کد خبر: ۳۴۶۰۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
یک استاد جامعه‌شناسی نتایج تکان‌دهنده تحقیقی را که درخصوص تن‌فروشی زنان صورت گرفته است، ارائه کرد.
به گزارش پایگاه 598، نشست مشکلات زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن‌فروشی در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان با حضور مینو محرز استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ژاله شادی‌طلب استاد جامعه شناسی، ناهید خداکرمی عضو هیئت علمی مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و هما داوودی حقوقدان و جرم‌شناس برگزار شد.

ژاله شادی‌طلب استاد جامعه شناسی در این نشست اظهار داشت:‌ تن‌فروشی پدیده جدیدی نیست و از دوره مادها این پدیده را شاهد بودیم که یک پدیده جهانی است اما شناخت علل رفتن به‌سوی تن‌فروشی به‌عنوان یک شغل مهم است.

وی افزود:‌در مورد تعداد زنان تن‌فروش در تهران یا کل کشور عدد و رقم دقیقی ندارم اما در سال 1386 پژوهشی را آقای سعید مدنی به‌همراه تعدادی از اساتید دیگر در شهر تهران انجام دادند که این پژوهش به‌سفارش وزارت بهداشت بود.

این استاد جامعه شناسی گفت: در این پژوهش غیر از زنان تن‌فروش راجع به مشتریان آنها نیز بررسی‌هایی صورت گرفته است. تعداد زنان تن‌فروشی که در این پژوهش با آنها صحبت شده حدود 300 نفر است که این افراد عمدتاً از خیابان‌ها انتخاب شده‌اند و این‌گونه نبوده که به‌سراغ زنان بازداشت شده یا مراجعه کننده به یک مرکز حمایتی بروند. 300 پرسشنامه در این تحقیق به‌همراه 75 مصاحبه عمیق تکمیل شد.

** 9درصد زنان نخستین بار با اجبار همسر به تن‌فروشی روی آورده‌اند

شادی‌طلب درخصوص وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان قبل از تن‌فروشی براساس پژوهش صورت گرفته عنوان کرد: 76 درصد زنان تن‌فروش سابقه فرار از منزل نداشتند. 23 درصد قبل از تن‌فروشی سابقه مصرف مواد مخدر داشتند. 12 درصد سابقه بازداشت و زندان داشتند. 7 درصد از آنها اعلام کردند که تن‌فروشی را اولین بار برای تهیه مواد آغاز کردند. 9 درصد اولین تن‌فروشی را با اجبار همسر و 18 درصد با اجبار والدین که عمدتاً پدر بود، آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از زنان تن‌فروش جوان بودند، ادامه داد:‌ 70 درصد زنان تن‌فروش کمتر از 5 سال بود که این کار را شروع کرده بودند.

** دلایل تن‌فروشی

این جامعه شناس درخصوص مهترین عوامل مؤثر بر تن‌فروشی گفت:‌ مسئولیت تأمین مخارج چند نفر مهمترین دلیل گرایش زنان به این کار بود و در رده‌های بعدی عواملی همچون سابقه بازداشت و جرم پدر، وضعیت تأهل و حضور بین دوستان تن‌فروش قرار داشتند.

وی با اشاره به وضعیت فعالیت اقتصادی زنان قبل از تن‌فروشی عنوان کرد: 22 درصد شاغل بودند و 80 درصد عنوان کردند که قبل از تن‌فروشی هیچ شغلی نداشتند، 43 درصد بیکار و 15 درصد خانه‌دار بودند.

** وضعیت اشتغال زنان قبل از تن‌فروشی

شادی‌طلب بیان کرد:‌ 22 درصد از زنانی که قبل از تن‌فروشی شاغل بودند در بخش‌های مختلفی بدین شرح مشغول به کار بودند: 8 درصد کارمند اداری، 7 درصد منشی‌گری، 4 درصد فروشنده، 7 درصد آرایشگری، 5 درصد کارگری و 2 درصد کار سیاه و غیرقانونی که عمدتاً فروش مواد مخدر بود. زنانی که قبلاً شاغل بودند شغلشان به‌گونه‌ای نبوده است که درآمد کافی را برای اداره زندگی آنها تأمین کند.

** وضعیت سنی زنان تن‌فروش

شادی‌طلب با اشاره به گروه‌های سنی زنان تن‌فروش اظهار داشت:‌ اغلب آنها از سن 20سالگی این کار را آغاز کرده بودند که بعد از 5 سال فعالیت در این کار در سن 25سالگی قرار داشتند، همچنین نخستین ازدواج دائم آنها بین سنین 15 تا 18 سال بود. 11 درصد ازدواج دائم، 42 درصد مجرد، 39 درصد مطلقه و 4 درصد بیوه بودند.

وی درخصوص سطح تحصیلات زنان تن‌فروش گفت:‌ 6 درصد بیسواد و 14 درصد مدرک بالای دیپلم داشتند که این موضوع یک هشدار جدی است.

** مشتریان زنان تن‌فروش

این جامعه‌شناس درخصوص مشتریان زنان تن‌فروش بیان کرد:‌ اکثر این زنان گفته بودند که مشتریان هوس‌باز آنها بین سنین 30 تا 50 سال هستند و نیمی از آنها متأهل هستند، 25 درصد مشتریان مجرد، اغلب دارای تحصیلات عالی و‌ 80 درصد شاغل و جزو گروه‌های پردرآمد هستند.

شادی‌طلب درخصوص روش‌های جذب مشتری توسط زنان تن‌فروش افزود:‌ روش جذب آنها در ابتدا از کنار خیابان بود اما پس از مدتی فعالیت 42 درصد از طریق روابط اجتماعی، 22 درصد کنار خیابان و 25 درصد از طریق تماس تلفنی مشتریان خود را جذب می‌کردند. بسیاری از مشتریان این زنان را به خانه می‌بردند زمانی که همسرشان خانه نبوده است.

وی ادامه داد: تعداد مشتریان این زنان در طول هفته 9 نفر بود و عمده مشتریان از شمال و مرکز شهر بودند.

این جامعه‌شناس درخصوص آلودگی زنان تن‌فروش به ایدز گفت:‌ 75 درصد این زنان درباره ایدز اطلاعاتی ندارند و 68 درصد مجردها و 75 درصد از مطلقه‌ها هرگز آزمایش ایدز نداده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۰
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
۹
۱۰
خب مثل قديمي ها عمل شود و اجازه دهد فرهنگ سرپرستي از يتيمان و ازدواج با زنان بيوه توسط افراد متوسط و متول خير به عنوان ثواب و عملي خير تلقي شود.
پاسخ
مقدم
ROMANIA
۰۸:۳۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
۹
۱۷
تن فروشی خانمها از مهاجرت امدن خانمها به شهر های بزرگ میباشد الان امار بگیرید خانمهای که تن فروشی میکنن ببینید مال کدام شهرها هستن امدن تهران
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
۲۱
۳
پس کو اون عدالت اجتماعی از نمد مالی فقط هنو هنش را بلیدم از اسلام فقط شعار دادنش را بلدیم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
اگه دله دزد ها بگذارند و بیت المال به درستی مصرف شود کسی دیگه گدایی و تن فروشی نمی کنه
مسلمان
GERMANY
۱۹:۱۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
۹
۵
عزيزان هموطن بخصوص جناب مقدم ! 1--اين موضوع درصورت صحت آمار تلنگري به مسولين جامعه است .2-همه اين زنان از شهرستان هاوروستاها نيامده اند 3-از آنجايي كه اغنيا وثروتمندان هوس باز بيشتر دنبال اين گونه كثافت كاري هستند زن ومردشان بيشتر درگير هستند 4-آمار هاي قبلي در پژوهش هاي دانشجويان در بعضي دانشگاه ها كه من از آنهامطلعم نشان ميدهد كه مرفهان بي درد (چه زن وچه مرد)به واسطه كسب مال حرام وشبه ناك ولذت بر از درامدهاي نامشروعشان بيشتر در اين منجلاب غوطه ور هستند.گرفتارند واين تيپ آدم نما ها بيشتر در شمال شهر تهران هستند .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
ضمن تا یید سخنان اقای مسلمان و قتی رفا ه او ج پیدا کرد و هدف دیگر تلا ش برای کسب معا ش رو زانه نبو د و مشا هده فر هنگ غرب که در این مرفهان تا حدی نفو ذ کرده و تقلید در انها رسو خ کرده و و مرا عات
احکام شرعی و نماز و عبا دات سر سری گرفته شده و یا اصلا رعایت نمی شو د نفس انسان تحت تا ثیر شیطان دنبال هو س ها و شهو ات زو د گذ ر دنیا رغبت بسیار پیدا خو اهد کرد که از این هو س به ان هو س و خلاصه گناه و الو دگی امر ی عا دی و رو زمره در شخص می شو د
پس به مراتب کسانی در رفاه هستند و مسائل شرعی را در خا نو اده و زند گی رعایت نمی کنند به این مسا ئل بیشتر مبتلا هستند
البته در طبقات پا یین هم ممکن است فسا د صو رت گیرد و علت اصلیشی دو ری از تکا لیف شرعی و عدم پا یبند ی به عبا دات و و ا داد گی در برابر نفس و شیطان ااست
اگر مراقبه در انسان رعایت نشو د احتمال گرفتار ی و الو دگی به گناه و جو د خو اهد داشت
متا سفانه بعضی ها به خا طر اغراض سیاسی مقطعی مو ضو ع ها رادر نظر می گیرند و مدت دو لت های محبو بشان را نا دیده گرفته و فقط به یک دو لت نگاه می کنند که چرا جا ده و اتو بان و پا لا یشگاه و مسکن سا خته و غیره اقای عزیر اشتغال پا یدار با عث جلو گیر ی از فساد خو اهد شد نه دلالی و و اردات و غیره اگر مردم حد اقل شغل و تا مین معا ش را دارا باشند و دو لت تا حد ممکن به انها کمک کند بسیار مو ثر در جلو گیر ی از خطای مردم خو اهد شد نه اینکه خو انند گی زنان و فر هنگ غرب در کشو ر رسو خ دهد و انتظار معجزه در مو رد مردم و جو انان داشته باشد
یک سو ال ایا مردم مو من و محجبه و در ست کار و زحمت کش بیشتر دچار الو دگی می شو ند یا دیگرانی که در رفا هند و لی هیچ قید و بند ی ندارند و یا رعایت نمی کنند در جا معه در خا نو اده در اجتماع و بر خو رد با دیگران و رو ابط با دیگران مسلم است خا نو اده هاییکه برای خو د و فرزندانشان قیو د و محدو یت ها مخصوصا دینی را رعایت می کنند بسیار بهتر می تو انند خو د و فر زندانشان از الو دگی گناه حفظ کنند
و انهاییکه حجاب برایشان مهم نیست و قید و. بند های لاز م را ندارند به مراتب بسیا ر بیشتر در معر ض الو دگی گناه و فساد و اقع خو اهند شد و الله اعلم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
۳
۳
زحمت کشیدید وگزارشی تهیه نمودید.کاش در ارائه آن قدری دقت می کردید.البتهممکن است از کم اطلاعی من باشد ولی از آمارها چیزی سر در نیاوردم بعضی از آمارها درصد از صد هم بیشتر بود وبعضی کمتر نمونه آن 6 درصد بیسواد 14درصد بالای دیپلم یعنی 80 درصددیگر بین بیسواد و دیپلم که در آمار لحاظ نشده و ..
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۰۲:۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
۱۰
۵
به هر حال تن فروشی شرف دارد به وطن فروشی.
در مملکتی که صدها سال است رجال سیاستمدارش با افتخار وطن فروشی می کنند و آن را نشانه عقلانیت و تدبیر می دانند چرا یک مشت زن خیابانیش تن فروشی نکنند؟
پاسخ
ایران دوست
-
۱۳:۲۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
۶
۵
فعلا مسئولان شریف و غیور وقتی از مسائل جیب شخصی خود فراغت پیدا می کنند، درگیر جاده سازی و ساخت پالایشگاه و خانه سازی و کمک به رزمندگان اسلام و البته طلا کاری گنبدها در اقصا نقاط دنیا (غیر از ایران) می شوند، خواهشمندم حواسشان را با مسایل کوچک داخلی پرت نکنید!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
جناب ایران دوست!

حالا چرا بین این همه ریخت و پاش... کمک به رزمندگان اسلام و طلاکاری گنبد اهل بیت(ع) آتیشت زده؟!!!

حرم ائمه با کمک های مملو از عشق مردم طلا شده و توسعه پیدا کرده! نه با کمک دولت!

کمک به رزمنده های اسلام هم امنیت ما رو تضمین میکنه! تو کشور همسایه جلو دشمن نایستیم باید تو خاک خودمون باهاشون بجنگیم!

حواسمون باشه چی میگیم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
۵
۴
حالا مگه تو کشورای دیگه از جمله در اروپا و آمریکا که رفاه خیلی بیشتر از اینجاس و مشکلات ندارن روسپی گری وجود نداره؟از ایرانم بیشتر وجود داره.بعضیا دنبال گره زدن مسائل سیاسی و مشکلات با هم هستن تا از توشون یه چیزی در بیارن که مد نظرشونه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
۷
۴
وقتی زن ها به کارهای منشی گری و دیگر کارها در کارخانه ها می پرداازند و مسئولین آنها با کامزد کم به آنها حقوق می دهد و در عوض مردهای جوان بی کار می مانند و نمی توانند ازدواح کنند و بعضی از زنها دچار روابط هرزگی و تن فروشی می شوند و اگر کار به زنها ندهند و اکثر مردهای جوان کار داشته باشند ، زنها برای تامین زندگانی خود تن به ازدواج می دهند و مستقل با حقوق کم نمی مانند و در نتیجه بی بند وباری و فساد در جامعه کم می شود . و جامعه سالم و با ساختار خانوادگی سالم خواهیم داشت .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
۳
۵
در جواب آغا که گفته در آمریکا رفاه بیشتره مگه تن فروشی نیست ؟ من بعنوان یک شهروند ایرانی باید بگویم که ما در کشور ایران ؟( جمهوری اسلامی ) را به یدک می کشیم ولی در آمریکا نه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴
در جواب این آغا باید گفت زنان تن فروش مسلمان نیستن و گرنه چنین کاری انجام نمیدادن..دلیل نداره هرکس مشکله مالی داشته باشه از این راه پول در بیاره. اگر کسی ذره ای ایمان داشته باشد تو مملکت کفر تو بدترین شرایط هم دست به گناه نمیزنه و ربطی به مشکلات جامعه نداره بچه جان..کسی ایمانم نداشته باشه تو رفاه کامل دست به این کارا میزنه همونجور که در شمال شهر این موارد به وفور یافت میشه اما شاید چون پولی به این شکل رد و بدل نمیشه در آمار ها به حساب نیاد.پس فکر کن و حرف بزن
عمار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴
۳
۲
به این کارشناس بگویید کمی دقت کند بیشر این عمل بخاطر مد پرستی و رفاه زدگی است وگرنه تن فروشی بین اقشار کم در آمد خیلی کم است من یک معلم هستم ومی بینم ودر این باب تحقیق کرده ام ...
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۷:۳۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۴
دقیقا همینطور شده است. در پذشته تن فروشی عمدتا به دلیل فقر بود اما الان به دلیل رفاه زدگی است.
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۴۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۴
۶
۳
مهمترین دلیل دور شدن از دین است و دیدن فیلمهای ماهواره که متاسفانه جدی گرفته نمیشود در غرب تحقیقات نشان میدهد دوری از دین داری و کانون درست خانواده مهمترین علت بی بند وباریهاست
پاسخ
یه دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴
۲
۳
!باسلام نظر شخصی بنده چیزی جز ضعف ایمان نیست
پاسخ
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
رونوشت: محضر عدل الهی
من اینقدر یاد گرفتم که با قاطعیت بگم مسئولین مقصرند.
پاسخ
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
مسلما تغیر فرهنگ یک جامعه با نفوذ توسط ابزاری مثل ماهواره و تبلیغات شبانه روزی به سستی ایمان و اعتقادات مذهبی ختم میشود و زمانی که در خانواده همگی از کوچک وبزرگ بدون خجالت به تماشای صحنه های مستحجن فیلمهای شبکه ماهواره مینشینند آنگاه فقر اقتصادی فقط بهانه این تن فروشی را تامین میکند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها