کد خبر: ۳۳۷۴۵۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
«برای همه روشن بود که حمله اسرائیل نمی تواند برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد اما نتانیاهو و ایهود باراک استدلال می کردند که می توانند پای آمریکا را به این جنگ بکشانند ...».
به گزارش پایگاه 598، روزنامه صهیونیستی هاآرتص (haaretz) در گزارشی زیر عنوان "شکست بزرگ نتانیاهو در برابر ایران" به بررسی ناکامی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس برای کارشکنی در پیشرفت های هسته ای ایران پرداخته است.

 

 

هاآرتص تصریح کرده که نقشه نتانیاهو و همفکرانش، کشاندن پای آمریکا به یک رویارویی نظامی خطرناک با ایران بوده اما در این کار شکست خورده اند. پس از این شکست، نتانیاهو به تلاش تمام عیار برای ناکام گذاشتن توافق هسته ای می پردازد که این رویکرد نیز نتیجه ای دربر نداشته است.

 

 

خلاصه ای از نوشتار هاآرتص درپی می آید:

 

 

از ابتدا تنها دو گزینه واقعی برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران وجود داشته است: حمله گسترده آمریکا یا توافقی با ایرانی ها به همراه دادن امتیازاتی به آنان.

 

 

هر گزینه دیگری مزخرف و بی معناست. زمانی که "ایهود باراک" توضیح داد، چگونه "یوال اشتاینیتز" وزیر امور راهبردی وقت اسرائیل درباره حمله به ایران تغییر عقیده داده و منصرف شده است و "بنی گانتز" رئیس وقت ستاد کل ارتش اسرائیل با چنین حمله ای مخالفت کرده و "گابی اشکنازی" گفته، ارتش برای حمله به ایران آماده نیست، وی فراموش کرد که یکی از جزئیات مهم را توضیح دهد: حمله خودسرانه اسرائیل به ایران از ابتدا براساس یک ریسک وحشتناک بنا می شد و آن هم کشیدن پای آمریکا به جنگ بود.

 

 

برای همه روشن بود که حمله اسرائیل نمی تواند برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد اما نتانیاهو و ایهود باراک استدلال می کردند که می توانند پای آمریکا را به این جنگ بکشانند.

 

 

با این حال، دیگر مقامات اسرائیلی قبول نکردند که بخشی از این نقشه باشند. آن ها می دانستند که اظهارات عمومی اوباما مبنی براینکه اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، با یک خط قرمز پنهان همراه است: "جرات حمله به ایران را به خود ندهید". مقامات ارشد آمریکایی بارها این حرف را به همتایان اسرائیلی خود زده اند.

 

 

در این میان، "مئیر داگان" رئیس سابق موساد به گزینه سومی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران اعتقاد دارد که همان استفاده از "عملیات مخفیانه خرابکارانه" جهت به تاخیر انداختن پیشرفت های هسته ای این کشور است. داگان از نتانیاهو انتقاد کره و می گوید وی با طرح اشتباه برنامه هسته ای ایران و تلاش برای تبدیل آن به بحرانی جهانی، آمریکایی ها را مجبور به توافق هسته ای با تهران کرد.

 

 

نکته اصلی این است که وقتی آمریکا یک نفع مهم را برای خود تشخیص دهد هیچ چیز نمی تواند جلوی تصمیم آن را بگیرد؛ نه پول جمهوری خواهان، نه آیپک و نه حتی سخنرانی های نتانیاهو.

 

 

اوباما در اعزام یکی از مشاوران خود برای آغاز مذاکرات پنهانی با ایران تردید نکرد. این مذاکرات پنهانی به توافق اولیه انجامید و در نهایت توافق نهایی به دست آمد. توافق نهایی نیز علیرغم مخالفت های نتانیاهو به تصویب کنگره خواهد رسید.

 

 

 

 


منبع : جام نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها