کد خبر: ۳۲۳۵۹۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۰۹ تير ۱۳۹۴
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با ارائه آماری از میزان واردات در سال‌‌های ۸۹ و ۹۰، بار دیگر سخنان هفته گذشته سخنگوی دولت درباره واردات ۷۲۰ میلیارد دلاری رد کرد تا ابهامات در این زمینه بیشتر از گذشته شود
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم، " واردات ۷۲۰ میلیارد دلاری " عبارتی است که در  شصت و چند روز اخیر پیوند عمیقی با سخنرانی ها و اظهارنظرهای مقامات دولت یازدهم برقرار کرده است.

دولتمردان تدبیر و امید طی ماههای اخیر با اظهارنظرهای مختلف مدعی شدند، طی هشت سال فعالیت دولت قبل ۷۲۰ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کشور صرف واردات شده است.

اما در جدیدترین اظهار نظر این بار مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور شامگاه یکشنبه در همایشی با عنوان پاسداشت حماسه حضور که به مناسبت دومین سالگرد استقرار دولت یازدهم در قوه مجریه برگزارشده بود، عدد جدیدی را از میزان واردات دولت قبل ارائه داد که اظهارات هفته گذشته سخنگوی دولت را در این زمینه نقض می کند!

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه سال ۸۹ رکورد واردات تاریخ کشور شکسته شد و واردات کشور به ۹۵ میلیارد دلار رسید، عنوان کرد: سال ۹۰ واردات کشور به ۹۳ میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت هفته گذشته اعلام کرده بود که سال ۸۹ ، ۶۴ میلبارد و ۴۵۰ میلیون و سال ۹۰، ۶۱ میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار واردات انجام گرفته است.

بنابراین مسعود نیلی نهمین مرجعی است که طی دو ماه اخیر آمار متفاوتی را در خصوص میزان واردات در دولت قبل اعلام می کند. نکته جالب توجه اینجاست که هر کدام از ۹ منبعی که در خصوص میزان واردات در دولت قبل اظهار نظر کرده اند، اعدادی متفاوت با یکدیگر، را اعلام کرده بودند.

تشریح چند باره میزان واردات در دولت قبلی درسخنرانی های دولتمردان تدبیر و امید در شرایطی رخ می دهد که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده بود، که آنها علاقه ای به روایت گذشته ندارند و قصد ندارند، در خصوص عملکرد دولت قبل صحبت کنند.

اما به نظر می رسد که دولت یازدهم در توجیه ضعف عملکرد خود در حوزه اقتصاد، در ۲۳ ماه اخیر همچنان اصرار جدی دارد که با مرور آمارهای مختلف اقتصادی در دولت قبل از جمله آمار وارداتٰ عملکرد خود را تطهیر کند.

گفتنی است صبح امروز هم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس بار دیگر با تاکید بر آمار واردات ۷۰۰ میلیارد دلاری در دولت قبل شبهات جدیدی را در خصوص آمار اقتصادی در دولت قبل مطرح کرد و گفت: بین سال‌های ۸۴ تا ۹۲ درآمدهای ارزی کشور به ۹۵۰ میلیارد دلار رسید و این در حالی بود که در زمان تبدیل حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی، موجودی این حساب صفر بود در حالی که باید بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار موجودی حساب ذخیره می‌داشتیم.

وی با طرح این سؤال که پس ۹۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور چه شد اظهار داشت: ما معتقدیم ۷۰۰ میلیارد دلار صرف واردات شده است که این مسئله بهترین دفاع از دولت گذشته است، اگر برخی اصرار دارند که واردات در آن زمان کم بوده است پس مسئولان وقت باید پاسخ دهند که بقیه منابع ارزی کجاست؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها