کد خبر: ۳۱۶۵۴۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
سيدحسين مهاجران، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار اظهار داشت: متأسفانه ميوه‌هاي قاچاق به بازار داخلي سرازير شده است. تنها ميوه قاچاق نيز پرتقال نيست بلكه زردآلو و ليموترش و شبرنگ هلو از كشور تركيه، انگور از كشور شيلي و گلابي چيني به صورت قاچاق و با قيمت‌هاي بسيار بالا به بازار داخلي وارد شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار در رابطه با قيمت پرتقال‌هاي قاچاقي اظهار داشت: اين ميوه با قيمت 7 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود، در صورتي كه اگر به صورت آزاد وارد بازار مي‌شد قيمت آن 2500 تومان بود. وي ادامه داد: جولان پرتقال‌هاي قاچاق در بازار نتيجه نه گفتن دولت به ماست. قبل از عيد ما گفتيم كه چند هزار تن پرتقال والانسي مصري بايد ذخيره شود تا شب عيد اگر ديديم كه پرتقال از 3 هزار تومان گران‌تر شد از آنها استفاده شده و به بازار تزريق شود و باقيمانده را نيز بعد از عيد به صورت آزاد دست مردم بدهيم.

وي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر قاچاق در بازار داخلي بيداد مي‌كند، افزود: اگر اين پرتقال‌ها را ذخيره كرده بوديم الان هم قيمت مناسب‌تر بود و هم دست قاچاق از بازار داخلي كوتاه مي‌شد. ما تذكر داده بوديم كه از برج دوم تا برج ششم در كشور پرتقال داخلي توليد ندارد، اما متأسفانه به تذكرات از سوي ما اهميتي داده نشد.

مهاجران گفت: قيمت زردآلو پايين آمده و به كيلويي 8 هزار تا 14 هزار تومان رسيده است. سيب زميني تازه و پياز تازه دو هفته‌اي است به 800 تومان رسيده است. وي در پايان خاطرنشان كرد: سيب‌زميني را در برج 10، 1600 تومان مي‌خريدند و الان همان سيب‌زميني را 500 تومان مي‌خرند، دليلش هم اين است كه فروشنده كمي دير محصولش را به بازار عرضه كرد و همين باعث كاهش قيمت آن شد.

    معدوم‌سازي ميوه‌هاي قاچاق

از سوي ديگر قائم مقام دبيركل خانه كشاورز با بيان اينكه هر ميوه قاچاقي كه در كشور مشاهده شد بايد معدوم شود، گفت: ممكن است يك آفت نباتي از طريق واردات وارد كشور شود و درختان ميوه داخلي را نابود كند.

عنايت‌الله بياباني در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد كشاورزي واردات هر نوع محصول باغي به كشور ممنوع است، اظهارداشت: اگر ميوه‌اي به شكل قاچاق وارد كشور شده، اين كار به شكل واردات پيله وري از مرزهاي مشترك انجام شده است.

وي اضافه كرد: معمولاً زماني‌ كه واردات پيله وري در منطقه‌اي انجام مي‌شود فقط براي نيازهاي آن منطقه است و بايد در همان مكان توزيع شود نه در ساير نقاط. بياباني تصريح كرد: وقتي انگور، گلابي و مركبات مرغوب در كشور داريم نبايد اين محصولات به كشور وارد شود، ضمن اينكه راه مقابله با محصولاتي كه به شكل قاچاق وارد شده‌اند بسيار آسان است و زماني‌كه ما كالايي قاچاق را در كشورمان مشاهده مي‌كنيم بايد آن را معدوم كنيم.  بياباني تأكيد كرد: اين موضوع شوخي نيست و ميلياردها سرمايه‌گذاري مردم با اين واردات بي‌رويه از بين خواهد رفت.

   تكذيب خبر واردات پرتقال مسموم به كشور

همچنين رئيس كل گمرك ايران با تكذيب واردات پرتقال مسموم از طريق پيله‌وري درباره علت كاهش 20 درصدي صادرات طي فروردين ماه توضيح داد.

مسعود كرباسيان در حاشيه‌ نشستي در اتاق بازرگاني با اشاره به اينكه هيچ پرتقالي از طريق گمرك وارد كشور نشده است، اظهار كرد: پيله‌ورها بايد به گمرك اظهار نامه بدهند و اين امر فقط براي اخذ عوارض نيست‌ بلكه براي نظارت بر استاندارد و بهداشت واردات است. وي افزود: از طرف گمرك هيچ آماري مبني بر واردات پرتقال وجود ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها