کد خبر: ۳۱۹۸۸۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
دور جديد مذاكرات ايران و ۱+۵ در راستاي نگارش توافق احتمالي در وين در حالي از امروز ادامه مي يابد كه‌ «اوباما» با وجود سابقه كارشكني در مذاكرات، توپ تصميم‌گيري را به زمين ايران انداخت.

به گزارش پایگاه 598، حمايت نوشت:  دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 در راستاي نگارش توافق احتمالي در وين در حالي از امروز ادامه مي يابد كه‌ «اوباما» با وجود سابقه كارشكني در مذاكرات، توپ تصميم‌گيري را به زمين ايران انداخت و قائم مقام وزارت خارجه آمريكا نيز با ادعاي اينكه تحريم ها تعليق مي شوند و لغوي دركار نيست!، حمله گازانبري عليه توافق هسته‌اي را كليد زدند.

«آنتوني بلينكن» قائم‌مقام وزير خارجه آمريكا در نشست كميته يهوديان آمريكا (AJC) در سال 2015 بار ديگر بر لزوم دسترسي از سايت‌هاي نظامي ايران به عنوان شرط امضاي توافق هسته‌اي تأكيد كرد.اين مقام آمريكايي در بخشي از اظهاراتش گفت: «جز در صورت اعطاي دسترسي از سوي ايران به آژانس بين‌الملل انرژي اتمي با توافقنامه موافقت نخواهيم كرد.»


معاون وزير خارجه آمريكا با بر شمردن رئوس مباحث مرتبط با مذاكرات براي توافق اتمي با ايران گفت: « بايد گفت توافقي كه ما در حال مذاكره براي رسيدن به آن هستيم، مدت انقضا ندارد. اين طور نيست كه بگوييم غروبي در كار است و يك روز تمام مي‌شود. بخش‌هاي مختلف اين توافق، مدت‌ زمان‌هاي متفاوت دارد و برخي از بندهاي آن به طور دائمي ادامه خواهد داشت». بلينكن مدعي شد: در صورت رسيدن به توافق نهايي بيشتر تحريم‌هاي ايران براي مدت طولاني معلق مي‌شوند، نه اينكه به پايان يابند، و اگر ايران از تعهدات خود سرباز زد دوباره به طور خودكار فعال خواهند شد. علاوه بر اين مقام كاخ سفيد، رييس جمهور آمريكا كه سابقه بدعهدي و كارشكني كشورش در طول مذاكرات براي همگان آشكار است، توپ تصميم گيري درباره توافق را به اصطلاح به زمين ايران انداخت.باراك اوباما در كنفرانس خبري پس از نشست سران هفت كشور صنعتي جهان گفت كه ايران بايد فرصت حل بحران پرونده هسته‌اي خود را غنيمت بشمارد.وي اظهار داشت: فراتر از اروپا، ما درباره مذاكرات در خصوص برنامه هسته اي ايران گفت وگو كرديم. ما همچنان متحد هستيم تا به سمت مراحل نهايي گفت وگوها برسيم. ايران فرصتي تاريخي براي رفع نگراني هاي جامعه بين‌المللي درباره برنامه هسته اي خود دارد و ما اتفاق نظر داريم كه ايران نياز دارد از اين فرصت استفاده كند.


اما بدعهدي آمريكايي ها تمامي ندارد تا جايي كه  «ريك پري»  فرماندار سابق ايالت تگزاس و نامزد جمهوريخواه انتخابات 2016 اعلام كرد: «اگر من به عنوان رئيس‌جمهور آمريكا انتخاب شوم، اولين كاري كه من پس از رسيدن به دفتر كار و جلسه رياست جمهوري خواهم كرد، پاره كردن (متن) توافقنامه هسته اي با ايران خواهد بود.»

 

احتمال تمديد مذاكرات


از وين نيز گزارش مي رسد كه تيم‌هاي كارشناسي ايران و اروپا طي روزهاي گذشته مذاكرات را براي دستيابي به توافق هسته‌اي «برنامه جامع اقدام مشترك» ادامه دادند.


كارشناسان در روز شنبه گذشته تا ديروقت در جلسات مذاكراتي حضور داشتند.


روزهاي يكشنبه و دوشنبه صرف بررسي‌ها و مشورت‌هاي داخلي شد و سه شنبه، نشست مذاكراتي با كارشناسان طرف مقابل با هدف پرداختن به متن در ارتباط با موضوع «تحريم‌ها» آغاز شد.


رياست هيات كارشناسي كشورمان با حميد بعيدي نژاد است. همچنين، امروز(چهارشنبه) عراقچي و روانچي نيز مجددا به وين باز مي‌گردند تا جلسات در سطوح معاونين نيز دنبال شود.


در همين رابطه، روزنامه آمريكايي «واشنگتن‌پست» گزارش كرد كه  امكان تمديد مذاكرات بعد از مهلت 30 ژوئن وجود دارد. 


در اين گزارش آمده است؛  در صورتيكه مذاكرات بعد از مهلت 30 ژوئن تمديد شود، كنگره آمريكا احتمالاً با يك گزينه روبرو است و آن اين است: «آيا به رئيس‌جمهور آمريكا اجازه دهد به صورت نامحدود با ايران مذاكره كند يا خير؟»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها