کد خبر: ۳۱۵۳۶۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آفرينش/ به گفته محققان وقتي پوست به صورت محافظت‌شده در معرض نور آفتاب قرار مي‌گيرد، مقدار کمي اکسيد نيتريک از راه پوست وارد گردش خون شده کاهش فشار خون را به همراه دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، ميانگين طول عمر در جهان رو به افزايش است، به گونه‌اي که افراد با رعايت صد توصيه جادويي مي‌توانند به صد سالگي برسند. ما هر هفته يکي از اين رازها را براي شما فاش مي‌کنيم. شايد برايتان جالب باشد بدانيد سازمان يونسکو امسال را سال جهاني «نور» نامگذاري کرده است تا توجه عمومي را به تاثير و اهميت نور طبيعي در زندگي جلب کند؛ نوري که ميزان هورمون ملاتونين را که باعث خواب‌آلودگي در شب مي‌شود، کاهش مي‌دهد و ابتداي روز به بدن کمک مي‌کند تا از خواب بيدار شود.

تنظيم خورشيدي ساعت بدن
به گفته متخصصان، نور خورشيد نقش مهمي در کنترل ساعت بيولوژيکي يا همان ساعت داخلي بدن دارد و باعث تنظيم چرخه خواب و بيداري، دماي بدن، ضربان قلب، ترشح هورمون‌ها و... مي‌شود. اين در حالي است که بي‌نظمي در ساعت بيولوژيک بدن بروز اختلالات خواب، به هم خوردن هوشياري و نشاط فرد، اختلال در حافظه، افسردگي و حتي مشکلات قلبي ـ عروقي را به همراه دارد و به همين سادگي مي‌تواند از عوامل موثر در کاهش طول عمر باشد.

آفتاب و ويتامين D

احتمالا مي‌دانيد نور خورشيد منبع اصلي ويتامين D است؛ ويتاميني که به تامين کلسيم و فسفر در استخوان‌ها منجر مي‌شود و جلوي بروز پوکي استخوان و عوارض ناشي از آن را مي‌گيرد. به همين دليل هم متخصصان توصيه مي‌کنند روزانه حداقل 10 دقيقه در معرض آفتاب قرار بگيريد به طوري که نور را از طريق پوست و کف دست‌ها جذب کنيد. البته اين به معني بي‌خطر بودن اشعه‌هاي مضر خورشيد نيست. پس استفاده از ضدآفتاب را هرگز نبايد فراموش کنيد تا از آن طرف بام نيفتيد و خطر بروز سرطان پوست تهديدتان نکند.

خورشيد عليه سکته
در حالي که متخصصان تاکيد مي‌کنند تماس طولاني‌مدت با نور خورشيد سرطانزاست، اما نتايج بررسي‌ محققان نشان مي‌دهد استفاده مفيد از آفتاب نه‌تنها در کاهش خطر بروز پوکي استخوان موثر است، بلکه با کاهش فشار از حمله قلبي و سکته پيشگيري مي‌کند و به اين ترتيب يک گام بزرگ به 100 ساله شدن نزديک خواهيد شد. به گفته اين محققان وقتي پوست به صورت محافظت‌شده (استفاده از ضدآفتاب‌هايي با SPF مناسب) در معرض نور آفتاب قرار مي‌گيرد، مقدار کمي اکسيد نيتريک از راه پوست وارد گردش خون شده کاهش فشار خون را به همراه دارد. همچنين براساس پژوهش‌هاي متعدد، افرادي که در مناطق سردتر زندگي مي‌کنند يک برابر و نيم بيشتر از افرادي که هر روز حتي به ميزان کم در معرض نور خورشيد قرار دارند دچار سکته مغزي مي‌شوند. البته درباره اين موضوع فرضيه‌هاي زيادي مطرح است، اما دليل اصلي اين موضوع هنوز به طور کامل مشخص نشده و بررسي‌ها همچنان ادامه دارد، اما نتيجه تحقيق به قوت خود باقي است، چراکه اين آزمايش روي 500 نفر طي 15 سال انجام شده است.

خداحافظي آفتابي با افسردگي
بد نيست بدانيد يکي از راهکارهاي مقابله با افسردگي، نوردرماني است. همچنين قرار گرفتن در معرض نور خورشيد تا حد زيادي از بروز افسردگي پيشگيري مي‌کند؛ بيماري شايعي که سلامت رواني افراد را به خطر مي‌اندازد و حداقل پنج سال طول عمرشان را کاهش مي‌دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها