يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۷۹۲۵
زمان انتشار: ۱۹:۳۰     ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف ، دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضائیه گفت که به جای همکاری‌ بین‌المللی صحبت از تخاصم بین‌المللی است؛ فردا می‌‌گویند زیر دستشویی خانه فلان مسئول محل دپو اورانیوم بالای ۵۰ درصد است؛‌ ما از اینها همه چیز دیده‌ایم!

محمد جواد لاریجانی کارشناس حقوق بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: پروتکل الحاقی ۱۰۰ در صد با منافع ما در تضاد است و هرگز نباید آن را تصویب کنیم.

لاریجانی گفت: نام پرونده هسته‌ای ما را باید مناقشه هسته ای گذاشت، مباحثه‌ بسیار کم‌نظیر بین المللی که مناقشه ای ساده نیست که مثلا اطرافش درباره موضوعی اختلاف نظر باشد.

وی افزود:‌ دولت‌های غربی و به تعبیر رئیس جمهور، عفلقی های ۱+۵ به حقوق ملت ما در زمینه های مختلف به ویژه عرصه پولی و دسترسی به فناوری صلح آمیز هسته ای تجاوز کردند و ما در صدد دفع این تجاوزیم.

لاریجانی گفت:‌ پس اساسا این مذاکره مربوط به حل یک مناقشه میان دو طرف نیست بلکه مربوط به دفع تجاوز است و آنها برای گرفتن بهترین نتیجه از تجاوزشان تلاش می کنند و البته متوجه شده اند این طور نیست که این تجاوز فقط برایشان فایده داشته باشد بلکه هزینه هم داشته است.

این کارشناس حقوق بین الملل همچنین با اشاره به تعهدات بین المللی ما در چارچوب معاهده ان پی تی اظهار داشت: این معاهده، معاهده خوبی است به ویژه با توجه به موضع مکتبی و ایدئولوژیک ما که معتقدیم تولید سلاح های کشتار جمعی خلاف شرع است.

آقای لاریجانی افزود: طبعا ما موضعی قوی در پرچمداری منع اشاعه داریم اما ان پی تی قانون روی کاغذ و معاهده ای مرده است و کسانی آن را کشته اند که اکنون مدعی اعمال آن هستند.

وی گفت:‌ ان پی تی بر ارکان سه گانه منع اشاعه، همکاری بین دولت‌ها برای افزایش زمینه های همکاری در خصوص فناروی هسته ای و از بین بردن سلاح های هسته ای استوار شده، اما باید دانست کدام یک از اینها انجام شده است .

لاریجانی افزود: ما اصل این معاهده را قبول داریم و آن را امضا کرده ایم کشورهایی هستند که امضا نکرده اند و کسی به آنها حرفی نمی زنند آن هم با روحیه تهاجمی مانند رژیم صهیونیستی که وزیر دفاعش رسما درباره معقول بودن استفاده از سلاح هسته ای صحبت می کند و سابقه چنین تجاوزی را هم دارد که این بسیار فاجعه آمیز است.

وی با طرح این پرسش که کدام انبارهای سلاح های هسته ای نابود شده است اضافه کرد:‌ کشورهای مدعی، انبارهایشان را بیشتر انباشته کرده اند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به محور همکاری هسته ای به عنوان یکی از ارکان معاهده ان پی تی گفت:‌ در این باره نه فقط با ما همکاری نمی کنند هر گونه زمینه همکاری و استفاده طبیعی را نیز از بین می برند.

وی افزود: به عنوان نمونه قطعه کوچکی که مربوط به سیستم رایانه است و ۱۷۰۰ کاربرد دارد ممکن است در طراحی برنامه صلح آمیز هسته ای نیز کاربرد داشته باشد اما آنان می گویند ممنوع است و به ما نمی فروشند آیا این همکاری است؟ پس جمهوری اسلامی ایران هیچ نتیجه ملموسی از ان پی تی ندارد.

لاریجانی با اشاره به موضوع پروتکل الحاقی گفت:‌ اگر معاهده ان پی تی به خوبی اجرا می شد معنی پروتکل الحاقی عوض می شد و معنی‌اش این بودکه ما می‌خواهیم زمینه نظارت خوبی را در هر سه محور این معاهده ایجاد کنیم طبعا ما هم حرفی نداشتیم و آنان نیز به طور طبیعی با ما همکاری می کردند .

وی افزود: در چنین صورتی ممکن بود به عنوان نمونه بگویند بخشی از کار انرژی صلح آمیز هسته ای ما نیاز به ملاحظه بیشتری دارد ما هم می گفتیم ایرادی ندارد اما اکنون معنی پروتکل الحاقی غیر از این است همچنان که معنی ان پی تی غیر از هویت واقعی آن است.

کارشناس حقوق بین الملل تصریح کرد: معنی ان پی تی این شده است که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به بلندگوی عفلقی های ۱+‌۵ تبدیل شود و هر روز علیه ما ادعایی را مطرح کند، معنی پروتکل الحاقی صد درجه از این هم بدتر است.

لاریجانی درباره تلاش عده ای برای عادی سازی پذیرش پروتکل با استناد به اقدام ۱۲۰ کشور در امضای آن گفت: بخش عمده ای از کشورهایی که پروتکل را امضا کردند اصلا تجهیزات اتمی ندارند و اقدامشان به مثابه سنگ مفت گنجشک مفت است.

وی افزود: کسی که کمترین تأسیسات هسته ای ندارد پروتکل الحاقی را امضا کند یا نکند اهمیتی ندارد پرسش این است که کشورهایی که تأسیسات وسیع هسته ای دارند با پروتکل الحاقی چطور رفتار کرده اند؛ اینجاست که ما هرگز نباید پروتکل را تصویب کنیم.

لاریجانی اضافه کرد: البته این نه به خاطر این است که پروتکل ماهیتا و به شکل فلسفی چیز بدی است بلکه برای این است که مسیر پروتکل به معنایی که آنان تعریف کردند ۱۰۰ درصد با منافع در تضاد است .

وی گفت: بله، از نظر کلی و در شرایط مناسب پروتکل الحاقی قابل این هست که ببینیم با چه PROVISION (پرویژن هایی) قابل اعمال است؟ در شرایط کنونی خود ان پی تی برای ما کاری نکرده و به محملی برای ادعاها و اتهامات علیه ما تبدیل شده است که مهر سازمان ملل نیز برآن زده اند.

این کارشناس حقوقی با طرح این پرسش که کدام یک از اتهامات آژانس علیه ما درست بوده است افزود:‌ هر روز به ما می گویند فلان جا را ندیده ایم اگر می دیدیم می توانستیم گزارش بهتری بدهیم .

لاریجانی تصریح کرد: اصلا پس فردا می گویند زیر دستشویی خانه فلان مسئول محل دپو اورانیوم غنی شده بالای ۵۰ درصد است؛‌ می توانند ادعا کنند ما از اینها همه چیز دیده ایم .

وی گفت:‌ پس صحبت از همکاری‌های معقول بین المللی نیست صحبت از تخاصم کور بین المللی است که از نهاد آژانس نیز به عنوان ابزار استفاده می کنند.

لاریجانی با تأکید دوباره بر به مصلحت نبودن قبول پروتکل الحاقی در شرایط کنونی افزود: سال ها طول می کشد تا پروتکل معنی عملی پیدا کند. بنده معتقدم درسایر جهات همکاری های بین المللی نیز به تبع این تلقی که غرب دارد باید تنظیم شود.

نکته مهم این است که ما طرفدار شفافیت هستیم چون به نفع ماست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها