کد خبر: ۳۳۲۴۴۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
ولادت حضرت معصومه(س) دختر گرامی امام موسی کاظم(ع)،اولین فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پیش از کودتای آمریکایی 28 مرداد از رویداد‌های تاریخی امروز است.

به گزارش پایگاه 598، امروز 25 مرداد 1394 خورشیدی برابر با 1 ذی القعده 1436 هجری و 16 آگوست 2015 میلادی است و رویداد‌های زیر رخ داده‌اند.

*اولین فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پیش از کودتای آمریکایی 28 مرداد (1332 ش)

زمینه‌‏های کودتای 28 مرداد 1332 که از ماه‌‏ها قبل ایجاد شده بود، باعث گردید که شاه نگران حضور خود در ایران باشد و می‏‌خواست هنگام کودتا علیه دکتر مصدق در کشور نباشد.

در همین ایام توافق انگلستان و آمریکا برای ساقط کردن حکومت مصدق که قبلاً طرح ریزی شده بود به مرحله اجرا درآمد.

شاه در 22 مرداد حکم عزل مصدق و نخست وزیری سرلشکر زاهدی را صادر نمود و خود پس از صدور فرمان، به رامسر عزیمت کرد.

در ساعت 2 بامداد فرمانده گارد شاهنشاهی فرمان را به مصدق ابلاغ کرد ولی وی هنگام خروج از منزل بازداشت شد و رادیو تهران این اقدام را کودتا خواند.

دراین هنگام شاه و همسرش با یک هواپیما از طریق عراق از ایران خارج شده و به ایتالیا رفت.

روزهای 25 تا 27 مرداد، در سراسر ایران اجتماعات بزرگی تشکیل شد و از دولت لغو نظام سلطنتی درخواست شد. تمام این حوادث به نفع دکتر مصدق پیش می‏‌رفت تا اینکه طبق نقشه قبلی، اوضاع از بامداد 28 مرداد تغییر کرد و کودتا شکل گرفت.

شاه نیز پس از دریافت خبر سقوط مصدق، در 31 مرداد همان سال به ایران بازگشت.

*از طرف ناصرالملک میرزا حسن خان مستوفی الممالک به رئیس الوزرائی تعیین شد.(1292ش)

* احمدشاه مستوفی الممالک را به رئیس الوزرائی انتخاب کرد (1293ش)

*داور برای معالجه عازم اروپا شد. (1309 ش)

در غیاب وی وزارت عدلیه را بهرامی کفالت خواهد کرد. آقای میرزا عیسی خان صدیق اعظم که برای ادامه تحصیل عازم دارالفنون نیویورک بود او را در این سفر همراهی می کرد.

*شرکت سهامی قند و شکر و کبریت در تهران دائر شد. (1314 ش)

دکتر سجادی مدیر عامل و علی وکیلی عضو هیئت مدیره این شرکت هستند.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 1 ذی القعده 1436 )

*ولادت حضرت معصومه(س) دختر گرامی امام موسی کاظم(ع)(173 ق)

حضرت فاطمه‏ کبری دختر ارجمند امام موسی کاظم(ع)، ملقب به معصومه در شهر مدینه چشم به جهان گشود. مادر وی نجمه یا تکتم و خواهر امام رضا(ع) از یک مادر بود. آن حضرت از برادرش نقل روایت می‏‌کرد و فضل و کمال و علم او زبانزد خاص و عام بوده است.

این بانو به برادرش امام رضا(ع) محبت زیادی داشت و پس از اعلام ولایتعهدی

ایشان، به قصد زیارت برادر در مرو، به ایران وارد شد. چون به ساوه رسید بیمار گشت و از مسافتِ بین ساوه و قم پرسید. گفتند ده فرسخ است. دستور داد او را به قم ببرند. آن بانوی مکرّمه هفده روز در قم ماندگار شد و پس از آن جان به جان آفرین تسلیم کرد. حضرت فاطمه‏ معصومه(س) پس از حضرت زینب کبری(س)، فاضل‏ترین زن در میان معصوم زادگان است.

*انقراض فرمانروایی اسماعیلیان در ایران توسط "هلاکوخان مغول" (654 ق)

در سال 652 ق، منگوقاآن خان مغول، برادرش هلاکوخان را برای براندازی حکومت اسماعیلیان به ایران فرستاد. چون حکام نواحی مختلف با هلاکو جهت جنگ با اسماعیلیان همراه شدند، او توانست در سال 654 ق قلعه‏‌های اسماعیلیان را محاصره کند.

در آن زمان، ریاست اسماعیلیه، با رُکن الدین خُوَرشاه بود. هلاکو، او را به اطاعت خود خواند. خُوَرشاه به صوابدید خواجه نصیرالدین طوسی، فرمانبرداری از مغول را پذیرفت و برادر خود را به خدمت هلاکو فرستاد ولی در تسلیم قلعه‏‌ها تَعلُّل کرد.

سرانجام پس از یک سال، به نصیحت خواجه نصیرالدین طوسی، در ذی قعده‏ سال 654 ق از قلعه به زیرآمد و در پیش هلاکو، زمینِ خدمت ببوسید.

هلاکو، ضمن احترام به خُوَرشاه، فرمان داد تا همه‏ قلعه‌‏های اسماعیلیه که عدد آنها به صد قلعه می‏‌رسید ویران کرده، اموال و خزائن آنها را به تاراج بُردند.

به این طریق، در سال 654 ق، دولت اسماعیلیه، پس از یکصد و هفتاد و هفت سال برچیده شد. سرانجام، رُکن الدین خُوَرشاه که آخرین شاهِ اسماعیلی بود و از طرف هلاکو به نزد برادرش منگوقاآن خان فرستاده می‏‌شد، در کنار جیحون به دست همراهانِ مغولیِ خود کشته شد.

*رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 16 آگوست 2015 )

*اوج‏گیری شورش سیاهان "لس ‏آنجلس" در اعتراض به تبعیض نژادی (1965م)

هرچند سیاه پوستان امریکا، پس از ورود مهاجرانْ در امریکا حضور داشتند اما همواره مورد ظلم و ستم سفیدپوستان و نژاد پرستان قرار می‏‌گرفتند.

با این حال با توجه به مسائل سیاسی و برای بهره ‏برداری از شعارهای دموکراسی و برابری، در سال 1863م اعلامیه آزادی بردگان منتشر شد، اما نود سال بعد، در سال 1953م، تفکیک و جداسازی مدارس سیاهان و سفیدپوستان غیرقانونی اعلام شد.

ولی تمامی این مسائل در چهارچوب نوشتارها باقی ماند و در مقام عملْ بیشتر مواقع خلاف آن انجام شده است. در این میان در حالی که مقامات عالی رتبه امریکا شعار برابری و عدم تبعیض نسبت به سیاهان را سر می‏‌دادند از طرف دیگر، مقامات محلی و ایالتی، همچنان به سخت‏گیری نسبت به آنها دست می‏زدند. با گسترده‏تر شدن این اقدامات، از اوایل سال 1963م، مبارزه بزرگ حقوق مدنی به رهبری مارتین لوترکینگ رهبر سیاهان امریکا آغاز شد که با سرکوبی و بازداشت بسیاری از سیاهان مواجه شد.

این اعتراضات در اوت 1965م به اوج خود رسید تا آنجا که در لس آنجلس، چندین هزار نقطه به آتش کشیده شد و حدود 200 میلیون دلار خسارت به بار آورد.

هرچند پس از این اعتراضات، قسمتی از تبعیضات علیه سیاه‏پوستان کم شد، اما سیاست‏های تبعیض نژادانه سران امریکا در مقام عمل همچنان ادامه دارد.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها