کد خبر: ۳۱۹۵۸۸
زمان انتشار: ۲۲:۵۴     ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
واشنگتن‌اگزماینز:‌
نشریه واشنگتن‌اگزماینر با تکیه بر مصاحبه چند فعال و مطلع سیاسی و ادعاهای منافقین درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، بر لزوم طرح مجدد این مسئله در مذاکرات اتمی ایران و 1+5 تأکید کرده است.
به گزارش پایگاه 598  به نقل از فارس، نشریه واشنگتن‌اگزماینر چند روز پس از طرح ادعای جدید منافقین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، بخش‌هایی از مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های چند فعال و مطلع سیاسی آمریکایی را منتشر و بر لزوم بازگشت موشک‌های ایران به مذاکرات 1+5 تأکید کرده است.

منافقین چندی پیش، کنفرانسی خبری برپا کردند و با تبلیغات گسترده پیش و پس از این نشست، ادعای همکاری موشکی ایران و کره شمالی را در بسیاری از رسانه‌های غربی مطرح کردند.

در گزارش واشنگتن‌اگزماینر ابتدا به سابقه مذاکرات اشاره شده و آمده که «پس از امتناع ایران از ادامه مذاکره در صورت عدم حذف بحث موشک‌های بالستیک از دستور کار، اوباما و شرکای سیاسی‌اش قبول کردند که این بحث، پشت درب‌های مذاکرات باقی بماند؛ دولت البته اصرار دارد که فشارهای موضوع به این موضوع، در فضای خارج از مذاکرات کماکان به ایران وارد خواهد آمد.»

در ادامه به ادعای جدید منافقین اشاره شده و از قول «رون دوسانتیس» نماینده فلوریدا در مجلس آمریکا آمده است: «برنامه موشکی ایران هیچ گاه به صورت جدی در مذاکرات مورد بررسی قرار نگرفت؛ این مسئله بسیار بسیار مهمی است.»

این نماینده به طرح نظارت کنگره بر توافق احتمالی هم پرداخته و با اتخاذ رویکردی تهدید گفته: «امتناع دولت از مباحثه (با ایرانیان در خلال مذاکرات هسته‌ای) در خصوص برنامه موشک‌های بالستیک ایران، امتیاز بزرگی بود که دولت داد و این امتیاز در هنگام ارجاع توافق به کنگره، باعث بزرگ‌ترین حملات علیه این توافق خواهد شد.»

نمایندگان کنگره پس از اعلام رسیدن ایران و 1+5 به توافق هسته‌ای، مفاد آن را بررسی می‌کنند و در صورت تأیید آنها، اوباما هم پای توافق امضاء می‌زند.

خانم ربکا هاینریش، شاهد بعدی این مقاله برای لزوم گنجانده شدن موشک‌های ایران در مذاکرات است. هاینریش که در یک موسسه تحقیقاتی مشغول بکار است در ماه مارس در برابر کمیته امور خارجی سنا گفته بوده که داشتن موشک، راهی مقرون بصرفه برای مقابله نامتقارن ایران با قدرت‌های بزرگ نظامی دنیا است.

این تحلیل‌گر در برابر سناتورها افزوده: «ایران چیزی بیش از سلاح هسته‌ای می‌خواهد، ایران خواستار داشتن قدرت تهدید دشمنان خود با موشک‌های هسته‌ای است و هر توافقی که بخواهد به برنامه هسته‌ای ایران بپردازد، باید برنامه موشکی را هم شامل شود.»

«دیوید کوپر» استاد کالج نیروی دریایی آمریکا هم به این گزارش پیوسته و گفته که ساخت موشک‌های بالستیک، سنگ محکی برای مقاصد کشورها در راه ساخت سلاح هسته‌ای است.

کوپر گفته: «تجربیات واقعی بارها نشان داده که هزینه‌های گزاف پرداخت شده برای برنامه‌های ساخت موشک بالستیک، تنها در چارچوب رسیدن به سلاح هسته‌ای، قابلیت توجیه اقتصادی و نظامی را خواهد داشت.»

آمریکایی‌ها بارها بحث موشک‌های ایران را در مذاکرات مطرح کرده‌اند و هر بار با جواب قاطع دیپلمات‌های ایرانی و رد هر گونه ارتباط میان این بحث و برنامه هسته‌ای ایران مواجه شده‌اند؛ گویا اولین مورد از این بحث‌ها برای تیم جدید ایرانی، مشاجره جان کری و محمدجواد ظریف در عمان در روزهای پیش از توافق ژنو بوده است.

اخیراً باز بحث‌های نظامی در مذاکرات هسته‌ای به شکل دیگری مطرح شده، غربی‌ها خواستار بازدید از مراکز نظامی ایران هستند؛ درخواستی که با مخالفت قاطع مسئولان ایرانی و سخنان صریح آیت‌الله خامنه‌ای روبرو شده است.

آیت‌اللاه سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، فرماندهی کل قوای نظامی ایران را نیز بر عهده دارند؛ ایشان اخیراً گفته‌اند که مسئولان نظامی کشور اجازه ندارند هیچ بازرسی را به مراکز تحت نظر خود راه بدهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها