کد خبر: ۳۳۸۶۴۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
«نظامیان اماراتی و1500 نظامی اعزام شده از دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به یمن، از مهارت جنگی و میدانی لازم برای جنگ یمن بویژه عدن برخوردار نیستند. مسؤولان نظامی ارتش امارات بدون مشورت این افراد را به یمن اعزام کردند که نتیجه کشته شدن شمار زیادی از آنها در عدن شد».
به گزارش پایگاه 598، شکست نوچه‌های اماراتی آل‌سعود در یمن چنان مفتضحانه بود که حتی پروپاگاندای چندین ماهه کشوری نصف و نیمه شامل 7 شیخ‌نشین ابوظبی، دوبی، شارجه، راس‌الخیمه، عجمان، ام‌القوین و فجیره نیز نتوانست ابعاد آن را مخفی کند. درست یک هفته پس از آنکه شبکه‌های اماراتی به طور هماهنگ فتیله تبلیغات حکومتی برای تجاوز و جنایت در یمن را تحت عنوان «جهاد برای صلح» بالا کشیدند حالا نجواها درباره عقب‌نشینی خفت‌بار ارتش مینیاتوری مزدورمحور امارات تبدیل به فریادهایی رسا شده ‌است.

 در مشهور‌ترین نماهنگ تبلیغاتی دولت امارات درباره تجاوز به یمن که مملو از مثبت‌نمایی چهره‌هایی کریه مثل سلمان پادشاه سعودی و پسرش محمد، وزیر جنگ عربستان است، بارها این ترجیع‌بند تکرار می‌شود که ما «جهاد را بدون رسیدن به پیروزی ترک نمی‌کنیم». اینک نشانه آشکار دروغ‌نمایی شیوخ اماراتی درباره جهادگری‌شان این است که آنها خیلی زودتر از تصور در حال فرار از یمن هستند.  یک پایگاه خبری اماراتی روز پنجشنبه از تصمیم حکومت ابوظبی (پایتخت امارات) به انصراف از تجاوز به یمن و عقب‌نشینی نظامیان این شیخ‌نشین از یمن و بازگشت آنها به کشور خود خبر داد.  به گزارش UAE71 که در میان عرب‌زبانان به امارات 71 مشهور شده، به دلیل درخواست‌های مکرر مردم امارات درباره انصراف از تجاوز به یمن پس از جمعه سیاه و کشته شدن 48 نظامی اماراتی، از این هفته هیچ نظامی دیگری به یمن اعزام نمی‌شود.  «دولت امارات پس از جمعه سیاه (4 سپتامبر) و کشته شدن ده‌ها نظامی خود در حمله نیروهای مقاومت مردمی یمن، تحت فشار شدید مردم مجبور به تجدید نظر در اعزام نظامیان خود به یمن شد».

به گفته این سایت، درخواست‌های رو به افزایش مردم امارات، تصمیم‌گیرندگان را وادار به درک حقیقت عبرت گرفتن از جمعه سیاه کرد:«کشته شدن 48 اماراتی حادثه‌ای قابل چشم‌پوشی نیست و نمی‌شود خشم مردم امارات بویژه خانواده قربانیان درباره این مساله را نادیده گرفت. به همین دلیل تصمیم‌گیرندگان سیاسی کشور مطمئن شدند مداخله زمینی نظامی، راه مناسبی برای کمک به یمن نیست». بدین ترتیب این رسانه نزدیک به حکومت ابوظبی از آغاز روند عقب‌نشینی بی‌سر و صدای نیروهای نظامی امارات از یمن پرده برمی‌دارد. به گزارش پایگاه خبری امارات 71، هفته پیش هزاران تن از شهروندان اماراتی با برپایی تظاهرات اقدام دولت این کشور در اعزام فرزندان آنها برای تجاوز به یمن را محکوم کرده و از سران این کشور خواستند فرزندان آنها را به وطن بازگردانند. معترضان با حمله شدید به مقام‌های کشورشان اعزام نظامیان اماراتی به یمن را محکوم و روز کشته شدن 45 نظامی در یمن را «جمعه سیاه» نامیده بودند.

  همچنین روری دوناجی، خبرنگار پایگاه خبری میدل‌ایست‌ به نقل از منابع اماراتی گفت: «نظامیان اماراتی و1500 نظامی اعزام شده از دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به یمن، از مهارت جنگی و میدانی لازم برای جنگ یمن بویژه عدن برخوردار نیستند. مسؤولان نظامی ارتش امارات بدون مشورت این افراد را به یمن اعزام کردند که نتیجه کشته شدن شمار زیادی از آنها در عدن شد».

در حمله هفته گذشته ارتش یمن به پایگاه نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان در صافر، شمار زیادی از نیروهای ائتلاف کشته شدند و تعدادی از خودروهای زرهی و بالگردهای آپاچی آنها منهدم شد. منابع دیپلماتیک غربی نیز هفته پیش تایید کرده بودند در حمله موشکی هفته گذشته نیروهای ارتش یمن به پایگاه و انبار مهمات نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان در استان مأرب در مرکز یمن، 300 تن از نظامیان ائتلاف کشته شده‌اند که در میان آنها نظامیان عربستانی و اماراتی و مزدوران یمنی به چشم می‌خورند.  همچنین پس از انفجار این پایگاه، شماری از نظامیان اماراتی مستقر در این پایگاه، فرار کردند که به اسارت عناصر القاعده درآمدند. القاعده تاکنون برای آزادی این اسیران، درخواستی از کشور امارات نکرده است. هرچند به گفته این منابع، بعید نیست القاعده از امارات و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، مبالغی وجه نقد یا آزادی عناصر خود را که در این کشورها زندانی هستند، درخواست کند.

چرا کویت به یمن نیرو نفرستاد؟
کویت به دلیل خودداری از اعزام نیرو به یمن به منظور کمک به نیروهای متجاوز بشدت مورد انتقاد فعالان وابسته به آل‌سعود در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، کویت و عمان تنها اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس هستند که نیروهای زمینی خود را برای شرکت در جنگ تحمیلی به یمن به رهبری عربستان اعزام نکرده‌اند و دولت کویت به همین دلیل با فشارهای فراوان سعودی‌ها روبه‌رو شده است. در همین حال منابع کویتی اعلام کرده‌اند که دولت کویت نمی‌خواهد یکی از طرف‌های جنگ زمینی در یمن باشد زیرا در جریان جنگ عراق و ایران نیروهای کویتی تحت‌ فشار عربستان در کنار عراقی‌ها جنگیده و پس از آن بهای سنگینی را پرداخت کردند. همچنین بیش از ۳۵ درصد از شهروندان کویتی شیعه هستند و مسؤولان کویتی بیم دارند که در صورت ورود به جنگ علیه یمن با ناآرامی‌های طایفه‌ای در کشور روبه‌رو شوند.

 اما فشارهای ریاض به کویت درباره خودداری از اعزام نیرو به یمن در حالی است که از رهبران مغربی، اردنی یا عمانی  نیز هیچ اظهارنظری درباره اعزام سرباز به یمن در پاسخ به درخواست عربستان شنیده نشده است اما از آنجا که این دولت‌ها استقلال قابل توجهی در مقایسه با شیخ‌نشین‌ها دارند، سعودی‌ها به لحاظ سیاسی بر آنها نفوذ چندانی ندارند. از طرف دیگر مصر تاکنون ۸۰۰ سرباز مجهز به تانک و زره‌پوش و نفربر را عازم یمن کرده است که البته دلیل همراهی مصر با ائتلاف سعودی در تجاوز به یمن بیشتر مسائلی راهبردی مثل نگرانی از تاثیر ناامنی یمن بر رفت و آمد در کانال‌های دو‌گانه سوئز است. قطر نیز از اعزام یک هزار سرباز خود به یمن خبر داد و برخی خبرها نیز حاکی از این است که سودان درصدد اعزام ۶ هزار سرباز به یمن است.

منبع:وطن امروز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها