کد خبر: ۳۴۴۵۲۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۱۹ مهر ۱۳۹۴
یک روزنامه آلمانی ضمن گفت‌وگو با یکی از اتباع یمن و پرداختن به ابعاد ناآرامی‌ها در این کشور نوشت که جنگ یمن آشوبی است که غرب آن را نادیده گرفته است.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه آلمانی «تسایت» در گزارشی با عنوان «سلام صنعا، صدای من را می‌شنوی؟» از شرایط یمن به عنوان جنگی فراموش شده یاد کرده و نوشته است که اوضاع در این کشور به بدی وضعیت سوریه است، ضمن اینکه گریختن از این جنگ دشوارتر از فرار کردن از مناطق جنگی سوریه است و هیچکس به یمنی‌ها روادید نمی‌دهد.

«آندرا بون» نویسنده این گزارش اینطور ادامه می‌دهد: «من این جنگ را به طور کامل نادیده گرفته بودم چرا که خاورمیانه به اندازه کافی صحنه جنگ و ناآرامی است. من و روزنامه‌ای که برای آن کار می‌کنم به سختی گزارشی درباره یمن پیدا کردیم، چرا که یمن برای روزنامه‌نگاران خارجی منطقه‌ای ممنوع است. همچنان در این کشور برقراری تماس تلفنی و اسکایپی امکان‌پذیر است. از این رو ما تماسی تلفنی با محمود زبان شناس 45 ساله یمنی داشتیم. وی پیش از اینکه از وی سوال شود گفت: «همین الان بمباران شروع می‌شود.»

از مارس گذشته جنگنده‌های نیروی هوایی عربستان سعودی به همراه هم‌پیمانان عرب خود شهرها و روستاهای یمن را بمباران می‌کنند و از آنجا که این اقدام  علیه گروهی از معترضان که با ایران رابطه خوبی دارند، صورت می‌گیرد، این نبرد، مداخله کشورهای منطقه را به دنبال داشته و فقیر‌ترین کشور جهان عرب را به آشوب کشیده است.

من نمی‌خواهم بمیرم

بهار گذشته مخالفان از گروه‌های مردمی حوثی در شمال کشور موج بزرگی از اعتراض‌ها را علیه فساد دولت «منصور هادی» به راه انداختند. این جریان تا مرزهای جنوبی کشور ادامه یافت. همزمان حوثی‌ها  هدف حملات هوایی نیروهای هوادار هادی  قرار گرفتند و در شهر عدن و دیگر بخش های جنوبی کشور سرکوب شدند با این حال حوثی‌ها همچنان بخش بزرگی از منطقه از جمله شهر صنعا را در اختیار دارند.

محمود می‌گوید: «روزهای ما بیشتر اوقات از ساعت 5 صبح شروع می‌شود. اولین انفجار ناشی از حملات سعودی‌ها ما را بیدار می‌کند و تا ساعت 8 و 9 صبح طول می‌کشد. پس از آن من پیامکی برای دوستان و همکارانم می‌فرستم که ببینم آیا حال همه آنها خوب است یا نه. درصورتی که همه‌چیز مرتب باشد به سر کارم می‌روم. اما اینجا هیچکس نمی‌داند که فردا چه خواهد شد. معمولا بعد از ظهر و شب بمباران هم بمباران می‌شود.»

این زبان‌شناس یمنی همچنین گفت: «در روز تولد پسرم، بمبی در نزدیکی ما منفجر شد. پسرم فریاد می‌زد:‌ "من نمی‌خواهم بمیرم." و می‌خواست از خانه فرار کند. پسرم فقط 9 سال دارد و خیلی دردناک است که کسی فرزندش را در چنین شرایطی ببیند.»

نویسنده گزارش در ادامه نوشته است: «سازمان‌های وابسته به سازمان ملل شمار قربانیان را حدود 5 هزار نفر اعلام کرده‌اند و محمود می‌گوید 6 هزار نفر در یمن کشته شده‌اند و بیش از 20 هزار تن هم زخمی شده‌اند. بنابر اعلام سازمان مردم‌نهاد انگلیسی اقدام در برابر خشونت مسلحانه (AOAV) و سازمان کمک‌های اضطرارای ( OCHA)، در یمن در فاصله 9 ماه گذشته افراد بیشتری به نسبت سوریه به شیوه‌های گوناگون از جمله بمباران، حملات موشکی، مین، خمپاره و تله‌های انفجاری کشته و یا زخمی شده‌اند. بیش از 80 درصد قربانیان غیرنظامی هستند و بیشتر عامل آسیب به شهروندان حملات هوایی است. محمود درباره بمباران‌های شهر صنعا می‌گوید و با اشاره به ویرانی‌ها و کشتاری که در پی بمباران صورت گرفته است، از خانواده‌ای با 8 فرزند یاد می‌کند که هدف بمباران قرار گرفته‌اند و مدرسه پسر محمود هم در نزدیکی محل بمباران است اما خوشبختانه در روزی که بمباران رخ می‌دهد، مدرسه تعطیل بوده است.

بمباران مراسم عروسی که بیش از 130 کشته  از جمله شمار زیادی قربانی زن و کودک بر جای گذاشت فاجعه‌ای دیگر است که محمود از این وقایع به عنوان جنگی فراموش شده یاد می‌کند؛ جنگی که جهان آن را جدی تلقی نکرد.»

یمن؛ حیاط خلوت ژئواستراتژیک عربستان

در ادامه گزارش آمده است: «در واقع یمن برای عربستان مانند حیاط‌خلوتی ژئو استراتژیک است. برای ریاض ورای حوثی‌های شیعه، ایران قرار دارد. البته موضوع به این سادگی نیست چرا که گروه‌های سیاسی در سال 2011 علیه فساد دولت «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور وقت یمن تظاهرات کردند. ناآرامی‌ها در این کشور باعث شد تا صالح ناچار شود قدرت را به معاون خود یعنی هادی بدهد و به عربستان پناهنده شود. شرط این اقدام این بود که وی از مجازات مصون باشد. همه گروه‌های سیاسی مخالف دولت با این شرط موافقت نکردند.

ماجرا به همینجا ختم نشد و هادی به مرور کنترل ارتش را از دست داد و فساد گسترش یافت و حوثی‌ها آگوست گذشته تظاهرات‌های گسترده‌ای را برگزار کردند و شهر صنعا را به تصرف خود درآوردند.»

در پایان این گزارش آمده است: «خانواده سلطنتی عربستان به شدت از رویکرد ایران در برابر غرب خشمگین است و می‌خواهد در یمن موضع قدرتمندی داشته باشد و تحولاتی که از آن به عنوان رعد تعبیر می‌شود، 6 ماه است که طول کشیده است. جامعه جهانی از انتقاد از ریاض خودداری می‌کند. آمریکا از حملات نظامی در یمن حمایت می‌کند و حتی دولت آلمان هم که عربستان یکی از مهمترین مقاصد صادرات آلمانی‌هاست، در این مورد موضع‌گیری نکرده است. اما صالح به عنوان دیکتاتور پیشین یمن همچنان تلاش می کند در این شرایط بار دیگر به قدرت برسد. همه اینها بیانگر ناآرامی و آشوبی است که غرب سعی می‌کند آن را نادیده بگیرد.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها