کد خبر: ۳۱۹۱۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۰۳ دی ۱۳۹۰
خبرنامه دانشجویان ایران: فائزه هاشمی رفسنجانی صبح امروز به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد.
 
غلامعلی ریاحی وکیل فائزه هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در خصوص جلسه رسیدگی به اتهامات موکل خود به خبرنگاران گفت: جلسه دادگاه در موعد تعیین شده تشکیل شد و در ابتدای جلسه، نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد.
 
وی افزود: پس از تفهیم اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به خانم هاشمی پاسخ‌های لازم از طرف وی و بنده به دادگاه ارائه شد.
 
وکیل فائزه هاشمی در عین حال با بیان اینکه دادگاه موکل وی غیرعلنی بوده و اجازه ندارد درباره جزئیات آن سخن بگوید، گفت: در مجموع بعد از لایحه تکمیلی که ظرف سه روز آینده به دادگاه خواهیم داد، دادگاه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ریاحی در پایان متذکر شد که وی و موکلش به عنوان آخرین دفاع، از دادگاه فرصت خواستند که ظرف سه روز لایحه دفاعی خود را تقدیم کنند.

ریاحی، پیش از این با اشاره به تاخیر چند ماهه در برگزاری دادگاه علت را به شرح زیر بیان کرد: "قرار بود نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات خانم هاشمی 23 مرداد امسال در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شود اما قاضی پرونده با درخواست استمهال وکیل مدافع متهم به منظور تدارک دفاع، موافقت کرد و مهلت یک ماهه داده شد.با این درخواست، جلسه‌ دادگاه به تاخیر افتاد و وقت رسیدگی نیز تجدید شد."

به تعویق افتادن رسیدگی به اتهامات فائزه هاشمی رفسنجانی موجب اعتراض‌ شدید دانشجویان و صدور 6 نامه به قوه قضائیه شد که در زیر به بخشی از مطالب مهم آن‌ها اشاره می کنیم:

* اولین این نامه ها 35 روز پس از موعد اولیه دادگاه و به عبارتی دیگر 5 روز پس از مهلت یک ماهه قوه قضائیه به فائزه هاشمی، یعنی روز 29 شهریور از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران صادر شد.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای خطاب به قوه قضائیه و با اشاره به گذشت 5 روز از پایان استمهال یک ماهه فائزه هاشمی خواستار اقدام عاجل قوه قضائیه در بررسی این پرونده و ممانعت از به تأخیر افتادن روند اجرای عدالت شد.

در بخشی از این بیانیه به اتهام های فائزه هاشمی قبل و بعد از انتخابات 88 به شرح زیر اشاره شد: " توهین به رئیس جمهور وقت ‌کشور در تاریخ 2 خرداد 88، شرکت در راهپیمائی 25 خرداد88، تحریک مردم در مقابل سازمان صدا و سیما به شعار دادن علیه نظام 26 خرداد، شرکت در اغتشاشات روز 30 خرداد  در خیابان آزادی و تحریک اعتشاشگران، حضور در اغتشاشات روز عاشورا، حضور در اغتشاش 25 بهمن، اتهام‌زنی به نظام در مصاحبه با سایت‌های وابسته به فتنه و موارد دیگر."

در بخش دیگری از این بیانیه نقدی بر عملکرد هاشمی رفسنجانی در رویارویی با برخورد قانونی با خانواده وی به شرح زیر مطرح شد: " سؤال اینجاست این چه فشاری است که به آقای هاشمی و خانواده‌شان وارد شده ولی هنوز بعد از گذشت 2 سال هیچ خروجی نداشته است؟ این چه فشاری است که آقای هاشمی از آن گله می‌کنند اما هنوز نتوانسته فرزند وی، مهدی هاشمی را به کشور برگرداند؟ این کدام فشار است که هنوز نتوانسته از آقای هاشمی به خاطر انتشار نامه‌ تهدیدآمیزش در ایام فتنه به رهبری نظام و یا خطبه‌های وهن‌برانگیز او در نماز جمعه بازخواست کند؟ این فشار چیست که آقای هاشمی در تریبونی از دانشگاه آزاد قزوین از آن گله می‌کنند اما هنوز نتوانسته تکلیف رئیس این دانشگاه را مشخص کند؟ انشاءالله که آقای هاشمی بنا ندارند با وارونه‌نمایی مسائل و مظلوم‌نمایی هزینه‌ها را برای اجرای عدالت و اینکه مردم به حقوق خود برسند بالا ببرد."

* دومین نامه نیز در تاریخ 26 مهر از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران پس از گذشت 34 روز از اتمام فرصت یک ماهه صادر شد.

در بخشی از ابتدایی این بیانیه ضمن اشاره به تاخیر در برگزاری دادگاه اتهامات فاهزه هاشمی آورده شد: " درحالی که پس از مدت‌ها انتظار قرار بود دادگاه فائزه هاشمی در تاریخ ۲۳ مرداد ماه 90 برگزار شود ناگهان خبر موافقت با درخواست استمهال یک‌ماهه فائزه هاشمی توسط دادگاه انقلاب این شائبه را در ذهن مردم ایجاد کرد که نکند این بار هم قدرت آقازادگی بر عدالت غلبه کند و قوه قضائیه همچون دفعات گذشته با بیان جملات تکراری و ملال‌آور مانند این جمله که فعلا به مصلحت نیست این دادگاه برگزار شود؛ بیش از پیش باعث دلسردی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به عملکرد قوه  قضائیه شود. اکنون بعد از گذشت 34 روز از این مهلت و عدم برگزاری دادگاه مشخص شد که این نگرانی مردم خیلی هم بیجا نبوده است."

در بخش دیگر این نامه، انتقاد صریح الحنی نسبت به نحوه عملکرد قوه قضائیه در برخود با فرزندان هاشمی به شرح زیر شده بود: " سوال ما دانشجویان ازمسئولین قوه‌قضائیه این است که اگر این اتهامات را یک  فرد عادی هم انجام داده بود باز هم تا این حد با او تسامح صورت می‌گرفت. آیا خدای نکرده مسئولین حاشیه امنی برای خانواده هاشمی متصور هستند؟ تا چه زمانی با این اقدامات باید شاهد قربانی شدن عدالت در مسلخ دیکتاتوری فساد، فشارهای پنهان و دست‌های پشت پرده باشیم؟"

* سومین نامه نیز از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در تاریخ 5 آبان ماه در اعتراض به تاخیر در برگزاری دادگاه بررسی اتهامات فائزه هاشمی صادر شد.

دانشجویان در نامه خود با برشماری برخی اتهامات و سؤالات در خصوص عملکرد فائزه هاشمی اعلام داشتند که اقدام قاطعانه قوه قضائیه در برگزاری هر چه سریع‌تر دادگاه‌ فرزندان آقای هاشمی نظام اسلامی را در برابر فتنه‌های احتمالی آینده بیمه خواهد کرد.

در انتهای نامه سوم نیز آمده بود: "در نیز پایان ما دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به مسئولان قوه قضاییه توصیه می‌کنیم که برای مبارزه با فساد و برقراری عدالت الگوی خود را مولا علی(ع) قرار دهند و با برقراری هرچه سریع‌تر دادگاه محاکمه مهدی و فائزه هاشمی قدرت "غلبه جمهوری عدالت بر دیکتاتوری فساد" را در جمهوری اسلامی به نمایش بگذارند."

* چهارمین نامه از سوی دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم به صورت نامه ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه با اشاره به گذشت ۸۳ روز از مهلت زمان برگزاری دادگاه فائزه هاشمی در تاریخ 14 آبان ماه صادر شد.

در این نامه آمده بود: "انتظار ما دانشجویان و مردم، از شما تحقق نیافته است. این چهارمین نامه‌ای‌ است که به شما می‌نویسیم و هنوز هیچ اقدامی را از سوی شما نمی‌بینیم. بیش از این دادگاه فائزه هاشمی را به تأخیر نیندازید و باعث دل‌سردی مردم نشوید. بی‌شک برگزاری این دادگاه مرهمی است بر دل خانواده شهدای فتنه که با خون خود انقلاب را از شر دشمنان و دستاویز مستکبرین نگاه داشتند."

در بخش دیگری از این بیانیه نیز آمده بود: "از روز ۲۳ مرداد ۹۰ که قرار بود دادگاه فائزه هامش برگزار شود ۸۳ روز گذشت. طبق قانون استمهال یک‌ماهه را هم درک می‌کنیم اما برای ما هنوز روشن نیست که عاقبت این دادگاه در چه زمانی برگزار می‌شود؟ اگر دادگاه قابلیت این را داشت که در ۲۳ مرداد برگزار شود و تنها خانم هاشمی مهلت می‌خواست امروز دلیل این تأخیر از سوی قوه قضائیه چیست؟ منتظر اقدام فوری شما در برگزاری دادگاه و تعیین تکلیف این پرونده و یا در غیر این صورت پاسخ و توضیحات شما درباره اطاله این دادرسی و تأخیر در روند برگزاری دادگاه هستیم. "

در واکنش به ارسال 4 نامه اعتراض آمیز دانشجویان به قوه قضائیه، محسنی اژه ای در نشست خبری که در 17 آبان ماه برگزار شد خبر برگزاری این دادگاه را در تاریخ 3 آذر ماه داد.

* پنجمین نامه دانشجویان به قوه قضائیه در 5 آذر ماه در حالی صادر شد که بنا بر اخبار اعلام شده مبنی بر برگزاری این دادگاه در تاریخ 3 آذر ماه، قوه قضائیه برای چندمین بار در برگزاری این دادگاه تعلل کرد.

در این نامه آمده بود: "بعد از گذشت نزدیک به سه سال از فتنه ی 88 که هدف اصلی آن تغییر نظام و ولی فقیه بود شاهد آن هستیم که قوه قضاییه علیرغم شعار دادنهای بسیار هنوز قادر به اجرای عدالت و قانون در مورد آقازاده ها علی الخصوص آقازاده های آقای هاشمی نیست و متاسفانه امروز بعد از گذشت بیش از 80 روز از پایان بازی استمهال مشاهده میکنیم که خبری از برگزاری محاکمه فائزه نیست و مهدی هاشمی هم علیرغم  انجام جرمهای فراوان که حتی برای کم سواد ترین افراد جامعه هم قابل فهم است حتی تحت پیگرد و احضار هم قرار نمیگیرد چه برسد به اینکه دادگاه آن برگزار شود."

در بخشی دیگر نیز آمده بود: " چقدر زشت است که مسئولین قوه قضائیه با کوچکترین بهانه اقدام به جر و بحث سیاسی با رئیس جمهور میکنند اما در مورد پرونده ی آقازاده های هاشمی حتی جرات سخن گفتن هم ندارند؟ مسئولین محترم قوه قضائیه  که دائما دم از اجرای عدالت به دور از هرگونه فشار و جو سازی میزنند، بدانند که مردم با گذشت زمان زشتی ها، کاستیها، دروغها، تبعیضها و بی عدالتیها را فراموش نمیکنند و هر یک روزی که در برگزاری دادگاه آقازاده های هاشمی  به هر دلیل و توجیهی تاخیر کنند باعث بی اعتمادی مردم نسبت به قوه قضائیه و به تبع آن بی اعتمادی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عدالت که یکی از خواسته های اصلی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است می شوند که این خیانتی بزرگ و گناهی نابخشودنی است. "

* ششمین نامه نیز در تاریخ 20 آذر ماه از سوی انجمن اسلامی های دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و شاهد به صورت مشترک در اعتراض به تعلل 120 روزه در برگزاری دادگاه فائزه هاشمی صادر شد.

در ابتدای این نامه آمده بود: " ای کاش بجای این رویکرد با مفاسد به گونه‌ای برخورد می‌شد که امروز شاهد این فجایع نباشیم که برای دستگاه قضایی که الگویش امیرالمؤمنین علی(ع) است مسامحه با خاطیان از قانون حتی برای یک لحظه هم پسندیده نیست، اگرچه از بستگان و نزدیکانش باشند و در حکومت علی(ع) هیچ‌کس حاشیه‌ای امن برای فساد و تبعیض ندارد و ننگ است برای مسئولانی که با گذشت یک دهه از فرمان امام خامنه‌ای(مدظله العالی) مبنی بر برخورد با مفاسد هنوز اقدام درخوری نکرده‌اند و امروز شاهد این فجایع هستیم. "

و در بخشی دیگر آمده بود: " اکنون 120 روز از موعد برگزاری دادگاه فائزه هاشمی گذشته اما همچنان وی با خیال راحت به تحرکات خود ادامه می‌هد و باید از مسئولان قضایی کشور پرسید، پس دادگاه فائزه هاشمی چه شد؟ آیا برگزاری هر چه سریع‌تر این دادگاه موجب امیدواری مردم و اقبال آنان به حضور در عرصه‌های تصمیم‌گیری نظام نمی‌شود؟ آیا امید مردم مایه افزایش مشارکت آنان در انتخابات آینده نمی‌شود؟ آیا محاکمه سران فتنه به معنای احترام به رأی ملت ایران و حضانت و پاسداری از خواست آنان در چارچوب قانون نیست؟ آیا برگزاری این قبیل دادگاه‌ها تشکر و سپاس از ملتی نیست که خالق حماسه‌هایی همچون ۲۲ خرداد، ۹ دی و ۲۲ بهمن ۸۸ بودند؟ "

و در انتهای این نامه ذکر شده بود: " ما دانشجویان دانشگاه‌های تربیت‌معلم و شاهد بی‌صبرانه در انتظار جلسه قریب الوقوع افرادی چون خانم فائزه هاشمی که امروز با داشتن لابی‌هایی قوی از محاکمه سر باز می‌زنند، هستیم و اعلام می‌کنیم به مجریان دستگاه قضا که اگر در قبال برخورد ضعیف شما با طراحان فتنه ملت انقلابی ما خدای ناکرده ذره‌ای به کلیت دستگاه قضایی بدبین شود در پیشگاه خالق قادر متعال مسئول خواهید بود. "

پس از 130 روز تعلل در برگزاری این دادگاه و 6 نامه اعتراض آمیز خطاب به قوه قضائیه بالاخره امروز، 3 دی ماه، این دادگاه برگزار شد و باید دید آیا این پرونده به سرانجام خواهد رسید یا خیر.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها