کد خبر: ۳۴۱۸۰۷
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۰۵ مهر ۱۳۹۴
رئیس‌جمهور مصر که برای شرکت در نشست سازمان ملل به نیویورک رفته،‌ در بخشی از مصاحبه مفصل خود با آسوشیتدپرس گفت که مردم مصر نمی‌توانند اخوان‌المسلمین را ببخشند.
به گزارش پایگاه 598، رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه با آسوشیتدپرس به سوالات مختلف این رسانه آمریکایی درباره تحولات داخلی و منطقه‌ای و روابط قاهره با واشنگتن پاسخ داد.

عبدالفتاح السیسی فرمانده سابق ارتش مصر که در سال 2014 با کنار زدن محمد مرسی و به دنبال آن برگزاری انتخابات، سکاندار ریاست جمهوری شده، ‌در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نظرات خود را درباره موضوعات داخلی و خارجی مطرح کرد.

رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد که کشورهای منطقه خاورمیانه برای شکست خطر رو به گسترش تروریسم باید با هم همکاری کنند.

رئیس‌جمهور مصر با تاکید بر لزوم مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه سینا در این کشور گفت که ارتش مصر برای مقابله با تروریسم باید تقویت شود.

توافق صلح با اسرائیل باید شامل همه کشورهای عربی شود

عبدالفتاح السیسی با تاکید بر لزوم حل «موضوع فلسطین» و ازسرگیری مذاکرات در این زمینه تاکید کرد تلاشها برای حل موضوع فلسطین و گسترش معاهده صلح مصر و اسرائیل باید شامل کشورهای بیشتری از کشورهای عربی بشود.

وی همچنین تاکید کرد که حل موضوع فلسطین می‌تواند «چهره منطقه را عوض کند و شرایط را به طرز شگرفی بهبود بخشد. من خوشبین هستم و می‌گویم که فرصت بزرگی در این باره وجود دارد».

السیسی با بیان آنکه خاورمیانه از نظر امنیتی در «بدترین و شکننده‌ترین وضعیت خود» قرار دارد، ‌گفت: «کافی است که به نقشه نگاه کنید و کشورهایی را که در حال آسیب و رنج بردن هستند، بیابید. شاهد افزایش شمار گروه‌های افراطی هستیم. مشکل پناهجویان هم به اروپا وجود دارد. اگر همه اینها را در ذهن داشته باشیم، می‌توانیم بفهمیم که چالش کنونی چقدر سخت و پیچیده است».

وی ادامه داد: «من نمی‌خواهم بگویم که برای آنچه باید انجام می‌دادیم، دیر شده است بلکه من می‌گویم که تلاش زیادی برای این منظور نیاز است البته تنها تلاش زیاد نیاز نیست بلکه یک فهم خوب و همکاری از سوی همه کشورها نیاز است تا نظم و ثبات به کشورهایی که اکنون در حال لغزیدن ورود به به این دور باطل چرخه شکست هستند، بازگردانده شود».

رئیس‌جمهور مصر در این مصاحبه خواستار «بهبود» روابط این کشور و آمریکا شد و البته پیوندهای قاهره و واشنگتن را «استراتژیک و باثبات» توصیف کرد. او تصریح کرد:‌ «دو سال گذشته، آزمون واقعی از قدرت و استقامت» روابط دو کشور بود.

رئیس‌جمهور مصر درباره تحولات داخلی این کشور و مقابله نهادهای دولتی این کشور با اخوان‌المسلمین گفت: «مشکل اخوان‌المسلمین مشکل بین دولت مصر و این افراد نیست. مشکل واقعی بین مردم مصر و اخوان المسلمین است».

او با بیان آنکه اخوان‌المسلمین برای مردم مصر تداعی‌کننده «خاطره و احساس خیلی بدی» افزود: «مصری‌ها قادر به بخشیدن و فراموش کردن» اخوانی‌ها نیستند.

وی با دفاع و تمجید از ارتش مصر گفت که ارتش «همیشه عامل و فاکتوری برای ثبات بوده است و باید تقویت شود چرا که با جنگ بسیار خشونت‌آمیز علیه تروریسم و افراطیگری مواجه است. افزایش توانمندی ارتش مصر یعنی توانایی آن برای ایجاد توازن استراتژیک در منطقه».

سوریه نباید تقسیم شود

السیسی درباره بحران سوریه گفت که «ما بسیار خواهان و مایل هستیم که سوریه به عنوان یک کشور و دولت باقی بماند و به کشورها و دولتهای کوچکتر تقسیم نشود».

رئیس‌جمهور مصر با هشدار درباره تجزیه سوریه تصریح کرد که این موضوع به معنای افتادن تسلیحات و تجهیزات به دستان تروریست‌ها است و اگر چنین موضوعی محقق شود،‌خطر فقط منحصر به سوریه نخواهد بود بلکه به دیگر نقاط و همسایگان آن انتقال یافته و تهدید جدی برای منطقه است و این چیزی است که ما از آن نگرانی داریم.

خبرنگار آمریکایی از رئیس‌جمهور مصر درباره راه‌حل قطعی برای مقابله با گروه‌های تروریستی و افراطی سوال کرد که السیسی جواب داد: «این دقیقا همان معمایی است که ما داریم درباره آن حرف می‌زنیم».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها