کد خبر: ۳۳۰۷۳۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

به گزارش پایگاه 598، فارس نوشت:

امضاي قرارداد 1919 م وثوق الدوله بين ايران و انگليس (1298 ش)

وثوق‌الدوله صدراعظم احمدشاه قاجار از نخستين روزهايي كه زمام امور را در دست گرفت، به‌طور محرمانه مذاكراتي را براي انعقاد يك قرارداد با نمايندگان دولت انگليس آغاز كرد كه اين مذاكرات، به‌صورت كاملاً سري، در حدود ۹ ماه به طول انجاميد. سرانجام در روز هجدهم مردادماه سال ۱۲۹۸ش يك روز پس از امضاي قرارداد ۱۹۱۹ درحالي‌كه شاه قاجار عازم اروپا بود، ناگهان و بدون زمينه قبلي، اعلاميه وثوق‌الدوله به ضميمه متن قرارداد در ايران منتشر شد و اعلام گرديد كه اين قرارداد مورد تصويب هيئت وزيران قرار گرفته است.
اين قرارداد شامل شش ماده و يك مقدمه و خلاصه آن عبارت بود از تعهدات انگلستان درباره احترام مطلق به استقلال و تماميت ايران، تأمين مستشاران انگليسي براي ادارات ايران و همكاري با ايران در زمينه احداث خطوط آهن و شبكه ارتباطي به‌همراه اعطاي وام از طرف انگلستان. هم‌چنين به موجب اين قرارداد، انگليس، زمام امور مالي، اقتصادي و ارتش ايران را در دست مي‏‌گرفت و ارتش متحدالشكل زير نظر فرماندهان انگليسي تشكيل مي‏شد. تعرفه گمركي نيز در ظاهر براي حفظ منافع ايران و درحقيقت به سود بريتانيا تغيير مي‏‌يافت.
با انتشار اين بيانيه، موجي از مخالفت و موافقت در كشور برخاست و وثوق‏الدوله براي آرام كردن اوضاع، به مخالفان خود، مقادير زيادي رشوه داد. هم‌چنين اين قرارداد در خارج از كشور، مورد مخالفت آمريكا و فرانسه كه منافع خود را در خطر مي‏ديدند قرار گرفت و سرانجام اين معاهده، به‌علت فشار شديد افكار عمومي، عملي نشد و پس از بركناري وثوق الدوله، لغو شد.

*درگذشت مرجع تقليد آيت ‏اللَّه العظمي "سيدمحمدهادي ميلاني" در مشهد مقدس (1354 ش)

آيت‏ اللَّه العظمي سيد محمدهادي ميلاني در سال 1274 ش (1313 ق) در نجف اشرف متولد شد. ايشان پس از گذراندن مراحل مقدماتي علوم اسلامي، از محضر فقيهان نامداري چون ميرزاي نائيني، آقا ضياء عراقي، محمدحسين غروي اصفهاني و شيخ‏الشريعه اصفهاني بهره برد و پس از دريافت درجه اجتهاد، به تدريس روي آورد.

جلسات درس ايشان در حوزه نجف، بسيار با شكوه بود و شاگردان فراواني در آن تربيت شدند. حضرات آيات: حسين وحيد خراساني، محمدتقي جعفري، سيدعباس صدر، مهدي نوقاني و كاظم مدير شانه‏چي و ده‏ها عالم فاضل، از محضر درس آيت ‏اللَّه ميلاني، استفاده كردند.

وي پس از سال‏ها اقامت در عتبات، در سال 1334 ش وارد شهر مقدس مشهد گرديد و به حوزه علميه مشهد، رونقي دوباره داد. ايشان در كنار تدريس، تاليف و نيز ارشاد مردم، از همراهي نهضت اسلامي به رهبري امام خميني(ره) غافل نبود و حضوري مؤثر داشت.

سرانجام اين فقيه جليل و مرجع عالي‏قدر در 17 مرداد سال 1354 ش مطابق با آخرين روز از ماه رجب سال 1395ق در 82 سالگي در مشهد مقدس درگذشت و در حرم مطهر رضوي به خاك سپرده شد.

*ارتحال آيت ‏اللَّه العظمي "سيدابوالقاسم خويي" زعيم بزرگ حوزه علميه نجف اشرف (1371 ش)

آيت‏ اللَّه العظمي سيدابوالقاسم خويي در سال 1278 ش (1317 ق) در شهرستان خوي به دنيا آمد. ايشان پس از تحصيل برخي مقدمات در زادگاه خود، راهي نجف اشرف گرديد و از محضر آيات عظام: شيخ الشريعه اصفهاني، ميرزاي ناييني، ضياءالدين عراقي، محمدحسين غروي اصفهاني، محمد جواد بلاغي و سيدمحمد حسين بادكوبه‏اي استفاده كرد.

در حدود 30 سالگي آيت‏ اللَّه خويي، بسياري از علماي زمان به اجتهاد ايشان گواهي دادند و از اين زمان بود كه حلقه درس خارج وي تشكيل شد و بيش از شصت سال ادامه يافت.

در طول اين مدت طولاني هزاران شاگرد در محضر پرفيض اين عالم رباني پرورش يافتند كه هر يك به عنوان مرجعي در سراسر سرزمين‏‌هاي اسلامي منتشر شده‌‏اند كه حضرات آيات: حسين وحيد خراساني، ميرزا جواد تبريزي، سيد عباس خاتم يزدي، سيد محمدحسين فضل‏اللَّه، سيد عبدالاعلي سبزواري، سيدعلي حسيني سيستاني، سيد محمد باقر صدر و محمد تقي جعفري از آن جمله‏ اند. همچنين از اين عالم رباني آثار فراواني به يادگار مانده است كه مي‏‌توان به معجم رجال و الحديث در علم رجال در 23 جلد، مصباح الفقاهه و تكمله منهاج الصادقين اشاره كرد.

آيت‏ اللَّه خويي در اواخر عمر به علت رهبري مردم در مبارزه با رژيم خونخوار بعث عراق به كوفه تبعيد شد تا اينكه سرانجام در 17 مرداد 1371 ش برابر با 8 صفر 1413 ق در 94 سالگي درگذشت. پيكر پاك اين عالم بزرگ در مراسمي خَفَقان بار و بدون حضور مردم، در مسجد الخضراء، محل تدريس ايشان در نجف اشرف، به خاك سپرده شد.

*گروگان‏گيري و شهادت ديپلمات‏هاي كشورمان در افغانستان توسط گروهك طالبان (1377 ش)

پس از درگيرهاي فراواني كه بين دولت افغانستان و گروه طالبان در مناطق گوناگون اين كشور روي داد، سرانجام كابل پايتخت اين كشور به اشغال طالبان درآمد. از اين‏رو دفتر سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل به مزار شريف منتقل شد و امور مربوط به سفارت در آن شهر ادامه يافت.

با حمله نيروهاي طالبان به سمت شمال افغانستان، شهر مزار شريف نيز به اشغال اين گروه درآمد و آنان بدون توجه به مصونيت سياسي و قوانين بين المللي، نُه ديپلمات ايراني و خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي را به شهادت رساندند.

تا يك ماه پس از اين فاجعه، گروه طالبان از اعلام خبر شهادت ايرانيان خودداري مي‏كرد تا اين كه در نوزدهم شهريور سال 77، اين خبر را اعلام نمود. اين عمل ضد انساني با محكوميت شديد جمهوري اسلامي و دولت‏ها و مجامع مختلف روبرو شد.

*روز خبرنگار

به مناسبت شهادت محمد صارمي، خبرنگار اعزامي خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در مزار شريف افغانستان توسط گروه افراطي طالبان، روز هفدهم مرداد در جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز خبرنگار نام‏گذاري شده است.

**رويدادهاي مهم اين روز در تقويم هجري ( 22 شوال 1436 )

*تولد "كسايي مروزي" شاعر معروف ايراني(341 ق)

دوران زندگي ابواسحاق كسايى مروزي، شاعر شيعي مذهب معروف ايراني، مقارن با اواخر عهد ساماني و اوايل دوره‏ي غزنوي در ايران بود. او در آغاز، شاعري مديحه سرا بود، اما پس از چندي در پي دگرگوني روحي كه موجب تحول فكري و عقيدتي او شد، زهد و عبادت پيشه كرد و تنها به مدح پيامبر اسلام وخاندان ايشان و وعظ پرداخت.

كسايي در ابداع مضامين، بيان معاني و توصيف و تشبيه، قدرت بسيار داشت. او موعظه و حكمت رادر شعر فارسي به كمال رسانيد.

*لغو قرارداد استعماري انگليس با افغانستان و اعلام استقلال افغانستان (1919م)

كشور افغانستان واقع در جنوب غربي آسيا در 27 آوريل 1747 از انگلستان مستقل شد، ولي دخالت‏‌هاي فراوان اين استعمارگر پير ادامه يافت و قراردادهاي امتيازآورِ زيادي را با افغانستان منعقد ساخت. در اوايل قرن بيستم، شيرعلي‏خان، حاكم افغانستان بر اثر اختلافاتي كه با انگليسي‏‌ها پيدا كرد، با آنان به جنگ پرداخت.

پس از پايان جنگ و بركناري وي، عبدالرحمن خان بر سر كار آمد. سرانجام امان اللَّه خان فرمان‏روايى يافت و در 8 اوت سال 1919م افغانستان را كشور پادشاهي اعلام كرد و كليه قراردادهايى را كه با انگلستان منعقد شده بود فسخ كرد.

اين عمل كه به معناي اعلام استقلال اين كشور بود، موجب خشم انگلستان و منجر به بركناري امان‏ اللَّه‏ خان. افغانستان سرزميني است در جنوب غربي آسيا با 652/255 كيلومتر مربع مساحت و حدود 23 ميليون نفر جمعيت، كه اكثراً مسلمان بوده و به دو زبان پشتو و فارسي دري صحبت مي‏‌كنند. پايتخت افغانستان كابل، و از شهرهاي مهم آن، قندهار، مزارشريف، هرات و جلال آباد قابل ذكرند.

بيش از 50 درصد مردم افغان نژاد پشتو داشته و بقيه گروه‏هاي نژادي از جمله تاجيك، ازبك و تركمن در اقليتند.

واحد پول افغانستان افغاني است. پيش‏بيني مي‌‏شود جمعيت اين كشور تا سال 2025 در حدود 45 ميليون نفر خواهد شد. نظام سياسي حاكم بر افغانستان حكومت (دولت) موقت انتقالي تحت نظارت سازمان ملل متحد است. 15 فوريه سال‏روز خروج قواي شوروي در سال 1988م از افغانستان را روز ملي اين كشور نام‏گذاري كرده‌اند. (ر.ك: 15 فوريه)

*خودكشي "نِرون" امپراتور سفاك و خون‏ ريز روم (68م) (ر.ك: 1 فوريه)

كلاديوس سزار معروف به نرون، امپراتور خون‏خوار روم باستان در ۳۱ ژانويه سال ۳۷ م به‌دنيا آمد و در كودكي به فرزندخواندگي امپراتور وقت روم پذيرفته شد.

وي اعمال وحشيانه خود را از سنين نوجواني آغاز كرد و در اين راه حتي از قتل مادر و همسر خود دريغ ننمود. نرون پس از مرگ امپراتور، كه قتل او را نيز به نرون نسبت مي‏‌دهند، در اول فوريه سال ۵۴ م در سن ۱۷ سالگي به امپراتوري روم رسيد.
وي سال‏هاي اوليه سلطنت را با راهنمايى‏‌هاي عاقلانه برخي نزديكان خود به نحوه مطلوبي گذراند اما مدتي نگذشت كه جنايت‏‌هاي فراواني در پيش گرفت و مردم بسياري را به كشتن داد.

در سيزدهم ژوئيه ۶۴م حريق بزرگي در رم به وقوع پيوست كه گفته مي‏شود به تحريك او صورت گرفت.

اين آتش‏سوزي كه قسمت عمده شهر را در كام خود فرو برد، بهانه‌‏اي به دست نرون داد تا به قتل‌عام مسيحيان دست زند. از اين‌رو دستور كشتار يك‏صد هزار مسيحي را صادر كرد كه اين فرمان با بي‏رحمي هرچه تمام‏تر اجرا شد.
از ديگر حوادث دوران حكومت نرون، قيام خونين و پرتلفات مردم عليه ستمگري‏ها و جنايات او بود كه با شكست مردم مواجه شد و به قتل‌عام بسياري از انسان‏‌ها انجاميد. هم‏چنين در زمان نرون جنگ ميان ايران و روم روي داد كه منجر به انعقاد صلح بين دو طرف شد. در نهايت بر اثر ظلم و ستم فراوان نرون به‌ويژه نسبت به مسيحيان، توطئه‏‌هايي عليه او صورت گرفت.
در آخرين شورش بزرگ عليه نرون كه توسط ارتش روم صورت پذيرفت، نرون كه پيروزي شورشيان را نزديك مي‌‏ديد، از ترس شكنجه شدن توسط مخالفان، در هشتم اوت سال ۶۸ م پس از ۱۴ سال حكومت سراسر ظلم و جنايت درحالي‌كه ۳۱ سال بيش‌تر نداشت، خودكشي كرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها