يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۴۳۴۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۹     ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
از امروز اول شهريور اعزام 64 هزار زائر ايراني به سرزمين وحي براي انجام مناسك حج تمتع آغاز مي‌شود، بعثه‌ مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت براي رفاه حال زائران حرمين شريفين توصيه‌هايي را براي رفاه بيشتر زايران و انجام هر چه بهتر اعمال حج تمتع دارند، برخي مباحث مهم را تقديم زائران عزيز مي‌كند.
به گزارش پایگاه 598، از امروز اول شهريور اعزام 64 هزار زايراني ايراني به سرزمين وحي براي انجام مناسك حج تمتع آغاز مي‌شود، بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت براي رفاه حال زائران حرمين شريفين توصيه‌هايي را براي رفاه بيشتر زايران و انجام هر چه بهتر اعمال حج تمتع دارند، برخي مباحث مهم را تقديم زايران عزيز مي‌كند.

اهم توصيه‌ها بدين شرح است.

الف: حضور زايران در فرودگاه

زائران بايد تا 4-3 ساعت پيش از ساعت پرواز در فرودگاه حاضر شوند. امسال زايران استان‌هاي تهران، البرز، قم، قزوين، لرستان و سمنان از فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) به عربستان اعزام مي‌شوند.

براي رفاه حال زائران و همراهان آنان و جلوگيري از ترافيك سنگين در مسيرهاي منتهي به فرودگاه و ظرفيت سالن حجاج فردوگاه امام بهتر است بدرقه زائران در حسينيه‌ها و مساجد صورت گيرد و بدرقه كنندگان حجاج از همراهي زائران تا فرودگاه جداً خودداري كنند.

كشف مواد مخدر به هر ميزان در مبادي خروجي كشور و فرودگاه‌ها قطعاً مانع سفر زائران مي‌شود. هيچگونه چشم پوشي دراين باره صورت نمي‌گيرد. همچنين براساس مقررات عربستان كشف مواد مخدر از زائران بازداشت‌هاي طولاني مدت و مجازات‌هاي سخت به دنبال دارد.

در فرودگاه‌ها از دريافت بار ديگران به‌دليل اينكه ممكن است اشياي ممنوعه يا مواد مخدر در آن جاسازي شده باشد جداً خودداري كنند، در صورت كشف اين موارد، فردي كه بار همراه دارد مقصر است.

اشياء قيمتي، مدارك و پول خود را در جامه‌دان‌هاي تحويلي به بار قرار ندهيد. شركت‌هاي هواپيمايي در قبال مفقود شدن آنها مسئول نخواهند بود. از حمل مايعاتي همچون سركه، آب‌ليمو، مواد شيميايي و وسايلي نظير كپسول گاز، فندك، قوطي نوشابه جداً خودداري شود.

روي ساك‌هاي خود حتي المقدور نام و شماره تلفن تماس خود را به طور خوانا بنويسيد. گذرنامه خود را در جامه‌دان‌هايي كه به قسمت بار تحويل مي‌شود نگذاريد.

افزون بر گذرنامه و بليت، لازم است كارت زرد رنگى را كه پزشك پس از تزريق واكسن مننژيت و آنفولانزا و بررسى وضعيت جسمانى و سلامتى تان به شما مى‌دهد همراه داشته باشيد.

ب: ورود به عربستان

باعنايت به قوانين و مقررات امنيتي عربستان، به هنگام ورود در فرودگاه‌هاي عربستان (جده يا مدينه‌منوره) انگشت‌نگاري و تصويربرداري از چهره مسافران امري معمول و رايج بوده و پس نسبت به اين مسئله هيچ گونه حساسيتي نشان ندهيد. همچنين پليس عربستان از ورود هرگونه دارو كه مشتقات و يا حاوي مواد مخدر و كدئين باشد، جلوگيري مي‌كند.

هنگام سوار شدن به اتوبوس در فرودگاه جده يا مدينه، شماره اتوبوس خود را به ياد داشته باشيد تا در هنگام پياده و سوار شدن، دچار مشكل نشويد. در صورت گم شدن يا بروز هرگونه تأخير، در فرودگاه به دفتر ستاد حج مستقر در فرودگاه مراجعه كنيد.

پول و اشياء قيمتى خود را در ساك قرار ندهيد و حتى الامكان آنها را به همراه داشته باشيد يا به صندوق امانات هتل بسپاريد.

زائران در مكان‌هاي شلوغ از جمله ميقات‌ها، هتل‌ها، مشاعر، خيابان‌ها و هنگام طواف مراقب باشند تا مورد سرقت قرار نگيرند. زائران هنگام تردد در خيابان‌ها حتماً از محل‌هاي خط كشي عابر پياده عبور كنند، در غير اين صورت و بروز تصادف، زائران مقصر هستند.

در طول سفر به سرزمين وحي از حضور در نزاع‌هاي خياباني، تجمعات زائران ديگر كشورها جداً خودداري كنند.

از تردد انفرادي در خيابان­ها و عزيمت به حرمين شريفين حتي­المقدور اجتناب شود.

سعي شود به همراه زايران كاروان و به صورت گروهي يا چند نفره رفت و آمد نماييد.

ج: توصيه‌هاي مهم در شهرهاى مقدسه

از توزيع هرگونه كتاب، نشريه، دعا و امثال آنها در حرمين شريفين و بيرون از هتل‌ها، نگاه غضب ناك، بحث و مشاجره با مأمورين سعودي، خواندن نماز فرادا در هنگام برگزاري نماز جماعت در حرمين شريفين در شهرهاي مدينه منوره و مكه مكرمه اجتناب شود.

از عكسبرداري و فيلمبرداري به هنگام اقامه نماز، سجده بر مهر و امثال آن، گذاشتن قرآن مجيد بر روي زمين، بريدن يا كشيدن نخ پرده كعبه و مكالمه با تلفن همراه هنگام برگزاري نماز جماعت خودداري گردد.

از برداشتن قرآن با كفش در يك دست و گذاشتن كفش روي زمين در حرمين شريفين اجتناب شود.

بوسيدن و تبرك جستن به در و ديوار و آستان مقدس حرم شريف نبوي(ص) و مرقدهاي مطهر ائمه مظلوم بقيع(ع)، گرفتن كفش به سمت مرقد مطهر پيامبر اسلام(ص) و خلفا در مسجدالنبي(ص) و اشخاص، روشن كردن شمع در حرم شريف نبوي(ص) و بقيع، از ديگر اموري است كه زايران بايد از آن اجتناب گردد.

از توزيع نذورات (حتي دادن يك شكلات به كودكان)، ورود غير مجاز به طبقات برج ساعت كه در كنار مسجدالحرام واقع شده، سيگاركشيدن در محوطه‌هاي حرمين شريفين و انداختن آب دهان در حرمين شريفين و بقيع امتناع گردد.

زايران از برداشتن پول، گوشي يا هر شيء متعلق به ديگران از روي زمين به ويژه هنگام طواف جدا خودداري كنند.

تلصيق از مواردي است كه ماموران سعودي با آن به شدت برخورد مي‌كنند، زائران مرد بايد در هنگام طواف مراقب باشند تا حتي‌المقدور بدن آنان با بانواني كه جلوي آنان قرار مي‌گيرند تماس پيدا نكند. معمولا دستگيري به اين اتهام در كنار حجرالاسود كه از شلوغي خاصي برخوردار است اتفاق مي‌افتد و اثبات اينكه شما محرم خود را براي استلام حجرالاسود همراهي ‌كرده‌ايد، امري دشوار است.

زائران محترم قبل از شركت در نمازجماعت حرمين شريفين از كسب روحاني كاروان در خصوص برخي احكام خاص نمازهاي جماعت اهل سنت اطاعات لازم را كسب كنند، به زائران محترم توصيه مي‌شود در نمازهاي ميت حرمين كه اغلب بعد از نمازهاي واجب اقامه مي‌شود شركت نمايند.

هنگام اقامه نماز يا اوقات نزديك به وقت نماز از خروج از مسجد النبي(ص)، يا مسجد الحرام جداً اجتناب شود.

د: خريد از بازار

از خريد اجناس حجيم و كالاهاى صوتى، تصويرى و برقى كه بهاى آنها معمولا در ايران ارزان‌تر است، خوددارى كنيد. سازمان حج و زيارت به زايران توصيه كرد از خريد كالاهاي حجيم و الكترونيكي در عربستان خودداري كنند.

بردن هر وسيله‌اى به داخل حرم مطهر پيامبر(ص) و مسجدالحرام ممنوع است،‌ همچنين بيرون حرم نيز جاى امنى براى گذاشتن اثاثيه نيست، رئيس سازمان حج و زيارتبه زايران توصيه كرد زمان خريد را طورى تنظيم نماييد كه پس از خريد اجناس از بازار، مستقيماً به هتل يا محلّ سكونت خود بروند. هنگام برپايى نماز جماعت، از تردد در خيابان‌ها و نشستن كنار پياده روها و فروشگاه‌ها جداً اجتناب شود و بانوان از بحث و جدل، خنديدن با صداى بلند، اصرار و چانه زدن با مردان بيگانه جداً پرهيز كنند.

هـ: پرهيز از بحث هاي بيهوده

با توجه به تبليغات گسترده وهابيت در حرمين شريفين به ويژه در اطراف بقيع و ايجاد شبهه براي زائرين، از حجاج ايراني خواست تا با ماموران و مبلغاني كه در بقيع هستند وارد بحث و مجادله نشوند.

از انداختن عريضه، برداشتن خاك، بستن نخ به پنجره‌هاي بقيع، سخن گفتن با صداي بلند، بلند خواندن زيارتنامه، گرفتن كتاب‌ها وادعيه كه از طرف مبلغان سعودي توزيع مي‌شود، جدّاً خودداري كنند تا ضمن حفظ آرامش خود، موجب تحريك مأموران سعودي نشوند.

و: توصيه‌هاي بهداشتي:

همراه داشتن داروهايي كه در ايران مصرف مي‌كنيد به ميزان 40 روز(در صورتي كه داروها از مواد مخدر تشكيل مي‌شوند با پزشك مجموعه كاروان و مدير كاروان هماهنگي شود). همراه نداشتن وسايل ضروري مانند عينك دارو و ... باعث سرگرداني شما در زمان انجام مناسك مي‌شود، حتما آنها را همراه خود ببريد.

دست‌هاي آلوده و ناخن‌هاي بلند منبع انتشار آلودگي و باعث ابتلا به انواع بيماري‌هاي واگيردار است. با استحمام و شستن و تعويض لباس، از اذيت شدن هم كارواني‌هاي خود جلوگيري كيند. پياده روي منظم تا قبل از اعزام به سرزمين وحي.

در پايان نيز مطالعه كتاب‌هاي سودمند و كاربردي در باره حج پيشنهاد مي‌شود. پايگاه بعثه رهبري به نشانيwww.hajj.irدر اين زمينه اقدام به توليد نرم‌افزار موبايلي كتاب­خوان حج كرده است.

قرآني كه از طرف بعثه مقام معظم رهبري به زائران اهدا مي‌شود، به همراه داشته باشيد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها