کد خبر: ۳۴۶۱۰۹
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
از آنجا كه امسال تامين امنيت حجاج به دست شركت انگليسي- صهيونيستي G4S بوده است، احتمال وقوع فاجعه منا توسط عوامل خارجي وجود دارد. G4S خدمات بازداشتگاهي و امنيتي زيادي به رژيم صهيونيستي ارائه مي‌كند.
به گزارش پایگاه 598، جعفر قنادباشي با اشاره به اينكه رژيم عربستان سعودي همكاري‌ها و همسويي‌هاي بسياري با غرب و رژيم صهيونيستي دارد و هيچگاه با كشور ما رابطه دوستانه‌اي نداشته است، اظهار كرد: «آل سعود» همواره از ديدن پيشرفت‌هاي ايران در همه عرصه‌ها به ويژه مسائل هسته‌اي، احساس سرشكستگي و ضعف مي‌كند و قدرتمندي و تاثيرگذاري ايران در منطقه موجب ناخرسندي اين رژيم شده است.

احساس عقب ماندگي عربستان با پيشرفت‌هاي ايران

قنادباشي افزود: ايران از نظر معادلات سياسي تبديل به يك كشور تاثيرگذار در منطقه شده، به ‌طوري كه نقش «آل سعود» در منطقه و جهان اسلام را بسيار كمرنگ كرده است و آنها از اين نظر احساس ورشكستگي و ضعف مي‌كنند؛ همچنين پيشرفت‎هاي علمي و روزافزون در صنايع دفاعي، هوا و فضا، پزشكي و البته هسته‌اي ايران، به احساس عقب ماندگي عربستان دامن مي‌زند.

وي ادامه داد: طبيعتاً عربستان هميشه به‌ دنبال انجام تحركاتي عليه ايران بوده و هست و كشورهاي اقماري و نزديك به خود و برادران كوچكترش را در خليج فارس تحريك مي‌كند تا برخي اقداماتي را بر ضد كشورمان انجام دهند؛ علت اينكه هر ساله در حج عمره و واجب، مشكلاتي براي زائران ايراني به وجود مي آيد، همين مسئله است.

قنادباشي در پاسخ به نفوذ عوامل خارجي در عربستان و بسترسازي آنها در بروز فاجعه منا گفت: همانطور كه مي‌دانيم احداث و ساخت پروژه‌هاي اطراف حرمين شرفين از سوي آل سعود به كمپاني‌هاي غربي سپرده شده و معماري كه بايد توسط معماران كشورهاي اسلامي انجام مي‌‌شد، به دست بيگانگان سپرده شد تا از اين طريق به مسجد الحرام وارد شوند؛ بنابراين دست غيرمسلمان‌ها براي نفوذ در داخل عربستان كاملاً باز است؛ لذا جاي هيچ تعجبي نيست كه چرا تامين امنيت حجاج نيز به دست يك شركت انگليسي- صهيونيستي به نام G4S سپرده شده است، پس در چنين شرايطي بسيار محتمل است كه حادثه منا تعمدي بوده و با برنامه‌ريزي عوامل خارجي صورت گرفته است.

وي عنوان كرد: حادثه منا واكنش‌هاي بسيار منفي از سوي كشورهاي داغديده براي حكومت عربستان در پي داشت و صلاحيت آنها را در اداره حرمين زير سوال برد؛ حتي اگر فاجعه منا عمدي نبوده باشد، حكومت عربستان به طور قطع مقصر بوده و هيچ توجيهي براي آن قابل قبول نيست و در هر دادگاه بين المللي محكوم است.

اثرات سوختگي بر روي بدن برخي حجاج

اين كارشناس مسايل آفريقا و غرب آسيا يادآور شد: تصاويري در سايت‌ها منتشر شده‌ كه نشان مي‌دهد بدن برخي حجاج جان باخته دچار سوختگي شده و سوختگي نمي‌تواند به دليل لگد مال شدن و افتادن افراد روي هم باشد، اين سوختگي بيشتر شبيه به اثرات ريخته شدن مواد شيميايي بر روي بدن‌هاست، به‌گونه‌اي كه انگار اين اجساد در معرض مواد شيميايي قرار گرفتند، همچنين بسته شدن راه‌ها در عبور و مرور حاجيان، اهمال در كمك‌رساني و درمان و رساندن مجروحين به بيمارستان‌ها؛ گمانه‌زني‌ها درخصوص عمدي بودن فاجعه منا را بيشتر مي‌كند و لازم است گروه‌هاي حقيقت ياب هرچه سريع‌تر به ابعاد اين فاجعه بپردازند تا ترديد‌ها مرتفع شود.

جنگ با ايران نتيجه‌اي جز خفت و شكست براي عربستان ندارد

وي بيان كرد: اين شبهه مطرح شده است كه واقعه منا تحريكي براي جنگ افروزي با ايران بود اما در شرايط كنوني كه عربستان درگير جنگ با يمن است، جنگ افروزي عليه ايران به نفعش نيست؛ عربستان دست در دست سرويس‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي اسرائيل دارد و عمده تصميم‌هايي كه در عربستان گرفته مي‌شود با هماهنگي آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها است و شايد اين امر در فراهم آوري زمينه بروز چنين فاجعه‌اي تاثير داشته باشد، اما نمي‌تواند تحريكي براي جنگ باشد زيرا عربستان از نظر نظامي، توانايي مقابله با ايران را ندارد و مي‌داند هرگونه جنگ با ايران نتيجه‌اي جز خفت و شكست ندارد؛ اگر عربستان يك ارتش قوي داشت در روزهاي اول جنگ با يمن كه كشوري بسيار ضعيفي است به اهداف خود مي‌رسيد.

قنادباشي، با اشاره به مشكلات داخلي عربستان بر سر جنگ با يمن و كسري بودجه 39 ميلياردي‌اش به بسيج پزشكي گفت: از آنجايي كه تصميمات در حكومت عربستان هيچگاه دروني نيست و بيشتر اين تصميمات از سوي كشورهاي ديگر به آنها ديكته مي‌شود، شايد كشورهاي ثالثي وجود داشته باشند كه بخواهند عربستان وارد جنگ با ايران شود اما با هر محاسبه‌اي كه نگاه كنيد جنگ افروزي با ايران به نفع عربستان سعودي نيست.

اولتيماتوم رهبري قابليت‌هاي سياسي و نظامي ايران را به رخ عربستان كشيد

اين كارشناس سياسي متذكر شد: از طرفي سخنان ارزشمند رهبري كه به يكباره موجب تغيير موضع عربستان شد، نشان دهنده قدرت ايران در احقاق حقوق حجاج خود است؛ اولتيماتوم رهبري عربستان را وادار كرد پي به اين واقعيت ببرد كه تنها يك هشدار رهبري لازم است تا عربستان را ناگزير به همكاري كند و اين علاوه براينكه نشان از جايگاه بسيار تاثيرگذار ايران داشت، قابليت‌هاي سياسي و نظامي ايران را به رخ عربستان كشيد.

وي با بيان اينكه پيامدهاي سوء مديريت در اداره حج، آخرين ميخ بر تابوت موقعيت عربستان در جهان اسلام و عرب بود، ادامه داد: اكنون عربستان از نظر سياسي در موقعيت بدي قرار دارد، دولتمردان اين رژيم طي سال‌هاي اخير در جنگ سوريه و عراق شركت داشتند و در تقويت داعش در منطقه نقش مهمي را بازي كردند و در مجامع بين‌المللي متهم به پشتيباني از گروه‌هاي تروريستي شده‌اند؛ در حال حاضر در كنار اتهام‌هاي قبلي، سوء مديريت در اداره حج نيز برايشان بسيار خفت بار و زيان بخش بود و به اصطلاح آخرين ميخ بر تابوت موقعيت عربستان در جهان اسلام و جهان عرب بود.

به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه تحليلي "گلوبال‌ريسرچ" كه در گزارشي به قرارداد عربستان با شركت انگليسي-صهيونيستي G4S براي تأمين امنيت مراسم حج پرداخته است و مي‌نويسد: حج سال 2013، براي فلسطينيان خاطره بسيار تلخي بود. حجاج فلسطيني با گروهي رو به رو شدند كه در كنار رژيم غاصب صهيونيستي به سركوب و حتي شكنجه آنان مي‌پردازد. انجام تمامي امور حج آن سال بر عهده شركت انگليسي تأمين‌كننده خدمات امنيتي G4S بود.

G4S از جمله شركت‌هايي است كه خدمات زيادي به رژيم صهيونيستي مي‌دهد: اولاً براي بازداشتگاه‌هاي اين رژيم تجهيزات امنيتي فراهم كرده و خدماتي را در اختيار آنها قرار مي‌دهد. برخي از اين مكان‌ها هم براي نگه‌داري از زندانيان سياسي فلسطيني در كرانه باختري و فلسطين اشغالي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دوماً با ارائه خدمات امنيتي، امنيت كسب و كار در شهرك‌ها را فراهم مي‌آورد. سوماً براي ايست‌هاي بازرسي ارتش اسرائيل در كرانه باختري تجهيزات و خدمات حفاظت را مهيا مي‌نمايد. و نهايتاً براي مراكز فرماندهي پليس در كرانه باختري نيز سيستم‌هاي امنيتي تهيه مي‌كند.

بر اساس اطلاعاتي كه از شبكه "الاخبار" به دست آمده، دولت عربستان قبلاً هم از شركت‌هاي امنيتي خصوصي جهت ارائه خدمات مرتبط با حج استفاده كرده است. تنها در حج سال 2014 تعداد حيرت‌انگيز 700 هزار نيرو از همين شركت‌ها به كار گرفته شد. بيش‌تر گزارش‌هاي فاش شده حاكي از آنست كه از سال 2010 تأمين امنيت حج به سازمان "المجال G4S" يكي از زيرمجموعه‌هاي شركت مادر G4S محول شده است. به گفته "زيد شعيبي" اكتيويست عضو كمپين بايكوت عدم سرمايه‌گذاري و تحريم رژيم صهيونيستي (BDS)، شركت خصوصي G4S به همكاري در شكنجه زندانيانِ محاكمه‌نشده و حتي كودكان در فلسطين متهم است.

اگرچه G4S، مفاد قراردادهايي را كه با مقامات سعودي به امضا رسانده، علني نكرده است، اما در گزارش‌هاي دوره‌اي اين شركت به تعداد محدودي از فعاليت‌هايي كه در عربستان سعودي انجام داده اشاره شده است. موفقيت اين شركت در عقد قرارداد با شركت خدمات "متروي جده" به منظور تأمين امنيت مراسم حج، يا همكاري اين شركت در حمل و نقل بيش از سه ميليون زائر كه هر ساله به مكه سفر مي‌كنند، از اين دسته است.

البته كمپين BDS نيز در اين زمينه بي‌كار نمانده است. در يك كنفرانس خبري كه در تاريخ 2 اكتبر سال 2014 برگزار شد، اين كمپين براي دولت سعودي پيام واضحي را ارسال كرد و از عربستان خواست با شركتي كه مسئول تأمين تجهيزات و امنيت شهرك‌هاي صهيونيستي، ايست‌هاي بازرسي مناطق اشغالي و تجهيزات پليس اين رژيم است، قطع همكاري كند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها