يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۷۲۵۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۰۵ آبان ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، واحد مرکزی خبر نوشت: یان برمر رییس گروه اورآسیا گفت: کاهش بهای نفت و تنش در منطقه، عربستان را در وضعیتی بسیار دشوار قرار داده است.

یان برمر رییس گروه اورآسیا گفت :کاهش بهای نفت و تنش در منطقه، عربستان را در وضعیتی بسیار دشوار قرار داده است.

به گزارش سی ان ان، یان برمر رییس موسسه مطالعاتی گروه اوراسیا در گفتگو با خبرنگار سی ان ان در ابوظبی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد درباره شرایط اقتصاد منطقه گفت: سه مسئله اصلی وجود دارد که می تواند اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. نخستین مسئله بحران مهاجران در اروپا است که در صورتی که مهار نشود می تواند تاثیر منفی بالقوه ای بر اقتصاد منطقه داشته باشد. مسئله دوم گروه تروریستی داعش است که مسئله ای واقعا نگران کننده به شمار می رود و سومین مورد با توجه به کاهش بهای نفت و نیز کاهش امنیت در مرزهای عربستان یمن باید درباره ثبات خود عربستان نگران بود. این بزرگترین مسئله ای است که در حال حاضر در خاورمیانه وجود دارد.

وی در ادامه گفت : در حال حاضر جنگهای نیابتی و غیرمستقیم زیادی در منطقه در جریان است. درحال حاضر در سوریه و عراق و نیز مناطق دیگر شاهد جنگی غیرمستقیم میان عربستان و ایران هستیم. توافق هسته ای ایران مشکلات عمده ای برای عربستان و اسراییل ایجاد کرده است. فکر نمی کنم ایران و عربستان بتوانند همزیستی خوبی داشته باشند و فکر می کنم علت این مسئله تا حدی این است که عربستان بیش از پیش حتی از متحدان خود منزوی شده است.

مصر از اقدامات روسیه در سوریه حمایت کرده است. همچنین شاهد آن بودیم که پاکستان به هیچ وجه در جنگ یمن حاضر نشد. متحدان عربستان بیشتر کشورهایی هستند که تمایل دارند با همه همکاری کنند به ویژه اینکه شاهد ضعف عربستان هستند و آنها به هیچ وجه نمی خواهند در این مسیر همراه عربستان شوند. همچنین آمریکا دیگر نیازی به واردات انرژی از خاورمیانه دارد. دیگر هزینه های تولید انرژی در آمریکا آنقدرها زیاد نیست. در خاورمیانه دیگر شاهد آن هستیم که شرایط ژئوپلیتیک بر روی بهای نفت اثری نمی گذارد و این عرضه بیش از تقاضا است که موجب شده است بهای نفت در سطح پایین باقی بماند و این شرایط به طور اساسی طی دو سال آتی تغییر نخواهد کرد.

همزمان اقتصاد های زیادی در خاورمیانه هستند که اقتصاد خود را متنوع سازی نکرده اند و شرایط نیروی انسانی در این کشورهابه هیچ وجه مناسب نیست. در حال حاضر آن مقاومتی که برای اقتصاد کشورهای خاورمیانه به منظور عبور از این بحران نیاز است وجود ندارد و شرایط به شدت بسیار وخیم از تحولاتی خواهد بود که در بهار عربی (بیداری اسلامی) شاهد بودیم.

جان دفتریوس تحلیلگر شبکه سی ان ان در ابوظبی افزود یان برمر در این اظهارات خود به طولانی شدن مدت کاهش بهای نفت اشاره کرد بحرانی که می تواند منجر به یک بهار عربی دیگر شود. وی همچنین به بی ثباتی در عربستان سعودی اشاره کرد. در واقع مسئولان امارات عربی متحده در آغاز نشست مجمع جهانی اقتصاد در ابوظبی تاکید کردند که در تلاش برای کاهش وابستگی به درآمد های نفتی خود هستند. در حال حاضر درآمدهای نفتی پنجاه درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می شود.

کشورهای دیگر صادر کننده نفت وجود دارد که این رقم تا هفتاد درصد تولید ناخالص داخلی آنها است و این رقم در ایران نیز حدود نود درصد است. این مسئله با توجه به کاهش بهای نفت به زیر پنجاه دلار موجب وارد شدن فشار به اقتصاد این کشورها شده است. همچنین تنش و ناآرامی در منطقه، از جمله در سوریه، عراق ، یمن و حتی لیبی هستیم.
یان برمر در مصاحبه خود به این مسئله اشاره کرد که عربستان سعودی تنها طی یک سال اخیر چهل میلیارد دلار به علت کاهش بهای نفت درآمد از دست داده است. صندوق بین المللی پول به شدت در این باره ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است اگر بهای نفت پنج سال دیگر در حدود بشکه ای پنجاه دلار باقی بماند، عربستان سعودی همه ذخایر ارزی خود را از دست خواهد داد و بحرین و عراق نیز به شدت تحت فشار خواهند بود.

این مسئله موجب شده است که کشورهای تولید کننده نفت هزینه های خود را کاهش دهند و این منجر به فشاری مضاعف به پادشاه تقریبا جدید عربستان یعنی ملک سلمان شده است و با آزمونی بزرگ به عنوان پادشاه جدید عربستان روبرو است. امارات نیز تحت فشار ناشی از بهای نفت مالیات ها از جمله مالیات بر ارزش افزوده و نیز مالیات شرکت ها را افزایش داده است. آنها همچنین بهای بنزین را طی سه ماه اخیر به رغم کاهش بهای نفت افزایش داده اند. بنابراین به نظر می رسد که این کشورها در تلاش برای واکنش به این چالش هستند با این حال به نظر نمی رسد که با کار ساده ای روبرو خواهند بود.


جان دفتریوس خبرنگار سی ان ان گفت : در واقع نشست مجمع جهانی اقتصاد در ابوظبی مقدمه ای برای بحث ها در نشست اصلی این مجمع در ماه ژانویه است با این حال مسئله بحران مهاجرت در اروپا و نیز تنش ها در سوریه، عراق و حتی یمن این نشست را تحت الشعاع قرار داد. همچنین از بحث های اصلی این نشست ادامه کاهش بهای نفت است که همچنان زیر بشکه ای پنجاه دلار قرار دارد.
سی ان ان افزود بحران مهاجرت به اروپا از جمله دیگر محورهای نشست مجمع جهانی اقتصادی در ابوظبی بود. سران تجاری، آموزشی و سیاسی در دومین روز نشست مجمع جهانی اقتصاد در ابوظبی شرکت کردند. ثبات مالی جهانی دیگر محور این نشست بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها