کد خبر: ۳۳۹۳۵۳
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
سیاست جدید وزارت نفت در قبال عربستان /
به گزارش پایگاه 598، عربستان با اینکه سخت در پی رقابت با ایران در فروش نفت خود است، هنوز جدیت ایران را برای رقابت با خود به منظور حفظ سهم بازار درنیافته است. این کشور نفت‎خیز با کاهش قیمت نفت هر بار سعی دارد بیشترین سهم را در بازار از آنِ خود کند و در آخرین اقدام نیز قیمت نفت خود را در ماه اکتبر کاهش داده است. ایران نیز برای خنثی‌کردن بازی جدید این کشور، سیاست کاهش ١٠ سنتی هر بشکه نفت را در ماه اکتبر در پیش گرفته است. براساس اعلام وزارت نفت، عربستان پیش‌تر اعلام کرد قیمت‎های رسمی خود را برای ماه اکتبر تغییر می‎دهد و در‌این‌راستا، اختلاف قیمتی نفت‌خام خود را برای خریداران آسیایی کاهش و برای خریداران حوزه مدیترانه افزایش می‎دهد. به گزارش ایسنا، برخی تحلیلگران معتقدند این سیاست می‎تواند بر سیاست‎های قیمتی عراق نیز تأثیر داشته باشد. صادرات نفت عربستان‌ در ماه ژوئن ٢٠١٥ نسبت به ماه گذشته، ٦,٢ درصد رشد داشته و به هفت‌میلیون‌و ٣٦٥ هزار بشکه در روز رسیده است. کمترین میزان صادرات عربستان‌ در ١٠ سال گذشته مربوط به ماه آگوست ٢٠١٠ به میزان پنج‌میلیون‌و ٢٤٧ هزار بشکه در روز بوده و بیشترین میزان صادرات نیز مربوط به ماه نوامبر ٢٠٠٥ ، با صادراتی به میزان هفت‌میلیون‌و ٩٦٢ هزار بشکه در روز است. هم‎اکنون رقابت در بازار آسیا بسیار زیاد است و کشورهای آمریکا، آمریکای جنوبی، ونزوئلا و حتی روسیه در بازار آسیا حضور دارند؛ بنابراین، با توجه به رقابت زیاد در این بازار، منطقی به نظر می‎‌رسد که تولید‎کنندگان نفت در بازار آسیا برای گرفتن سهم خود اقدام به کاهش قیمت نفت‌شان کنند. همین دیروز قیمت نفت در بازارهای جهانی با تضعیف تقاضا کاهش یافت و بشکه‌ای ۴۷.۷۶ دلار در هر روز فروخته شد. به گزارش رویترز قیمت نفت در معاملات دیروز آسیا با تضعیف تقاضا که بر بازار تأثیر گذاشته است، کاهش یافت؛ هرچند نفت خام آمریکا به علت کاهش فعالیت‌های حفاری در آمریکا اندکی تقویت شد. قیمت نفت برنت ٣٨ سنت کاهش یافت و ٤٧.٧٦ دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز ٩ سنت کاهش یافت و ٤٤.٥٤ دلار به ازای هر بشکه معامله شد. تعداد سکوهای فعال حفاری نفتی آمریکا در هفته گذشته، ١٠ عدد کاهش یافت و به ٦٥٢ دکل رسید که این اقدام دومین هفته متوالی کاهش به شمار می‎رود. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد کاهش تولید پیوسته به متوازن‌سازی بازار در سال آینده منجر خواهد شد، این در حالی است که چندین بانک اعلام کردند چشم‌انداز آتی برای بازار همچنان نامطلوب است. حال ایران در رقابت دیرینه خود با عربستان وارد عمل شده است و به گفته سید محسن قمصری، مدیر امور بین‎الملل شرکت ملی نفت ایران، این اقدام ایران به ‌منزله کاهش قیمت نفت در هر شرایطی نیست، بلکه ایران تفاوت کیفی نفت خام خود با عربستان را همچنان حفظ می‎کند، چراکه قیمت نفت سبک ایران به طور معمول ١٠ تا ٢٠ سنت از نفت سبک عربستان گران‎تر است. برای بررسی این موضوع گفت‎وگویی کوتاه با سید محسن قمصری داشتیم. او در این گفت‎‎وگو اعلام کرده است این سیاست در نهایت می‎تواند منجر به افزایش درآمدهای نفتی دولت نیز بشود.
‌ با توجه به اینکه ایران قیمت نفت سبک خود را در ماه اکتبر در رقابت با عربستان کاهش داده است و هنوز تحریم‎ها علیه ایران ادامه دارد و مشتری‌ای به مشتری‎های قبلی افزوده نمی‎شود، این کاهش قیمت به ضرر ایران نخواهد بود؟
خیر. ما باید رقابت خود را با عربستان حفظ کنیم. زمانی که عربستان اقدام به کاهش قیمت نفت می‎کند، ایران باید با حفظ فاصله کیفی، قیمت نفت خود را کاهش دهد. وقتی قیمت در بازار تغییر می‎کند ما باید خود را با آن هماهنگ کنیم، زیرا در برنامه‎ریزی شرکت‎ها برای برداشت  نفت خام این قیمت‎ها مؤثر است و شرکت‎ها براساس قرارداد، می‎توانند تغییر در سطح برداشت داشته باشند؛ بنابراین اگر قیمت نفت عربستان از ما پایین‎تر باشد، شرکت‎ها به برداشت حداقلی اکتفا می‌کنند و مابقی سهم خود را از عربستان خریداری می‎کنند؛ ازهمین‌رو برای حفظ سهم قبلی شرکت‎ها از نفت سبک ایران، کاهش قیمت نفت ضروری است.
‌ ولی مشتری‎های ما هنوز همان مشتری‎های قبلی هستند... .
مشتری همان مشتری قبلی هم که باشد، براساس قرارداد این اختیار را دارد که در ماه‎های مختلف نوسان برداشت داشته باشد؛ بنابراین اگر قیمت مناسب نباشد، می‎تواند تعهدات برداشت خود را به حداقل قرارداد کاهش دهد؛ ازهمین‌رو قیمت‎ها باید رقابتی باشد تا مشتری‎ها حداکثر برداشت را داشته باشند.
‌ به‌هر‌حال درست است که مشتری در این روش حفظ می‎شود، اما درآمدهای دولت از نفت کاهش می‎یابد... .
این‌گونه نیست. اگر ایران ١٠ سنت قیمت خود را کاهش ندهد، ممکن است مشتری‎ها اقدام به کاهش خرید صدها هزار بشکه کنند که در‌این‌صورت درآمدهای دولت به شدت کاهش می‎یابد، درحالی‎که کاهش ١٠ سنتی، افزایش برداشت را به همراه خواهد داشت و در کل نه فقط کاهش درآمد نخواهیم داشت، بلکه افزایش درآمد نیز از این محل پیش‎بینی می‎شود. در واقع کاهش ١٠ سنتی قیمت می‎تواند منجر به افزایش ١٠هزار بشکه‎‎ای در روز شود که این به نفع ایران خواهد بود تا اینکه چنین نکنیم و به عنوان مثال به همین میزان کاهش صادرات داشته باشیم، چون قیمت را بازار تعیین می‎کند و ما نمی‎توانیم دخالتی در آن داشته باشیم. ما فقط می‎توانیم در رقابتی‌بودن با دیگر رقبا وارد عمل شویم.

‌ آیا در این مدت کشوری به مشتریان ایران افزوده شده است؟
خیر. تا تحریم‎ها برداشته نشود، مشتری‌ای بر شش مشتری اصلی ایران که شامل چین، هند، ژاپن، کره، تایوان و ترکیه است، افزوده نخواهد شد و فقط توانسته‎ایم با کشورهای دیگر وارد مذاکره شویم.
‌ آیا عربستان توانسته در مدتی که قیمت خود را کاهش داده است، برخی از مشتریان ما را به مشتریان خود بیفزاید؟
خوشبختانه عربستان نتوانسته است مشتریان ایران را از آنِ خود کند و ایران نیز سعی دارد با رقابتی‌کردن خود، بازار را همچنان حفظ کند.
‌ آیا در مذاکرات با دیگر کشورها توانسته‎ایم قراردادی را به مرحله امضا برسانیم؟
بسیاری از کشورهایی که پیش از تحریم‎ها با ایران کار می‎کردند، اکنون اظهار تمایل کرده‎اند که دوباره قراردادهای قبلی خود را به جریان بیندازند. برای این منظور نیز توافق‎هایی با کشورهای اروپایی و کشورهایی که پیش از اعمال تحریم‎ها با ایران همکاری می‎کردند، حاصل شده است؛ اما از ذکر نام آنها معذوریم؛ چراکه برای آن کشورها به علت اینکه هنوز تحریم‎ها جریان دارد، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.


منبع: شرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها