کد خبر: ۳۳۱۶۲۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
طی دو دهه اخیر تغییرات محتوایی و کیفی بسیار زیادی در بازارهای جهانی رخ داده است؛ حرکت به سوی منطقه‌ای شدن و جهانی شدن بازارها سرعت گرفته است و به موازات آن، دوره تولید محوری به انتهای حیات خود رسیده و دوره «مشتری محوری» در حال شکل‌گیری است. تولیدکنندگان صنعتی، با هدف استفاده بهینه از امکانات و جلوگیری از هدر رفتن منابعِ با ارزش، تمهیداتی اندیشیده‌اند که نتیجه آن تغییر در ساختار صنعتی است. یکی از مشخصات بارز و اصلی این تغییر ساختار، رشد و ترویج بیش از پیش صنایع کوچک و متوسط است.
 به گزارش پایگاه 598،  به نقل از نوای آبیدر، اقتصاد امروزی جهانِ صنایع کوچک و متوسط در تشکیل پیوند‌های زنجیره تأمین صنایع بزرگ و سرمایه‌بر مثل فولاد، معادن،  اتومبیل‌سازی و صنایع دریایی نقش کلیدی ایفا می‌کنند که علاوه بر حضور آنها در کنار سازمان‌های بزرگ، باعث تعادل رقابتی و ساختاری در عرصه بازار و صنعت می‌شود.

 

صنایع کوچک و متوسط به‌دلیل ویژگی‌های خاص گاهی اوقات رفتارهایی بروز می‌دهند که در سازمان‌های بزرگ کمتر می‌بینیم و شاید در نگاه اول نوعی تضاد هم به نظر برسد، اما همین رفتارها شاید بهترین دلیل برای اهمیت آنها است. نامگذاری 21 مرداد به عنوان روز «حمایت از صنایع کوچک» و جایگاه و اهمیت صنایع کوچک و متوسط در کارآفرینی ما را بر آن داشت تا پای صحبت یکی از متولیان این بخش از اقتصاد «پیمان عزتی»، جانشین مدیر عامل و سرپرست معاونت عملیات کارخانه لاستیک بارز کردستان بنشینم.

 

نوای آبیدر: تعریف شما از صنایع کوچک چیست؟

عزتی: صنایع کوچک همان‌گونه که از نامش پیداست در قیاس با صنایع بزرگ در حوزه‌های مختلف تعداد نیروی انسانی، مساحت کارگاه‌ها، درآمد، فروش و ... کوچک‌تر بود. بر این اساس در نظر گرفتن کلمه کوچک برای یک صنعت در کشور‌های مختلف تابع شرایط صنعتی و اقتصادی آن کشور می‌باشد، اما بطور کلی معیار اصلی تعداد نیروی انسانی شاغل مستقیم است که در ایران معمولاً به صنایع با کمتر از 150 نفر اطلاق می‌شود.

 

نوای آبیدر: جایگاه و نقش صنایع کوچک در رشد اقتصادی چیست؟

عزتی: صنایع کوچک در فاز راه‌اندازی، بهره‌برداری و سوددهی به مراتب چابک‌تر از صنایع بزرگ می‌باشند، لذا مدیریت در آنها انعطاف بالاتری داشته و مزایای بسیاری را از نظر ارزش افزوده، نوآوری، اشتغال آفرینی و امکان توسعه نسبت به صنایع بزرگ به خود اختصاص داده است.

 

نوای آبیدر: مشکلات اصلی توسعه و گسترش صنایع کوچک در کردستان و به ویژه سنندج چیست؟

عزتی: با جهش رو به جلو صنایع به واسطه توسعه دانش صنعتی در جهان و به موازات آن رشد سریع دانش در حوزه اینترنت و به تبع آن نشر آسان منابع اطلاعاتی همواره شاهد پیشرفت سریع تکنولوژی هستیم، اما متأسفانه در این جهش‌های مهم کشور ما به دلیل شرایط حاکم بر منطقه به طور اعم و سهم ناچیز استان کردستان به صورت اخص در صنعت داخلی کشور این حرکت چندان شایان توجه نبوده است.

 

نوای آبیدر: این به چه معناست؟

عزتی: آنچه که مسلم است بسترهای لازم برای انجام کارهای صنعتی و راه‌اندازی صنایع کوچک و بزرگ در استان وجود ندارد. اولین بستر، فرهنگ کار صنعتی در بین نیروهای انسانی جویای کار و یا شاغل به کار است که در استان کردستان بسیار فقیر است. متأسفانه این فرهنگ کار صنعتی در مقیاس ملی و بین‌المللی در برخی مدیران استان نیز مشاهده نمی شود.

 

 بستر دوم توسعه صنعتی، وجود راه های ارتباطی زمینی و هوایی مناسب است که استان کردستان از نظر برخورداری از راه های استاندارد مناسب زمینی، بزرگراه ها، کیفیت جاده ها، نبود فرودگاه بین‌المللی با پروازهای متنوع و هواپیماهای با کیفیت و عدم وجود راه‌آهن، در فقر مطلق به سر می‌برد. پر واضح است وجود این مقوله راه را برای نقل و انتقالات افراد و سرمایه ها راحت‌تر و تسریع ساخته که در نهایت بر روی قیمت تمام شده محصولات و خدمات اثر کاهشی خواهد داشت.

 

بستر سوم، ارتباط صنعت و دانشگاه است که متأسفانه هیچ نوع اشتیاقی ما بین این دو تاکنون دیده نشده است و برنامه‌ای هم جز شعار در دست نمی‌باشد.

 

نوای آبیدر: میزان مشارکت و حمایت دولت از صنایع کوچک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عزتی: قاعدتاً در شرایط اقتصادی خاص کنونی تخصیص و تقسیم اعتبارات در کشور پهناور ایران ساده نیست و این اولویت‌هاست که اعتبارات را جابجا می کنند. برای جذب اعتبارات در این رقابت این وظیفه مدیران صنعتی استان و نمایندگان مردم شریف و مجلس شورای اسلامی است که حمایت‌های دولتی را به سمت صنایع کوچک و بزرگ چه در فاز راه‌اندازی و چه در فاز بهره‌برداری جلب کنند.


در بدنه دولت از 21 مرداد 1343 به منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به صنعت با نام نواحی صنعتی سازمانی در نظر گرفته شده است، هم اکنون پس از پنجاه سال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به طور خاص در صنایع کوچک خدمت رسانی می‌کنند و نظر به اهمیت این سالگرد به دستور رئیس جمهور روز 21 مرداد به نام روز حمایت از صنایع کوچک در تقویم رسمی کشور اعلام عمومی شد که این مسئله بیش از پیش نشانگر توجه دولت بر صنعت می باشد.

 

نوای آبیدر: در بحث تخصیص یارانه بخش صنعت، وضعیت به چه نحو است؟

عزتی: همانطور هم که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم پیشتر عنوان کرده بودند سهم صنایع در سال 1394 از یارانه‌ها 143 میلیارد تومان طی سه ماه نخست امسال بوده است. که بنا بر گفته های «یزدانی»، معاون وزیر صنعت مبنی بر اینکه اعتباری از درآمد هدفمندی یارانه ها به وزارت تخصیص یافته که واحدهای صنعتی منتخب روز صنعت و معدن می‌توانند این مبلغ را در ادامه راه از صندوق توسعه ملی دریافت کنند، بسیاری از این واحدها پس از گذر از گلوگاه وزارت‌خانه و معرفی به بانک‌ها می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

 

نوای آبیدر: پیشنهادات شما در راستای ارتقای وضعیت و جایگاه صنایع کوچک در استان چیست؟

پاسخ این سؤال را می‌توان در جمع بندی و خلاصه سؤالات قبلی نتیجه‌گیری کرد، اما باز تأکید می‌کنم که فرهنگ کار صنعتی، اصلاح راه‌های زمینی و هوایی، ارتباط صحیح دانشگاه و صنعت، مشاوره با نخبگان صنعتی، دانشگاهی و اقتصادی استان، جلب سرمایه گذارانی که بی‌هدف در بخش مسکن سرمایه گذاری می‌کنند، ایجاد نگرش صنعتی به جای نگاه صرفاً عمرانی در نمایندگان مجلس و نمایندگان شوراها، توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و در نهایت حمایت از سرمایه‌های خصوصی مخاطره‌پذیر و هدفمند کردن آن، از جمله اقداماتی که می‌توانند موجبات پیشرفت و رونق صنعت استان را به ارمغان آورند.

 

نوای آبیدر: کارخانه لاستیک بارز کردستان از نظر دسته بندی جزو کدام یک از صنایع قرار می‌گیرد؟

کارخانه لاستیک بارز کردستان جزو طرح‌های توسعه‌ای گروه صنعتی بارز است که به عنوان تولید کننده «تایر رادیال سیمی» بر پایه دانش و تکنولوژی روز در پایان فاز2 و بهره‌برداری نهایی با ایجاد اشتغال نزدیک به یک هزار نفر به صورت مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم است. این کارخانه جزو صنایع بزرگ قلمداد می‌شود، که در سطح منطقه غرب ایران جایگاه ویژه‌ای را از نظر ایجاد اشتغال، رونق صادرات غیر نفتی کشور و استان کردستان به خود اختصاص داده است. کما اینکه وجود کارخانه لاستیک بارز کرمان به عنوان یکی از صنایع قدیمی در استان کرمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث شکوفایی همه جانبه‌ای در این استان شده است.

 

نوای آبیدر: سخن پایانی:

عزتی: امیدوارم با کار و دانش و درایت مسئولین، مدیران و سرمایه‌داران استان کردستان مشکل بیکاری جوانان را ریشه کن کنیم. چرا که تمامی انحرافات و بزهکاری‌ها ریشه در بیکاری دارند. این مهم جز با ایثار و از خود گذشتگی فراهم نمی شود، لذا باید تلاش کرد تا با حذف انحرافات و بزهکاری‌ها و جایگزینی آن با کار و تلاش و سرمایه‌های مالی و انسانی شاهد رونق روزافزون استان باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها