کد خبر: ۳۴۳۱۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۰     ۱۱ مهر ۱۳۹۴
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اقتصاد مقاومتی مربوط به شرایط تحریم نیست بلکه نسخه‌ای برای شناسایی و فعال سازی ظرفیت‌های درونی کشور است.
به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم پنجشنبه9مهر در جلسه هم اندیشی با اصولگرایان استان خوزستان با اشاره به فاجعه رخ داده در منا به دلیل بی کفایتی آل سعود اظهار داشت: متأسفانه حرمت خون مسلمانان در سرزمین امن الهی توسط رژیم جنایتکار آل سعود حفظ نشد و کارگزاران این رژیم حتی آب به مصدومان حادثه ندادند تا بدن‌های نیمه جان آنها جانی دوباره تازه بگیرد و این حادثه اسفناک رخ ندهد.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 و گذر از حوادث مختلف سیاسی به ویژه دوران جنگ تحمیلی و فتنه 88 از نظر سیاسی به بلوغ رسیدیم اما متأسفانه شرایط اقتصادی کشورمان را بهبود ندادیم و امروز برای ادامه مسیر مقاومت باید شرایط اقتصاد مقاومتی را تا زمان محقق شدن دنبال کنیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در دوران انقلاب اسلامی توانستیم در خیلی از صنایع و علوم بین 10 کشور برتر جهان قرار گرفتیم اما از نظر اقتصادی دچار ضعف‌هایی هستیم و این ضعف‌ها در شرایط تحریم برای مسئولان بیش از گذشته نمایان‌تر شد.

 

وی با اشاره به محور مقاومت عنوان کرد: ایران اسلامی اراده امپراطوری بر جهان و یا منطقه ندارد اما امروز برخی از کشورهای جهان از جمله عراق، سوریه، یمن و جریان انقلابی بحرین از گفتمان انقلاب اسلامی حمایت کرده‌ و خواهان همراهی ما در این مسیر هستند؛ پس اقتصاد مقاومتی و محقق شدن آن سبب استمرار در مسیر انقلاب می‌شود.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: برخی می‌خواهند اقتصاد مقاومتی را هم سطح اقتصاد ریاضتی عنوان کنند اما این یک اشتباه است و با مقایسه شرایط اقتصادی و اهداف این اختلاف مشخص می‌شود. اقتصاد ریاضتی به معنی این است که کشور دچار تنگناهای اقتصادی شده و نمی‌تواند از این بحران خارج شود. مثلا در ایتالیا هزینه‌ها 2 برابر میزان درآمد سالیانه و در یونان میزان هزینه‌ها 4 برابر میزان در آمد است.

 

وی اظهار داشت: این درصورتی است که کشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان و پرتغال در چند دهه گذشته هیچ بحران سیاسی را تجربه نکرده‌اند و حتی ایتالیا جزو 7 کشور صنعتی بزرگ جهان به شمار می‌رود اما ایران اسلامی با 8 سال جنگ تحمیلی مواجه شده و همچنین شرق و غرب برای جلوگیری از گسترش انقلاب اسلامی شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ملت ایران تحمیل کردند. این در صورتی است که بانک‌های جهانی و اتحادیه اروپا و حتی ایالات متحده آمریکا برای خروج این کشورها از تنگنای اقتصادی کمک‌های زیادی کردند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درآمد مسئولان و کارمندان در کشورهایی که اقتصاد ریاضتی را تجربه می‌کنند تا نصف و حتی یک سوم کاهش یافته در صورتی که در کشور ایران درآمد متناسب با میزان تورم افزایش پیدا می‌کند و میزان ذخایر خارجی ایران امروز بیش از 130 میلیارد دلار است.

 

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی مربوط به شرایط تحریم نیست بلکه نسخه‌ای برای شناسایی و فعال سازی ظرفیت‌های درونی کشور است.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم بیان کرد: ذخایر نفتی و گازی ایران در جهان بی نظیر است و اگر سیاست‌های اقتصادی را دنبال کنیم باید خام فروشی نفت را کنار بگذاریم که با کنار گذاشتن آن باید ده‌ها پالایشگاه بزرگ و کوچک در کشور احداث کنیم و این یعنی کاهش امار بیکاری و افزایش درآمد با توجه به نگاه به درون کشور است.

 

وی عنوان کرد: بهترین مکان برای احداث شرکت‌های پتروشیمی صنایع جنوبی کشور هستند که البته این موضوع در سال‌های گذشته با احداث پتروشیمی‌ها در استان‌های مرکزی و شمالی رعایت نشد و هزینه‌ها را افزایش داد. احداث پتروشیمی در سواحل جنوبی سبب دسترسی آسان به آب دریا و صادرات می‌شود.

 

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بند یک اقتصاد مقاومتی تصریح می‌کند که باید از ظرفیت آحاد ملت استفاده کنیم و با کارآفرینی این ظرفیت‌ها را شکوفا کنیم اما متأسفانه چون در دانشگاه‌ها هدایت تحصیلی به درستی صورت نمی‌گیرد ما نمی‌توانیم از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به حضور 3 میلیون تبعه افغان در بازار کار کشور گفت: اگر این 3 میلیون نفر را دیپورت کنیم باز هم نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم چرا که همه ما دوست داریم پشت میز نشین باشیم و این یکی از آفات ما در حوزه اشتغال است.


منبع : راه دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها