کد خبر: ۳۴۲۴۱۴
زمان انتشار: ۰۸:۴۲     ۰۸ مهر ۱۳۹۴
۳۳سال پیش در چنین روزی
سرپرست دفتر خدمات حقوق بین الملل: دولت آمریکا و شرکت های آمریکایی مبلغی حدود 11 میلیارد دلار خسارت از ما مطالبه کرده اند و ما متقابلا مبلغی معادل 35 میلیارد دلار از آمریکا ادعای خسارت کرده ایم.

رخدادهای 8 مهر 1361

چکیده

  • امام خمینی: در جمهوری اسلامی، باید صادقانه تمامی اخبار و خصوصاً مسائل مربوط به جنگ و نحوه برخورد دولتهای بزرگ با ملت ایران، برای مردم بازگو شود.

 

  • به حکم دادگاه انقلاب ارتش دو تن از همدستان صادق قطب زاده که چندی قبل به اتهام توطئه براندازی نظام جمهوری اسلامی دستگیر و محاکمه شده بودند اعدام شدند .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر  : تا زمانی که در جهان ظلم و استکبار وجود دارد ، مبارزه نیز وجود خواهد داشت.

 

  • سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی ضمن ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت که اعتماد خود را به سازمان ملل از دست داده و کشور خود را از این سازمان خارج خواهد کرد !

 

  • ریگان رئیس جمهور آمریکا روز گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آمریکا حفظ و بقای اسرائیل را تعهد خواهد کرد .

 

  • منوچهر محمدی معاون نخست وزیر و سرپرست دفتر خدمات حقوق بین الملل : 35 میلیارد دلار از آمریکا ادعای خسارت کرده ایم.

توصیه امام به خبرگزاری ها در مورد جنگ

گروهی از سردبیران ، مدیران ، معاونان ، مسئولان ، کارکنان و چند تن از خبرنگاران سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی که به هنگام تهیه خبر و گزارش در جبهه های نبرد حق علیه باطل مجروح شده اند دیروز به همراه کمال خرازی سرپرست این سازمان به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیدند .

در این دیدار ابتدا سرپرست سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارشی از تحولات ایجاد شده در این سازمان طی دو سال اخیر را به استحضار امام امت رسانید و در ادامه رهبر انقلاب اظهار داشتند : آنچه در خبرگزاری‌ها مهم است کیفیت آن است؛ زیرا هر کدام که به راستی و راستگویی نزدیکتر باشند، شوق انسان را به گوش دادن بیشتر می‌کنند. در جمهوری اسلامی، باید صادقانه تمامی اخبار و خصوصاً مسائل مربوط به جنگ و نحوه برخورد دولتهای بزرگ با ملت ایران، برای مردم بازگو شود.(1)

دو همدست قطب زاده اعدام شدند

به حکم دادگاه انقلاب ارتش دو تن از همدستان صادق قطب زاده که چندی قبل به اتهام توطئه براندازی نظام جمهوری اسلامی دستگیر و محاکمه شده بودند اعدام و چند تن نیز به حبس دائم و حبس های متفاوت محکوم شدند . (2)

میرحسین موسوی : تا زمانی که در جهان ظلم و استکبار هست مبارزه هم هست

عصر دیروز مسئولان ستاد های اردویی و شورای اردوگاه های مناطق 10 گانه واحد بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سراسر کشور به اتفاق حجت الاسلام سالک سرپرست واحد بسیج سپاه با میرحسین موسوی نخست وزیر دیدار و گفت و گو کردند .

در این دیدار میرحسین موسوی ضمن اشاره به نقش ارتش بیست میلیونی و بسیج در ادامه مبارزات ملت مسلمان ایران علیه قدرت های استکباری اظهار داشت : تا زمانی که در جهان ظلم و استکبار وجود دارد ، مبارزه نیز وجود خواهد داشت ، اگر ملت ما و ملت های محروم جهان بخواهند صرفا به این که با ابزار بدون در نظر داشتن اصالت انسانی به مبارزه ادامه دهند هیچ گاه موفق نخواهند شد .

وی گفت : تجربه انقلاب اسلامی و شکست هایی که انقلاب اسلامی بر امپریالیسم آمریکا وارد آورده است نشان می دهد که سلاح دیگری در میان ملت های محروم وجود دارد که با وجود آن می توان بر قدرت و سلاح های مادی بسیار قدرتمند فائق آمد . این سلاح سلاح ایمان پدید آمده در متن یک ملت می باشد و گذشت 4 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و مستقل بودن از قدرت های خارجی نشان دهنده ایمان ملت ما و باور عمیق آنان در توانایی و مقابله با توطئه های داخلی و خارجی است و بر همین اساس نظام ما اصالت را بر ایمان زاینده و خلاق استوار نموده است .

نخست وزیر در بخش دیگری از سخنان خود گفت : امروز بسیج به سلاحی دسترسی دارد که بر تمام اسلحه های فعلی و سلاح هایی که در آینده به وجود خواهد آمد برتری و غلبه داشته و خواهد داشت ، مکتب ما سپاهی گری و نظامی گری و دست به اسلحه بردن را قبل از مجهز شدن به جهات ایمانی جایز نمی داند . ایمان و اعتقاد است که جهت گیری سلاح را تعیین می کند.

وی گفت : آن چیزی که امروز دشمن را از شما به هراس وا داشته است همین ایمان و اعتقاد شما است و اگر این اعتقاد جنبه فراگیری و سازماندهی در سطح جامعه بیابد حرکت انقلاب را تسریع می نماید . (3)

تهدید قذافی به خروج از سازمان ملل

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی ضمن ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت که اعتماد خود را به سازمان ملل از دست داده و کشور خود را از این سازمان خارج خواهد کرد !

در بخشی از نامه قذافی به دبیر کل سازمان ملل آمده است : می خواهم تاکید کنم که اعتماد من به سازمان ملل متحد از بین رفته است و به عنوان یک فرد و یک مسئول انقلابی و سیاسی در این جهان معاصر ، تصمیم گرفته ام این عدم اعتمادم را به ملتم و امتم و همه مللی که چیزی به نام کرسی دائمی را جبرا در به اصطلاح شورای امنیت برای خود غصب نکرده اند ابلاغ کنم و آنان را در جریان قرار دهم و علاوه بر این از کشورم خواهم خواست که از این سازمان خارج شود و نهایت کوشش خود را به کار خواهم بست تا همه ملل کوچک متحد تشکیل شود ، حتی اگر این اقدام منجر به ایجاد بلوک های تازه ای در جهان شود که دنیا را به جای دو بلوک به سه یا چهار بلوک تقسیم نماید.(4)

ریگان : آمریکا بقای اسرائیل را تامین می کند !

ریگان رئیس جمهور آمریکا روز گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آمریکا حفظ و بقای اسرائیل را تعهد خواهد کرد . ریگان ضمن اعلام حمایت از دولت بگین گفت : ما در صدد تضعیف و سرنگونی دولت بگین نبوده و نیستیم و تمایلی نیز به این کار نداریم . وی افزود : بگین متحد ما است و ما اخلاقا در حفظ و بقای دولت وی تعهد داریم . (5)

طلب ایران از آمریکا به 35 میلیارد دلار رسید

منوچهر محمدی معاون نخست وزیر و سرپرست دفتر خدمات حقوق بین الملل کشورمان در گفت و گویی وظایف این دفتر و اقدامات انجام شده پیرامون بیانیه الجزایر و وضعیت دعاوی ایران علیه دیگر کشورها را توضیح داد .

وی در این گفت و گو اظهار داشت : 35 میلیارد دلار از آمریکا ادعای خسارت کرده ایم و بیانیه الجزایر به ما این امکان را می دهد که دعاوی ایران با آمریکا و شرکت های وابسته بدان در دیوان داوری لاهه رسیدگی شود .

وی گفت : دولت آمریکا و شرکت های آمریکایی مبلغی حدود 11 میلیارد دلار خسارت از ما مطالبه کرده اند و ما متقابلا مبلغی معادل 35 میلیارد دلار از آمریکا ادعای خسارت کرده ایم و خارج از بیانیه الجزایر هنوز موفق به کسب آمار و ارقام دقیقی از دعاوی خود نشده ایم لیکن اخیرا با سازماندهی که صورت گرفته سعی شده است که این آمار و ارقام دقیقا مشخص شود . (6)

پی نوشت:

 رک صحیفه امام ، جلد 17 ، صفحه 3 ، در صحیفه نور این دیدار  ذیل تاریخ ۴ / ۷ / ۶۱ درج شده است اما در روزنامه‌های مورخ 8 شهریور 1361 از جمله اطلاعات ، 8 مهر 1361 ، صفحه 3 تاریخ دیدار 7 مهر 1361 قید شده است .

اطلاعات ، 8 مهر 1361 ، صفحه 3

اطلاعات ، 8 مهر 1361 ، صفحه 3

اطلاعات ، 8 مهر 1361 ، صفحه 16

اطلاعات ، 8 مهر 1361 ، صفحه 16

کیهان ، 8 مهر 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها