کد خبر: ۳۱۵۶۳۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا/ پروفسور سميعي به تازگي اعلام کرده که هنوز هيچ تحقيقي مثبت يا منفي بودن تاثير تشعشعات موبايلي بر سلامت انسان را تائيد نکرده است.

بحث تاثير تشعشعات موبايل و دکل‌هاي مخابراتي بر سلامت انسان موضوعي است که طي سالهاي گذشته دغدغه‌اي جدي در ميان مردم بوده و در شرايطي که تلفن‌هاي همراه به بخشي جدايي ناپذير از زندگي انسانها تبديل شده اند همواره اين نگراني نيز وجود داشته که آيا تشعشعات امواج موبايلي براي سلامت انسان مضر است؟

موضوع تاثير تشعشعات موبايل و دکل‌هاي مخابراتي بر سلامت انسان مورد توجه رئيس جمهور نيز قرار گرفته و طبق دستور کارگروهي متشکل از نهادها و سازمانهاي مختلف مسوول پيگيري اين مسئله شده‌اند.

در اين زمينه در سطح بين المللي هم تاکنون اظهار نظرهاي متعددي صورت گرفته و در کشورهاي مختلف بررسيهاي متعددي بر روي اين مقوله انجام شده است. بر اساس اين بررسي‌ها گاهي عده‌اي از مخاطرات جدي امواج موبايلي خبر داده‌اند اما در مقابل اين عده گروهي نيز هستند که بر اين نکته تاکيد دارند که طبق تحقيقات صورت گرفته در سطح بين المللي تاکنون مضر بودن اين تشعشعات اثبات نشده است.

اما پروفسور مجيد سميعي - جراح برجسته ايراني در سطح دنيا - به تازگي در يک بخش خبري به اظهار نظر در اين زمينه پرداخته و اين گونه اعلام کرده که تا کنون هيچ تحقيقي مثبت يا منفي بودن تاثير اين تشعشعات بر سلامت انسان را تائيد نکرده است.

البته پيش از اين نيز بارها به اين موضوع اشاره شده بود و به عنوان مثال مدير کل صدور پروانه، سرويس‌هاي راديويي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين باره توضيح داد: امواج و اشعه‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند که در اين ميان دسته اول قابليت يونيزه کردن دارند و دسته دوم فاقد اين قابليت محسوب مي‌شوند، اما دسته‌اي که يونيزه کننده نام گرفته، داراي فوتون‌هاي بسيار قوي است که از مواد راديواکتيو تشکيل شده و داراي خاصيت تخريب ژنتيک در بدن خواهد بود.

عظيم فرد ادامه داد: اکنون بحث‌هاي مختلفي درباره اثرات تشعشعات موبايلي مطرح مي‌شود اما بايد توجه داشت که تشعشعات موبايلي جزو امواج راديويي محسوب مي‌شوند که امواج راديويي نيز از امواج غيريونيزه به شمار مي‌روند، برهمين اساس تاکنون هيچ گزارش بين‌المللي مبني بر مضرات تشعشعات غيريونيزه راديويي وجود نداشته و مشاهده نشده است.

مدير کل صدور پروانه، سرويس‌هاي راديويي همچنين عنوان کرد: البته در برخي موارد امواج راديويي حالت گرمازا داشته و در نهايت مي‌توانند تا حدي پوست را مورد تاثير قرار دهند اما هيچ‌گاه حرارت و گرماي آنها به عمق پوست نرسيده و تنها در حد سطح باقي مي‌ماند و به همين دليل گفته مي‌شود چشم در برابر اين تشعشعات نسبت به ساير اعضاي بدن از حساسيت بيشتري برخوردار است، چرا که چشم تنها عضو خارجي بدن است که تنها به واسطه يک لايه نازک از آن محافظت مي‌شود.

فرد ادامه داد: از سال‌ها قبل در دنيا مطالعاتي درباره امواج موبايلي صورت گرفته و در اين ميان کميسيون بين‌المللي حفاظت در مقابل تابش غيريونيزه استانداردي را در اين زمينه تعريف کرده که در حال حاضر در ايران 87 کشور ديگر براساس اين استاندارد تجهيزات خود را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

او درباره اين‌که چرا امواج راديويي خاصيت يونيزه کردن را ندارند نيز توضيح داد: براي يونيزه‌ شدن 10 تا 25 الکترون‌ ولت انرژي لازم است که امواج راديويي چنين قدرتي را ندارند.

وي همچنين به SAR اشاره کرد و در اين خصوص اظهار کرد: SAR در واقع نرخ جذب ويژه است که به واسطه اين شاخص ميزان استاندارد تشعشعات يک گوشي يا تجهيزات موبايلي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اکنون براي بررسي گوشي‌ها اين موضوع همواره مورد توجه قرار گرفته و گوشي‌هايي که وارد کشور مي‌شوند در اين زمينه مورد تست قرار مي‌گيرند.

او اظهار کرد: براي موبايل‌ها اگر درجه SAR از 1.6 بيشتر باشد گوشي مربوطه داراي ضرر براي سلامتي به شمار مي‌رود و برهمين اساس لازم است همواره پيش از خريد گوشي‌هاي تلفن همراه به اين موضوع توجه شود. البته اکنون اغلب گوشي‌هايي که از سوي برندهاي مختلف تهيه مي‌شوند SAR کمتر از يک دارند.

مدير کل صدورپروانه، سرويس‌هاي راديويي به حساسيتهايي که مردم کشور‌هاي مختلف نسبت به تشعشعات موبايلي و دکل‌هاي موبايل دارند اشاره کرد و گفت: برهمين اساس اپراتورهاي مختلف در دنيا تلاش کرده‌اند تا براي دکل‌هاي خود اشکال مختلفي در نظر بگيرند که حساسيت مردم نسبت به آنها کمتر شود.

اين کارشناس حوزه ارتباطات همچنين خاطر نشان کرد: در حوزه تشعشعات سازمان بهداشت جهاني نيز در اين زمينه بررسي‌هاي متعددي صورت داده اما تاکنون هيچ مستندي مبني بر سرطان‌زا بودن اين تشعشعات از سوي اين سازمان اعلام نشده است.

فرد در پاسخ به اين سوال که آيا امواج ماهواره‌اي جزو امواج يونيزه به‌شمار مي‌روند، توضيح داد: امواج ماهواره‌اي نيز جزو امواج غيريونيزه محسوب مي‌شوند و مشکلي براي سلامت ايجاد نمي‌کنند، اما اگر فرکانس‌هايي که در اين زمينه وجود دارد از حدي قوي‌تر شود فرستنده ماهواره اشباع شده و عملا تصوير آن خراب مي‌شود.

وي در پايان عنوان کرد: معمولا ايجاد يک کانال ماهواره‌اي و حفظ آن امر به نسبت دشواري محسوب مي‌شود، اما براي از کار انداختن آن حتي با تواني در حد يک باتري 1.5 ولتي مي‌توان اختلال ايجاد کرد و برهمين اساس ايجاد اختلال براي اين شبکه‌ها به راحتي امکان‌پذير است و مشکل خاصي ايجاد نمي‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها