امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۳۹۹۱۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۶     ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با تأکید بر اینکه نقش معدن در توسعه اقتصادی تبیین نشده است، گفت: برای رهایی از وابستگی به نفت چاره‌ای جز توجه به معادن نداریم.
به گزارش پایگاه 598، حسین میرمحمد صادقی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور اظهار داشت: کسانی که در فلات ایران ساکن بودند جزو اولین کسانی بودند که به کشف معدن و استفاده از مواد معدنی از جمله فولاد پرداختند و استفاده از مواد معدنی در فلات ایران به 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد.

وی با بیان اینکه اکنون ایران در بحث دارا بودن ظرفیت در بخش معدن وضعیت قابل توجهی دارد، گفت: در حال حاضر ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان، 7 درصد منابع معدنی کشف شده جهان را در اختیار دارد.

میرمحمد صادقی افزود: مجموع ذخایر کشف شده به 38 میلیارد تن و تعداد مواد معدنی مختلف مورد استفاده به 68 تا 70 ماده می رسد. علی‌رغم این ظرفیت‌های بزرگ در بخش معدن، همواره صنایع معدنی بخش کوچکی از اقتصاد ایران را تشکیل داده‌اند و اکنون بخش معدن و تولیدات آن، یک درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در کنار سودهای اقتصادی بخش معدن در سراسر جهان به بحث مسئولیت‌های اجتماعی توجه نمی شود؛ در کشورهای مختلف در نقاطی که عمدتا محروم هستند و معدن وجود دارد، مردم آن منطقه از نظر بیماری و فقر و تبعات آن در وضعیت نابسامانی قرار دارند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: ما باید در کنار سودهای اقتصادی بخش معدن به جنبه‌های اجتماعی و مسئولیت‌های اجتماعی توجه کنیم. در ایران نقش معدن در توسعه اقتصادی آنطور که باید تبیین نشده است؛ در حالی که معدن تأمین کننده اولیه خوراک صنعت است و به عبارتی برای صنعت می تواند نقش بنیانی و مادر را بازی کند.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصادی ما توجه به نقش معدن در اقتصاد از اهمیت دوچندانی برخوردار است، گفت: موضوع نفت موضوعی سیاسی است و در چندسال اخیر بسیار تحت تأثیر مسائل سیاسی در سطح جهان بوده و از آنجایی که اقتصاد ما به نفت وابستگی داشته، تحت تأثیر نوسانات نفتی جهان قرار گرفته ایم.

وی افزود: برای رهایی از وابستگی به نفت چاره ای نداریم جز اینکه به صنایع معدنی قابل توجهی که در ایران وجود دارد توجه کنیم. ما از نظر دارا بودن ظرفیت‌های بخش معدن، بین 200 کشور جهان رتبه پانزدهم را داریم و می بایست به این ثروت بزرگ توجه کنیم.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه بخش معدن کمترین تأثیر را نسبت به سایر بخش های اقتصاد از آسیب‌های جهانی اقتصاد داشته است، اذعان داشت: در اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، بخش معدن نقش خاصی دارد و برای دستیابی به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی، توجه به معدن در کنار توجه به دیگر بخش های اقتصادی مهم خواهد بود.

وی افزود: بخش معدن منتظر توجه خاص از سوی دولت، مجلس و فعالان اقتصادی است و امیدواریم یافته‌های این گردهمایی مورد استفاده نهادهای تصمیم گیر کشور قرار گیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در پایان با بیان اینکه سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور یک اجلاس علمی است، تصریح کرد: بخش صنعت، بخشی مهم و کمتر مورد توجه قرار گرفته در ایران است که امیدواریم از این پس، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها