کد خبر: ۳۴۱۹۷۱
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۰۶ مهر ۱۳۹۴
نشریه فایننشال تایمز در گزارشی در مورد تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران در سوریه، نوشته است که گروه ۱+۵ احتمالا روز دوشنبه علاوه بر مسئله توافق هسته‌ای، موضوع سوریه را نیز مورد بحث قرار می‌دهد.
به گزارش پایگاه 598، نشریه فایننشال‌تایمز روز دوشنبه با انتشار گزارشی به مسئله تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه پرداخته و نوشته است که مسئله نقش ایران و نوع مشارکت تهران در راه‌حل احتمالی، یکی موضوعات مورد مناقشه است.

در این گزارش با بیان اینکه همزمان با دیدارهای نمایندگان کشورها در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، «اختلافات عمیق» در مورد نحوه حل بحران سوریه، در حال بروز است. به نوشته این نشریه، هرچند اغلب نگاه‌ها به دیدار روز دوشنبه باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه معطوف است، اما انتظار می‌رود که موضوع سوریه علاوه بر این نشست، در اغلب دیدارهای نمایندگان کشورها در حاشیه مجمع عمومی، مورد بحث قرار گیرد.

گروه موسوم به ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، که تیر ماه امسال توانست با ایران به توافق هسته‌ای برسد، حالا سوریه را در دستور کار خود می‌بیند. آنطور که فایننشال تایمز نوشته، این گروه در نشست روز دوشنبه خود در نیویورک، علاوه بر مسئله روند اجرای توافق هسته‌ای، احتمالا موضوع سوریه را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید یکی از گزینه‌های مورد بررسی، دعوت از ترکیه و عربستان سعودی برای پیوستن به یک روند تحت نظارت سازمان ملل، برای حل بحران سوریه است. اما مسئله‌ای که می‌تواند مناقشه‌برانگیز باشد، موضوع چگونگی ایفای نقش ایران در این روند است.

بنا بر این گزارش، پیش از این هم در تلاش‌های دیپلماتیک روسیه تلاش کرده تا ایران را وارد روند کند، اما این اقدام با مقاومت برخی کشورها از جمله عربستان سعودی مواجه شده است. اوت امسال وزرای خارجه روسیه، آمریکا و عربستان در دوحه به توافقی اولیه رسیدند تا هریک لیستی از معارضینی که تصور می‌کنند به اندازه کافی میانه‌رو هستند، آماده کنند.

به گفته مقامات روس، مسکو با تهیه لیستی شامل ۳۴ نام، تعهد خود را انجام داده، اما واشنگتن و ریاض به وعده خود عمل نکرده‌اند. چهار دیپلمات اروپایی به فایننشال تایمز گفته‌اند که تلاش مسکو برای دادن نقش به ایران، موجب واکنش منفی ریاض شده است.

با این حال، مقامات آمریکایی که زمانی به شدت مخالف هرگونه ایفای نقش ایران بودند، حالا می‌گویند که هیچ مخالفتی با این مسئله ندارند. با این حال، فایننشال تایمز نوشته است که موضوع ورود ایران به روند دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، برای واشنگتن اقدامی حساس است، چراکه کاخ سفید به متحدان عرب خود وعده داده بعد از توافق هسته‌ای، از گسترش نفوذ ایران جلوگیری کند.

به همین جهت مقامات آمریکایی می‌گویند بعید است بار دیگر مذاکرات ایران و ۱+۵ که در آن به تهران نقشی رسمی داده می‌شود، تکرار شود، اما واشنگتن آماده است تا فرمت‌های دیپلماتیک دیگر را بپذیرد.

دو دیپلمات اروپایی می‌گویند یکی از ایده‌های مورد بررسی، ایجاد یک گروه تماس است که نمایندگان ایران با دفعاتی کمتر، به آن دعوت شوند.

از دیگر موارد مورد مناقشه، مسئله نقش بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است. هرچند کشورهای غربی مواضع خود را در این زمینه نرم‌تر کرده و می‌گویند او می‌تواند در دولت انتقالی حضور داشته باشد، اما هدف نهایی آن‌ها همچنان عبور است اسد است. یک مقام آمریکایی به فایننشال تایمز گفته است که یکی از اهداف مهم دیدار اوباما با پوتین، آزمودن این مسئله است که آیا مسکو حاضر به پذیرش کنار رفتن اسد هست یا نه.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها