کد خبر: ۳۱۵۳۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۳۰ آذر ۱۳۹۰

آخرين روز پاييز سال 1390 فرا رسيد و درحالي كه بسياري افراد براي گردهمايي‌هاي شبانه و پرداختن به جشن لحظه‌شماري مي‌كنند، برخي به انتظار مهماني كوچك خانوادگي خود هستند و برخي ناچار از شرايط معيشتي بي‌احساس و بي‌تفاوت بوده و امشب نيز يكي از شب‌هاي دگرشان محسوب مي‌شود!

هندوانه ميناب كيلويي 800 تا 850 تومان، انار كيلويي سه تا سه هزار و 500 تومان و آجيل كيلويي 11 تا 18 هزار تومان متناسب با تازگي و كيفيت آن در شهر عرضه مي‌شود؛ البته ميادين ميوه و تره‌بار كه انار را تا دو هزار تومان و هندوانه را تا 300 تومان ارزان‌تر عرضه مي‌كنند نيز يكي از گزينه‌هاي موجود براي مخاطبان مخصوص خود است.

به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هنگامي كه مردم از شب چله سخن مي‌گويند هم لبخند مي‌زنند و هم با كمي گله از وضعيت اقتصادي خود و بازار خواسته‌هايشان را با دقت، ملاحظه و واقع‌گرايي به زبان مي‌آورند؛ برخي از افراد وضعيت بازار ميوه را از سال گذشته بهتر مي‌دانند و برخي نيز از كيفيت پايين آجيل‌هاي بسته‌بندي شده و گراني آن سخن مي‌گويند.

يك خانم در مركز شهر با گلايه از افزايش نرخ اقلام شب چله از روز گذشته تا امروز اظهار كرد: قيمت‌ها همه بالا رفته و مقصر مسوولين هستند. براي خريد فقط تنقلات شب چله بايد 30 تا 40 هزار تومان هزينه كنيم؛ كيفيت آجيل مخلوط هم اصلا خوب نيست؛ جدا جدا بخريم، هزينه آجيل خيلي زياد مي‌شود، يعني يك شب چله خانواده چهارپنج نفره حدود 100 هزار تومان هزينه دارد.

فردي ديگر در پاسخ به اين‌كه آيا براي گذران شب چله در سال جاري صرفه‌جويي و كمتر خريد مي‌كنيد، گفت: نه، نمي‌توانم به بچه خود بگويم پسته، بادام و باسلوق نخور چون امسال گران است؛ من از چيز‌هاي ديگر مي‌زنم، اما آجيل براي بچه‌ام مي‌خرم، ولي برايم سخت است و فشار مي‌آيد.

رهگذري ديگري با تاكيد بر اين‌كه خيلي‌ها پول ندارند و نمي‌توانند مراسم شب چله را برگزار كنند، تصريح كرد: برخي در يك حدي شب چله را رنگين‌تر از شب‌هاي ديگر مي‌گذرانند، اما بسياري نيز در همان حد هم ندارند.

خانمي با اشاره به اين‌كه از مجلس روضه محرم بر مي‌گردد، گفت: الان در آنجا خانم‌ها پول جمع مي‌كردند تا براي خانواده‌هايي كه شب چله هيچ تنقلاتي ندارند، كمي از اقلام اين شب را بخرند.

يكي مرد ميان سال هم با تاكيد بر اين‌كه كيفيت و قيمت آجيل بستگي به انصاف فروشنده دارد، گفت: يك بسته آجيل شب چله به‌نام آجيل اعلا با قيمت كيلويي 18 هزار تومان گرفتم كه ظاهر خوبي داشت، اما وقتي در خانه بسته را باز كردم، با آجيل مانده و بي‌كيفيت روبه‌رو شدم.

وي با اشاره به اين‌كه قيمت بسته‌هاي خشكبار در فرودشگاه‌هاي زنجيره‌اي تفاوت زيادي با قبل نكرده است، اظهار كرد: هميشه اقلام آجيل را جدا‌جدا مي‌خرم، چرا كه آجيل ميكس شده از كيفيت مطلوبي برخوردار نيست.

وي درباره‌ قيمت ميوه هم با بيان اين‌كه سال گذشته انار خيلي خيلي گران بود، گفت: امسال قيمت انار و ثبات نرخ آن تا شب چله بهتر بود و به نظر مي‌رسد نظارت روي ميوه‌ها بيشتر بوده است.

شخصي نيز با تاكيدي بر اين‌كه آجيل شب چله به دليل عنواني كه به دوش دارد، گران‌تر از ارزش كيفي آجيل به فروش مي‌رسد، اظهار كرد: هندوانه را كيلويي 100 تومان از كشاورز مي‌خرند، اما در تهران در مغازه‌ها با قيمت كيلويي 850 تومان فروخته مي‌شود كه حتي اگر هزينه‌هاي حمل‌ونقل را هم حساب كنيم، گران است.

يكي از ديگر ساكنين شهر تهران با اشاره به اين‌كه آجيل گران است، گفت: بسياري از خانواده‌ها دراين شب گردهم مي‌آيند و ميزبان بايد براي همه آنها اقلام شب چله را تهيه كند، بنابراين ممكن است خرج يك خانواده بسيار باشد، اما برخي نيز با شرايط اقتصادي‌ كه دارند، شب چله برايشان مثل شب‌هاي ديگر است و نمي‌توانند كالايي افزون‌تر از شب‌هاي ديگر در خانه خود يا سفره‌ خود بگذارند.

وي افزود: همه بالاخره يك جوري مراسم اين شب را برگزار مي‌كنند؛ خيلي‌ها با يك قلم دانه انار خود را سرگرم مي‌كنند. مهم اين است كه فرهنگ ايراني در اين شب خود را نشان مي‌دهد و موضوعات اقتصادي و گراني نمي‌تواند به آن جهت دهد؛ كسي كه در طول سال پول نداشته، امشب را نيز با نداري خود مي‌سازد؛ خانواده‌هايي كه در سطح متوسط هستند نيز با زدن از ديگر كالاهاي مورد نياز خود، شب چله را برگزار مي‌كنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها