کد خبر: ۳۴۳۵۵۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۱۳ مهر ۱۳۹۴
وزیر راه و شهرسازی باز آفرینی شهرها و یکپارچگی شهر از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را منوط بازنگری در نظام مدیریت دانست و گفت: وقتی در نگاه ما انسان به یک کالا تقلیل می یابد و در این فرآیند کالایی شدن در هر جایی انبار می شود نمی توان نام آن را توسعه شهری نامید.
به گزارش پایگاه 598، عباس آخوندی صبح ديروز (یکشنبه) در مراسمی که به مناسبت روز جهانی اسکان بشر برگزار شد اظهار کرد: هدف وزارت راه و شهرسازی از حضور در چنین مراسم هایی تلاش در جهت توسعه عمران شهری و اطلاع رسانی آن به دیگر نهاد های دولتی است.

وی افزود: دغدغه اصلی من در حوزه توسعه شهری که موضوع اصلی این کنفرانس است پردازش به بحث انسان است چرا که ما انسان را گم کرده ایم و بیشتر درگیر اعداد و ارقام و کالبد شده ایم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما باید به دنبال انسانی باشیم که به ایران حس تعلق را داشته باشد و علاقمند به جانفشانی در راه ایران باشد و تمام آنچه را که در توان دارد و موجبات آسایش خود و دیگران می شود فراهم کند.

وی ادامه داد: مدت هاست اندیشه می کنم اگر بخواهیم یک بازنگری در پارادایم های اصلی داشته باشیم آن بازنگری کجا باید انجام بگیرد آیا فقط باید در حوزه راه و شهرسازی باشد یا اینکه این مسئله کل توسعه ایران است و حتی دغدغه اصلی کشورها درجهان اول یا جهان سوم است.

آخوندی مطرح کرد: شوربختانه در ایران مباحث مهم به یک سری مسائل بی محتوا تقلیل یافته و همین امر باعث تحریف موضوعات شده است وقتی از شهروند  یاد می کنیم تلقی ما انسان ذیحقی است که حق زندگی و حق مشارکت دارد و می تواند هم مسئولیت بپذیرد و هم بخواهد.

وقتی انسان کالا می شود
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: وقتی در نگاه ما انسان به یک کالا تقلیل می یابد و در این فرآیند کالایی شدن در هر جایی انبار می شود نمی توان نام آن را توسعه مسکن و یا توسعه شهری نامید.

وی ادامه داد: اصول شهر سازی باید به گونه ای باشد که شهروند احساس آرامش، تعلق خاطر و هویت کند و در جهت کیفیت زندگی از شهر و مسکن بهره مند شود در غیر این صورت مسکن برای وی به مصابه سکونت گاه موقتی یا خوابگاه است.

آخوندی افزود: اگر در شهروندی حس تعلق به شهر وجود نداشته باشد وی مانند یک گردشگری محسوب می شود که فقط قصد بازدید از آن شهر را دارد آینده و کیفیت آن شهر برایش مهم نیست.

وی ادامه داد: مشکل اساسی در این نوع رویکردها تنزیل مفاهیم است که منافع آنی بر منافع آتی غلبه پیدا می کند و تمام منابع زندگی و زیستی برای منافع زودگذر هزینه می شود.

وزیر راه شهر سازی بیان کرد: شهر یک سازمان اجتماعی است که باید به طور موثر کار کند و خدمات اجتماعی را به گونه ای توزیع کند که شعار امسال روز جهانی اسکان بشر یعنی فضای عمومی برای همه محقق شود.

وی ادامه داد: بنابراین تمام عناصر عمومی اعم از تجاری، فرهنگی و مذهبی و غیره حس تعلق جمعی شهروندان را برانگیزد و دسترسی به آن برای همه در راس برنامه های مدیران شهری باشد.

آخوندی درادامه یادآورشد: اماکنی مانند بازار به مصابه میراث اقتصادی شهر است و یا فضای فرهنگی مجموعه ناصری در تهران میراث ملت ایران است که برای هویت بخشی به شهروندان باید از میراث شهری و بهره وری بیشتر داشت.

وی در پایان یادآور شد: گذشته از رعایت اصول مهندسی در توسعه شهرها و بررسی شهرها با شاخص های عینی باید شاخص های ذهنی نیز در برنامه مدیران شهری باشد تا کالایی شدن انسانها به عنوان چالش این روزهای توسعه شهری حل شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها