کد خبر: ۳۱۵۰۳۹
زمان انتشار: ۱۱:۳۰     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
ايرنا/ پايگاه خبري ارم يمن روز دوشنبه در مقاله اي با اشاره به نشست سران کشورهاي عربي با باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا در کمپ ديويد، به رهبران عرب توصيه کرد که به آمريکا اعتماد نکنند.

اين پايگاه خبري در اين مقاله به قلم جهاد الخازن (نويسنده لبناني) افزود: دولت اوباما تصميم گرفته هواپيماهاي فوق پيشرفته 'اف 35 ' را به رژيم صهيونيستي بفروشد، در حالي که شرکت 'لاکهيد مارتن' از فروش همين هواپيماها به کشورهاي عربي منع شده است.
الخازن نوشت: ما مثلي در لبنان داريم که مي گويد 'هرکس امر تجربه شده اي را مجددا بيازمايد، عقلش خراب است' و اعراب وعده هاي دولت آمريکا را بارها تجربه کرده اند و هربار ذليل تر و خارتر از قبل شده اند.
اين نويسنده اضافه کرد: اوباما در نشست روز 23 ارديبهشت با سران عرب مي خواهد آنها را قانع کند که توافق هسته اي با ايران، تهران را از داشتن بمب هسته اي باز خواهد داشت و با اين شيوه مي خواهد در اين راستا پيشنهاد همکاري امنيتي را با کشورهاي عربي مطرح کند.
الخازن افزود: اين در حالي است که دولت اوباما از کنگره و اسراييل که هر دو مخالف اين پيشنهاد هستند، تبعيت مي کند و اسراييل بر سياست هاي خارجي آمريکا در باره منطقه خاورميانه سيطره و نفوذ دارد، کنگره نيز عليه ايران و کشورهاي عربي است و حتي مخالفت کنگره با توافق هسته اي نيز به دليل مخالفت اسراييل با دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته اي است.
او نوشت: دولت اوباما قصد دارد موضوع آموزش ها و رزمايش هاي نظامي مشترک و فروش اسلحه را با رهبران عرب خليج فارس مطرح کند، اما سلاح هايي را که با قيمت گزاف به کشورهاي عربي مي فروشد، مجاني در اختيار اسراييل مي گذارد.
اين مقاله نويس اضافه کرد: اشتون کارتر وزير دفاع آمريکا از دخالت نظامي عربها به رهبري عربستان در يمن حمايت کرده، اما فقط در حد لفظ و کلام نه عمل. موضع حقيقي آمريکا در نشست کارتر با کارشناسان خاورميانه بر زبان وي جاري شد که گفت، واشنگتن دنبال آن است که کشورهاي عربي را قانع کند که کليد خليج فارس همچنان در دست آمريکا است .
الخازن مجددا از رهبران خواهش کرده که به سياست خارجي آمريکا که با موضع اسراييل و تاييد کنگره بستگي دارد، اعتماد نکرده و فريب وعده هاي اوباما را نخورند.
وي همچنين نوشت که تاکنون حضور عربستان سعودي، کويت، قطر و بحرين در نشست کمپ ديويد قطعي شده، اما سلطان قابوس پادشاه عمان به دليل مريضي و شيخ خليفه بن زايد آل نهيان رييس امارات نيز به همين دليل اعلام کرده اند که نمايندگان خود را به اين نشست خواهند فرستاد.
اجلاس دو روزه کمپ ديويد که روزهاي سه شنبه و چهارشنبه در واشنگتن و کمپ ديويد ايالت مريلند برگزار مي شود، همزمان با آغاز آتش بس پنج روزه در يمن براي ارسال کمک هاي انساني به آن کشور برگزار مي شود.
وزير خارجه عربستان اعلام کرد که «محمد بن نايف » وليعهد عربستان بجاي شاه اين کشور در اين نشست حضور خواهد يافت.
يک مقام آگاه آمريکايي هفته گذشته گفت که انتظار مي رود باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا در ديدار با سران کشورهاي عربي خليج فارس، تلاش جديدي را براي فروش سلاح به اين کشورها آغاز کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها