کد خبر: ۳۳۳۸۶
زمان انتشار: ۱۹:۱۵     ۱۲ دی ۱۳۹۰
وال استریت (به انگلیسی: Wall Street) خیابان بسیار معروفی است در محلهٔ منهتن کلان‌شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکااست.خیابان وال استریت از شرق و از سرپائینی خیابان برادوی به خیابان جنوبی در تنگه رودخانه شرقی متصل می‌شود.جرج واشنگتن، اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در عمارت فدرال در خیابان وال استریت، به عنوان اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، قسم یاد کرد.

به گزارش بی باک، ساختمان بازار بورس نیویورک که بزرگ‌ترین بورس جهان از نظر میزان معاملات و حجم مالی است، در خیابان وال استریت قرار دارد.همچنین مرکز بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی ایالات متحده آمریکا و چند بورس مهم اقتصادی این کشور از جمله بازار بورس نیویورک (NYSE)، بازار بورس نزدَک (NASDAQ)، بازار بورس آمریکا (AMEX)، بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX) و میز بازرگانی نیویورک (NYBOT) در این منطقه قرار دارد.

پدیا درباره درباره علت نامگذاری این خیابان می نویسد: تعدادی معتقد هستند که نام برگرفته از کلمه آلمانی (به آلمانی: de Waal Straat) است و نظریه‌ دیگر که مورد توافق اکثریت است بیان‌می‌کند که نام این خیابان بخاطر وجود دیوار شرقی واقع شده در مرز شمالی اقامتگاه نیوآمستردام، انتخاب شده‌است.این دیوار برای محافظت از تهاجم نظامیان انگلیسی و یا بومیان آمریکایی ساخته شده‌است.

برخی از جوانان امریکایی از ۱۷ سپتامبر در خیابان وال استریت مقر بورس نیویورک تظاهراتهایی موسوم به "وال استريت را اشغال کنيد" در اعتراض به "زياده‌خواهي شرکت‌هاي بزرگ" و گسترش فساد در سطوح بالا، فقر و نابرابري اجتماعي در امريکا و همچنين نفوذ شرکت‌هاي بزرگ در سياست‌هاي اين کشور آغاز کرده اند.

در این تجمع که آرام و بدون هیچ گونه ابراز خشونتی از سوی معترضان بوده، معترضان از مردم آمریکا می‌خواهند برای اعتراض به سیاست‌های دولت آمریکا، به آن‌ها بپیوندند. معترضین در این تجمعات در پارک خصوصی «زوکوچی» در نیویورک، کمپی برای اقامت برقرار کردند که چند خیابان با بورس اوراق بهادار، واقع در ساختمان وال استریت فاصله دارد.


بنابر گزارشات، از آغاز شروع اعتراضات عليه نظام سرمايه داري امريکا ، پليس اين کشور تاکنون بيش از ۵۸۰۰ معترض حامي جنبش وال استريت را بازداشت کرده است.

به گزارش پايگاه اينترنتي موسوم به occupy-arrests.com، از زمان شروع اعتراضات عليه وال استريت در سپتامبرسال گذشته ميلادي تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱، پليس امريکا دست‌کم پنج هزار و ۷۴۸ معترض جنبش تصرف را بازداشت کرده است.

اين گزارش در حالي منتشر مي‌شود که نيروهاي پليس در نيويورک ، فقط در شنبه شب و هم‎زمان با شب سال نو ميلادي، ۶۸ معترض ديگر را در پارک زاکوتي بازداشت کرده‌اند.

نيروهاي پليس نيويورک اين افراد را درجريان اعتراضاتي که به مناسبت سال نو ميلادي دراين شهر برگزار شد، بازداشت کردند.

در همين حال تصاويرويديويي منتشر شده ازاعتراضات عليه وال استريت در شارلوت واقع کاروليناي شمالي، نشان مي‌دهد که معترضان دو پرچم امريکا را آتش مي‌زنند.

اين درحالي است که نيروهاي پليس امريکا پس از اقدام معترضان به سوزاندن پرچم امريکا در بعداظهر جمعه، چهار معترض را بازداشت کردند.

با وجود سرکوب‌ معترضان به دست نيروهاي پليس و بازداشت آنان، دامنه جنبش وال‎استريت به شهرهاي ديگر امريکا و همچنين به ديگر کشورهاي جهان از جمله استراليا، انگليس، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، ايرلند و پرتغال نيز رسيده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها