمز از دام سبك است، گفت: عليرغم اينكه برنامه‌ريزي مي‌شود تا 65 درصد گوشت قرمز از محل دام سبك تعيين شود اما الزامات قانوني هم اجازه رشد جمعيت دام سبك گوسفند و بز را نمي‌دهد، ضمن اينكه بايد بخشي از اين دام‌ها را براي تغذيه از مراتع خارج كنيم.

ملاصالحي تصريح كرد: بنابراين بايد سامانه‌هايي جديدي را بصورت سيستم‌هاي بسته و نيمه بسته براي تغذيه دام ايجاد كنيم كه بخشي از علوفه دام به صورت دستي و بخشي هم از پس چراي مزارعي كه محصول آن‌ها برداشت شده تأمين شود.

وي با اشاره به اينكه ساخت اين سامانه‌ها از حدود 3 سال قبل شروع شده، افزود: نژادهاي دام سبك كنوني در كشور مناسب مرتع‌اند و اغلب كوچ‌رو و نيمه كوچ‌رو هستند، بنابراين براي تغذيه دام‌هاي سبك از طريق سامانه‌ها جديد بايد بخشي از نژادهاي جديد را وارد كنيم.

رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي تصريح كرد: در اين رابطه دو طرح بزرگ و مؤثر داريم يكي سنتز نژاد و توليد نژادهاي جديد براي سامانه‌هاي غير مرتعي و در اين راستا تلاش مي‌كنيم، تا درصد دو قلوزايي و بره‌گيري از نژادهاي جديد را افزايش دهيم.

وي افزود: در حال حاضر درصد بره‌گيري كمتر از يك بره در ازاي هر ميش و در ميانگين كشوري كمتر از 80 درصد است، بنابراين از هر ميش به طور ميانگين 8 دهم بره در سال به دست مي‌آيد كه اين عدد بايد به بيش از دو بره در سال به ازاي هر ميش افزايش يابد.

ملاصالحي تصريح كرد: بنابراين با اجراي طرح سنتز نژاد انتظار مي‌رود 2.2 بره به ازاي هر ميش به طور ميانگين در سال به دست آيد و در كنار اين مهم با استفاده از نژادهاي جديد به دنبال كاهش حجم دنبه هستيم، زيرا اغلب نژادهاي گوسفند موجود در كشور گوسفندهاي دنبه‌دار هستند.

وي با اشاره به پروژه دوم با عنوان تلاقي يك طرفه، اظهار داشت: در اين پروژه نژادهاي سبك جثه كم مصرف علوفه مانند سنگسري، كله كوهي و بلوچي را با نژادهاي چند قلوزا تلاقي داده و نژادي حاصل مي‌شود كه ضمن كم مصرف بودن و جثه كوچك قابليت چند قلوزايي داشته باشد.

رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي تصريح كرد: اين نژاد حاصله را به عنوان نژاد پايه مورد استفاده قرار مي‌دهيم و با نژادهاي گوشتي سنگين وزن اعم از داخلي يا وارداتي تلاقي داده و توليد وارد سيستم پروار مي‌شود.

* توليد 1.5 ميليون تن گوشت قرمز از دام سبك

ملاصالحي بيان داشت: از دو پروژه مذكور در توليد دام سبك انتظار مي‌رود در 10 سال آينده حدود 1.5 ميليون تن گوشت قرمز از دام سبك در كشور توليد شود.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چه تضميني براي ادامه اين طرح‌ها توسط دولت‌هاي آينده وجود دارد، گفت: چاره‌اي نيست و بايد اين طرح‌ها ادامه يابد ضمن اينكه براساس قانون افزايش بهره‌وري مكلف هستيم كه ضمن تأمين بخشي از گوشت قرمز مورد نياز جامعه از طريق دام سبك بايد فشار به مراتع را هم كاهش دهيم.

* سرانه مصرف گوشت قرمز در كشور پايين است

رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه سرانه توليد گوشت قرمز در ايران 10 كيلوگرم است اظهار داشت: سرانه مصرف گوشت قرمز در كشور پايين است، در حالي كه اين سرانه در دنيا 14 كيلوگرم است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با شرايط كنوني نياز به واردات گوشت قرمز و آن هم گوشت بوفالو وجود دارد، گفت: به عنوان متولي بخش توليد معتقد به واردات گوشت قرمز نيستيم اما در كشور برخي صنايع غذايي مثل صنايع توليد‌كننده سوسيس و كالباس به دنبال تهيه مواد اوليه ارزان قيمت هستند.

* كيفيت گوشت بوفالو با گوشت داخلي قابل قياس نيست

ملاصالحي در پاسخ به اين سؤال كه آيا گوشت بوفالو هندي سالم است، گفت: آنچه از هندوستان تحت عنوان گوشت گاوميش وارد مي‌شود، گوشت ارزان قيمت است و قطعا نمي‌تواند با گوشت با كيفيت داخلي برابري يا رقابت كند.

وي افزود: بنابراين ما به عنوان متولي بخش توليد بر واردات اين محصول تأكيدي نداريم، مگر اينكه براي صنايع و فرآورده‌هاي غذايي كه نيازمند تأمين گوشت ارزان قيمت هستند، آن را وارد كنند.

رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي گفت: وظيفه قانوني سازمان دامپزشكي براي واردات يك محصول اطمينان كامل از سلامت آن است و همكاران ما در اين سازمان در صورت تصميم به واردات يك محصول از مبدا توليد آن را كنترل مي‌كنند و تا از سلامت محصول اطمينان حاصل نكنند، آن را به هيچ عنوان وارد نمي‌كنند و در اين مورد بسيار با حساسيت و جديت عمل مي‌كنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها